Nu is het tijd om het tweede deel van de rubriek mobiliteit te publiceren. Het gaat hierbij om mobiliteit waarin goederen en mensen in fysieke zin worden vervoerd. Het zou te veel van het goede zijn om alles in een enkele publicatie onder te brengen. Vandaar het besluit om het dan maar in twee delen te doen. Vandaag dus de mobiliteit in klassieke betekenis van het woord.
Een serie links over klassieke mobiliteit uit de Nederlandstalige online mainstream nieuws sites;
Automobilisme
De elektrificatie van het wagenpark gaat langzaam maar zeker verder maar daarbij zijn wel de nodige knelpunten op te lossen. Optimisten zoals ik gaan er van uit dat voor elk probleem wel ergens een oplossing te vinden is. Het is gewoon een kwestie van goede wil en een overheid die het algemeen belang voorop stelt. Ieder rationeel denkend mens zal zelf wel zijn wel begrepen eigenbelang voorop stellen of anders zich wel laten leiden door hebzucht en angst om kansen te missen. Het zou dus wenselijk zijn als de overheid wat verder zou kijken dan louter staatsbelang. Want staatbelang is niet noodzakelijkerwijs het zelfde als algemeen belang. De overheid is niet altijd de oplossing van het probleem maar soms gewoon deel van het probleem. Maar we kunnen nu eenmaal niet zonder een overheid laat de ervaring zien. Een serie links over de ontwikkelingen van het automobilisme;
13/12 – Zuid-Holland schroeft wegenbelasting komend jaar het meest op
16/12 – We gaan weer als vanouds op wintersport of naar het vakantiepark
16/12 – Onderzoek: 2600 plekken in Nederland geschikt voor slimme laadpleinen
21/12 – Wagenpark van politie is er beroerd aan toe
21/12 – Record voor zonneauto: 1000 km op volle accu binnen 12 uur
22/12 – ANWB verwacht drukke avondspits door begin kerstvakantie
23/12 – Instortingsgevaar voor oudere parkeergarages door zware SUV’s en elektrische auto’s
24/12 – Wegenbelasting volgend jaar duurder: zo kun je erop besparen
26/12 – Nederland hoort bij duurste landen om auto te rijden. Slechts in twee landen is het nog duurder
27/12 – Dit gaan we merken van de verplichte CO2-rapportage voor woon-werkverkeer
27/12 – Nederlandse leaserijders willen geen Tesla
28/12 – Hier staat de goedkoopste benzinepomp van Nederland
28/12 – Productieproblemen en dalende vraag in China doen Tesla-aandeel verder dalen
28/12 – Aandeel Tesla herstelt iets na forse koersval
29/12 – 2022 was een duur jaar voor autorijders
31/12 – Italiaanse premier hekelt EU-ban op verbrandingsmotor in 2035
31/12 – Nog 12 procent minder files dan voor coronacrisis
02/01 – Meer dan de helft van Nederlandse wagenpark ouder dan 10 jaar
03/01 – Tesla daalt op eerste beursdag 2023 in New York
05/01 – Prijs tweedehands auto nog nooit zo hoog: 25.000 euro
05/01 – Razendsnel je telefoon of auto opladen: Nederlands accubedrijf smaakmaker op techbeurs in Las Vegas
05/01 – Mercedes wil wereldwijd netwerk van snelladers bouwen zoals dat van Tesla
06/01 – Meer geld in subsidiepot elektrische auto’s, maar bedrag per auto is lager
07/01 – Baas Stellantis bang dat Europeanen massaal Chinese auto’s kopen
07/01 – Honderden Chinese Tesla-rijders klagen over prijsverlaging
09/01 – Elektrische auto is diesel bijna voorbijgereden
09/01 – Rolls-Royce verkoopt recordaantal auto’s
