Rubriek mobiliteit deel 2 – november 2022

Dan is het nu tijd om ons om de meer klassieke vorm van mobiliteit bezig te houden en dat is het daadwerkelijk fysiek verplaatsen van goederen en mensen. Laat ons daarbij beginnen met het automobilisme.

Automobilisme

De files zijn weer terug. Iedereen is zo’n beetje weer terug op kantoor. Thuiswerken doen we niet meer zo veel. Het advies hiertoe is ingetrokken en dus is het afgelopen met thuiswerken. bazen houden niet van thuiswerken. Ze hebben zo geen controle meer op of mensen daadwerkelijk aan het werk gaan. Stel je voor dat mensen ook zonder toezicht van de baas gewoon hun werk doen. Dan zijn de bazen wel heel erg overbodig en daar voelen ze uiteraard niets voor. Dus moet iedereen weer gewoon aanwezig zijn op kantoor en mogen we weer met zijn allen de file in.

Met deze veranderingen stimuleert Den Haag in 2023 vergroening op de weg

Drukste ochtendspits van 2022 tot dusver: 370 kilometer file op Belgische hoofdwegen (en zonder telewerk was het nog erger)

Voor het eerst exact berekend: dit kost een file

Winstexplosie ExxonMobil en Chevron door hoge olie- en gasprijs

Europa hakt knoop over verbrandingsmotoren definitief door, vanaf 2035 verbod op verkoop van diesel- en benzineauto’s

Europarlement wil bij snelwegen om de 60 km een laadpaal

Sinds eind vorig jaar flinke groei elektrische auto’s in Nederland

Oost-Vlaanderen moet nog 4.400 openbare laadpalen bijzetten tegen 2025: “Dringend tandje bijsteken”

Duitsland steekt 6 miljard euro in laadpunten voor elektrische auto’s

Ook Rolls-Royce is om: volgend jaar komt het eerste elektrische model

Elon Musk verkoopt bijna 4 miljard dollar aan Tesla-aandelen

Kosten voor opladen elektrische auto rijzen de pan uit

Elektrische auto’s veroorzaken veel meer ongelukken dan benzinewagens

Milieuactivisten laten opnieuw banden van SUV’s leeglopen

Luchtvaart

De groei zit er weer in. Er zijn al bijna weer net zo veel passagiers dan voor de corona lock down. Dat is goed voor KLM en ook voor Schiphol. Meer passagiers is meer omzet en meer omzet kan meer winst betekenen. Daar zullen de aandeelhouders hel blij mee zijn. Ook hotels en restaurants zullen er blij mee zijn dat de toeristen weer terugkeren om hun zuurverdiende centen uit te geven. Activisten zijn er niet al te blij mee en voeren actie. Mar dat houdt de reizigers niet tegen. Het is als een natuurkracht en die houdt je ook niet tegen door simpel weg tegen te zijn.

Ryanair vervoerde in zomermaanden recordaantal passagiers

Vliegtuigen zaten in derde kwartaal bijna net zo vol als voor corona

De Europese luchtvaart verdient weer veel geld

Londense luchthaven Heathrow beperkt aantal reizigers niet langer

Tickets KLM duurder door hoge brandstofprijzen en problemen Schiphol

Voormalig Eneco-baas moet puin gaan ruimen op Schiphol

Na topzomer: Brussels Airlines gaat coronasteun al tegen eind dit jaar terugbetalen en dat is veel vroeger dan voorzien

Spanje profiteert van Noord-Europese energietoeristen: overwinteren is helemaal terug

Massatoerisme Italië is terug, en daarmee ook de misdragingen: ‘Erger dan ooit’

Kun je ‘gratis’ een maand naar Spanje als je thuis niet stookt?