10/01 – Subsidiepot voor elektrische auto’s weer geopend
11/01 – Oud en kleurloos: ons wagenpark vergrijst, net als de autobezitter
12/01 – Autobranche luidt de noodklok: ‘Stroomnet kan golf aan nieuwe e-cars en trucks niet aan’
12/01 – Laadpaalalarm van auto- en vrachtwagenindustrie: snel meer palen nodig
12/01 – Autobranche slaat alarm: ‘Stroomnet niet klaar voor elektrisch rijden’
12/01 – Regen en wind leidden tot drukte en ongelukken
12/01 – Zware ochtendspits op een ‘kletsnatte en onstuimige’ dag
13/01 – Tesla verlaagt prijzen tot 20 procent in VS en Europa
Luchtvaart
De luchtvaartbranche en alles wat daar mee samenhangt is nog steeds bezig te herstellen van de inzakking die veroorzaakt werd door corona maatregelen. Corona is in Nederland en omringende landen op de terugweg maar is dat in China beslist nog niet. Dus de problemen zijn voorlopig nog niet voorbij maar het ergste lijkt achter de rug te liggen. De branche wordt geconfronteerd met stijgende lasten vanwege CO2-emissies en andere overlast die het vliegen nu eenmaal met zich mee brengt. Plus dat overheden altijd op zoek zijn naar extra inkomsten. De corona maatregelen hebben overheden heel veel geld gekost en nu zijn ze opnieuw veel geld kwijt aan de compensatie van de hoge energiekosten die weer voorkomen uit de sancties die men Rusland heeft opgelegd vanwege de agressie oorlog die Ruslands president Poetin het vreedzame buurland Oekraïne heeft opgelegd. Oekraïne dat geen enkele bedreiging kan vormen voor de veiligheid van Rusland. Rusland is veel en veel groter dus er is geen enkele rechtvaardigheid voor de Russische agressie. Het dwingt de Westerse landen om Rusland sancties op te legen die de energiekosten heel erg veel hoger hebben gemaakt. Deze hogere kosten werken overal in door en maken het leven een stuk duurder. De prijzen stijgen veel harder dan de lonen. En dat moet weer op een of andere manier worden gecompenseerd en dit wordt doorberekend op diegenen die de hogere lasten blijkbaar zonder veel problemen kunnen opbrengen bijvoorbeeld vakantiegangers. Een serie links over de luchtvaart;
11/12 – Reuters: Air India plaatst recordorders voor 500 toestellen
14/12 – Schiphol verloor volgens interim-topman controle over operatie
16/12 – Limburgse Statenleden bedreigd over debat sluiting Maastricht Aachen Airport
16/12 – Luchthaven Maastricht Aachen Airport blijft behouden
19/12 – Schiphol verwerkte 4 miljoen passagiers in november
27/12 – Schiphol mag krimpen, zolang we maar wel kunnen blijven vliegen
27/12 – Vliegmaatschappij Southwest annuleert ‘onacceptabel’ veel vluchten in VS
27/12 – Duizenden vluchten VS geschrapt, ministerie onderzoekt noodzaak
28/11 – Duizenden vluchten VS gecanceld door ‘grootste operationele blunder in decennia’
28/12 – Flinke klap Twente Airport: miljoeneninvestering nodig voor ontvangst grote Boeings
04/01 – Autoconcern achter Opel en Fiat gaat elektrisch vliegtuig maken
09/01 – Schiphol: tekort aan bagageafhandelaars wordt aangepakt
09/01 – FNV waarschuwt voor nieuwe chaos op Schiphol in de zomer
11/01 – Vliegtickets binnen EU paar tientjes duurder, verwacht ABN Amro
11/01 – FAA trekt opstijgverbod VS in, vluchten worden hervat
11/01 – ‘De tijd van goedkoop vliegen is voorbij’
11/01 – Vliegbelasting omhoog, maar gaan we ook echt minder vliegen?
12/01 – Reisorganisatie moet terugbetalen als coronaregels vakantie bederven
12/01 – Arbeidsinspectie wist van te zwaar werk op Schiphol, maar deed niks
12/01 – Maatschappijen VS verwachten weer normaal te vliegen na storing
12/01 – Uitstootvrije luchtvaart in 2050 is race tegen de klok
13/01 – Storing Amerikaanse luchtvaart veroorzaakt door menselijke fout
13/01 – Eerste Boeing 737 MAX in China weer in gebruik sinds 2019
14/01 – Cabinepersoneel easyJet stemt tegen nieuwe cao
Scheepvaart
Voor het vervoer van goederen is scheepvaart heel belangrijk. Het is zo ongeveer de goedkoopste manier om enorme hoeveelheden goederen van A naar B te vervoeren. Je kunt de oceanen over varen maar ook over rivieren en door kanalen varen. Je kunt met behulp van veerboten ook massa’s passagiers vervoeren van A naar B en heel veel mensen gaan met een cruiseschip de hele wereld over of slechts een heel klein stukje. In het verleden gingen miljoenen mensen met passagiersschepen de oceaan over. Dit gaat met behulp van vliegtuigen een stuk sneller. Want tijd is geld en we hebben nu eenmaal altijd haast. Maar nog steeds gaan veel mensen met soms heel wrakke bootjes op reis om ergens anders een nieuw bestaan op te bouwen. Ook kun je havens en andere voorzieningen ook prima gebruiken voor het transport van illegaal verklaarde goederen. Wie het nieuws een beetje volgt weet dit. Het is gewoon zo.
Een serie links over scheepvaart;
25/03 – Nederland geeft 823.000 vaten olie uit noodvoorraad vrij: ‘Voor de lunch al op’
21/08 – Ecuador onderschept megahoeveelheid coke bestemd voor haven Rotterdam
01/10 – Zorgen om ontbrekend noodplan als er een oliecrisis ontstaat
17/12 – Duitsland neemt eerste drijvende lng-terminal in gebruik
19/12 – ‘White Christmas’: grote drugsvangsten in haven Antwerpen
22/12 – Containerschip maakt rechtsomkeert na bommelding
28/12 – Einde dreigt voor Nederlandse kottervisserij door Brexit, windmolens en dieselprijs
29/12 – Prijs containervervoer gekelderd en dat is goed nieuws voor de consument
01/01 – Passagiers zitten vanwege schimmels tijdens jaarwisseling vast op cruiseschip
05/01 – Ferry tussen Eemshaven en Noorwegen in trek, ook voor wintersport
06/01 – Douane onderschept duizenden kilo’s cocaïne in Rotterdamse haven
09/01 – Groot vrachtschip loopt vast in Suezkanaal
09/01 – Vrachtschip dat vastliep in Suezkanaal vlotgetrokken
10/01 – Minder cocaïne onderschept in Rotterdamse haven, meer in Antwerpen
12/01 – Opnieuw uithalers opgepakt op Maasvlakte, jongste is 14 jaar
12/01 – Roeireddingsboot met paarden maakt kans om immaterieel erfgoed te worden
Openbaar Vervoer
Ook hier zijn de nodige problemen. Door corona maatregelen is het aantal passagiers sterk terug gelopen en die zijn lang niet allemaal al weer terug. verder kampt men met personeelsproblemen en flink wat stakingen. Maar de meeste treinen rijden nog steeds en zelfs op tijd hoewel het soms wel heel erg goed fout gaat. Verder weer het nodige oponthoud door het noodzakelijke onderhoud. Een serie links over OV:
12/12 – OM eist boete tegen Tilburg en NedTrain om blootstelling chroom-6
13/12 – Rechtbank: overheid mag NS voorlopig onderhands spoorvergunning geven
14/12 – Arriva wil vanaf 2025 extra treinen laten rijden tussen Zwolle en het noorden
15/12 – Treinstaking bij Arriva in het noorden van Nederland
17/12 – Hapjes, drankjes en livemuziek op eerste nachttrein Maastricht-Schiphol
17/12 – Thalys naar Brussel en Parijs rijdt niet vanwege ijzel
18/12 – Vervoerders: trein, tram en bus kunnen voorlopig blijven rijden
20/12 – Werk aan het spoor in 2023: op 40 trajecten minstens 3 dagen geen treinen
26/12 – Trein met ammoniak rijdt ook dagelijks door Nederland, hoe gevaarlijk is dat?