Media over Schiphol: klimaatacties steeds ontwrichtender

Baas Schiphol over klimaatactie: wees welkom, hou het netjes

Actie honderden demonstranten op Schiphol voor krimp luchtvaart

Ruim 200 arrestaties op Schiphol, fietsende activisten hardhandig gestopt

Dit jaar meer vluchten met privéjets, ‘uitstoot per passagier enorm hoog’

Zakenreizigers nemen toch weer het vliegtuig: ‘Een deal sluit je niet via Zoom’

Greenpeace wil ban op privévluchten: ‘Gewoon lekker economy vliegen’

Lidl gaat geen groente en fruit meer invliegen

Wereldleiders vliegen naar Egypte voor klimaattop: kan dat niet via Teams?

Scheepvaart

Derde reddingsschip met migranten meert aan in Italiaanse haven

‘Zo ziet de hel eruit voor mij’: grootste cruiseschip ter wereld mikpunt van spot

Oekraïense graanschepen ‘mogen varen’, maar Russen zwijgen

Vooral meer kolen en lng via Rotterdamse haven vervoerd

Haven Hamburg deels in Chinese handen: omstreden deal met hoofdrol Scholz

Openbaar vervoer

NS leidt onder personeelstekort en de reizigers onder te weinig en te korte treinen. Concurrenten vinden dat de regering geen onderhandse gunning mag geven aan de NS van het hoofdspoornet. Dit hoort openbaar aanbesteed te worden. Dat vindt de EU ook. Maar de politiek wil er niet aan. Hoe zal dit aflopen? Je kunt maar beter een auto hebben want zonder kom je er vaak niet of nauwelijks maar niet iedereen heeft deze optie.

Koolmees begonnen als topman NS, dit krijgt hij op zijn bord

NS spreekt van soepele spits ondanks minder treinen en klagende reizigers

NS snijdt vanwege personeelstekort weer fors in dienstregeling

NS hoopt begin 2023 voor het eerst kantoorpersoneel in te zetten op treinen

Mag een werkgever als NS of Schiphol personeel verplichten tot extra taken?

NS-conducteurs machteloos in stampvolle treinen: ‘We worden totaal niet gehoord’

Op deze trajecten rijden vanaf vandaag minder treinen

‘Mensen met beperking kunnen vaak niet meer met trein reizen vanwege drukte’

Losse NS-treinkaartjes worden duurder, enkele abonnementen goedkoper

Zo bereikbaar is Nederland: geen auto? Dan ben je vaak lang onderweg

Trein of bus voor veel mensen geen optie, vooral in landelijk gebied

EU en vervoerders knagen aan bijna-monopolie NS op het spoor

Regionale vervoerders spannen kort geding tegen Staat aan om alleenrecht NS

Medewerkers NS International bezorgd over voortbestaan bedrijf

Bijna hele Kamer tegen meer concurrentie op het spoor

Nieuw record: langste trein ter wereld is bijna 2 kilometer lang

Last but not least de twee wielers en overig vervoer

Scootmobiel gevaarlijkste vervoermiddel, maar cursus niet verplicht

Tweedehandsmarkt voor fietsen boomt door elektrische leasingfietsen, zelfs autoverdeler wil deel van de koek

Dat was het weer voor de rubriek mobiliteit. Het was weer eens een waar genoegen om de het nieuws bij te houden voor links die op een of andere manier iets van doen hebben met mobiliteit. ik wens u net zo vel plezier met het lezen van het nieuws als ik heb met het bijhouden ervan.

Advertentie

Over Raymond Horstman

Onderzoeker, analist, schrijver. Havo B-pakket, HBO analytische chemie en propedeuse Bestuurskunde aan de Universiteit van Twente. Een brede belangstelling in algemene zaken en een bijzondere interesse in klimaatstudies. Mijn woonplaats wordt door een bekend schrijver die er gewoond heeft omschreven als het "onliefelijk stadje E.". Een bekend dichter had het over het einde van de spoorlijn. Het is een fijne stad om in te wonen. Kort samengevat: E. heeft het!
Dit bericht werd geplaatst in activisme, corona, europa, mobiliteit, Rubriek en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.