27/12 – Met de nachttrein van Brussel naar Berlijn vanaf mei
28/12 – Langere goederentreinen door Overijssel: ministerie trekt portemonnee
07/01 – Treinkaartjes zijn weer duurder geworden, waar ligt dat aan?
09/01 – Aantal koperdiefstallen op het spoor vorig jaar drastisch afgenomen
11/01 – Geen trein en bus in Gelderland en Twente vanwege stakingen vrijdag
12/01 – Duizend reizigers na vier uur geëvacueerd uit stilstaande trein bij Gouda
13/01 – Twaalf bussen uitgebrand in Utrecht, dienstregeling volledig hervat
13/01 – Staking bij vervoerders Arriva en Keolis in oosten van het land
13/01 – Duitsland schaft mondkapjesplicht af in openbaar vervoer
14/01 – Tim (20) jaagt droom achterna, NS neemt tientallen nieuwe machinisten aan in Overijssel
Tweewielers
Last but not least iets over fietsen en andere tweewielers. Al dan niet gemotoriseerd en al dan niet elektrisch, al dan niet met een helmplicht;
13/12 – Lichtpuntje in donkere tijd: campagne fietsenmakers om lampen te repareren is een succes
15/12 – Pontje weg? Dan maar een nieuwe fietsbrug bij Breukelen
23/12 – PvdA en GroenLinks dringen bij provincie aan op betere veiligheid op fietssnelweg F35
27/12 – Snorfietser mag ook met onveilige helm de weg op, waarschuwen artsen
29/12 – Helmplicht snorfietsers komt eraan, populariteit fatbikes en e-bikes neemt toe
30/12 – Populariteit snorfietsen daalt wegens helmplicht
30/12 – Jongeren ruilen snorfiets massaal in voor snellere bromfiets
30/12 – Fietsdieven slaan vaker toe: aantal diefstallen in 2022 bijna verdubbeld
Dit was het dan al weer voor de rubriek mobiliteit. Mobiliteit is een belangrijk onderdeel van ons bestaan. De wereld waar wij in leven zou niet kunnen bestaan zonder mobiliteit. Het is een goede zaak. Het brengt mensen bij elkaar die anders zelfs niet van elkaars bestaan afwisten. Het brengt ideeën van de ene beschaving over naar de ander maar maakt ook de weg vrij voor het vervoer van illegaal verklaarde drugs maar dat kan men mobiliteit niet verwijten. Het is een kwestie van oorlogen willen voeren tegen verlangen die aan zich niet verkeerd zijn daar waar andere vreedzame methoden veel meer effect zouden kunnen hebben maar zoals gezegd is de overheid niet altijd de oplossing maar soms gewoon deel van het probleem. Steeds als er een vraag is naar iets zal er gezocht worden naar een manier om die vraag te bevredigen. In een min of meer vrijgevochten markt zal uiteindelijk iedere vraag zijn eigen aanbod gaan creëren. Ik wens u veel plezier met het lezen als ik had met het verzamelen van deze links uit wat gewoon mainstream online nieuws sites zijn.
ik pik de oesters er uit , en zo zijn er tig exoten die waterwegen blokkeren
LikeGeliked door 1 persoon
In mijn straat langs een drukke verbindingsweg worden alle dagen gestolen fietsen voor mijn deur achter gelaten. Ik bel de politie maar die doen er niets aan. Soms staan er hier op de steenweg wel vijf achtergelaten fietsen per week. Ik wordt er gek van. Ik overweeg een camera te plaatsen
LikeGeliked door 1 persoon