Rubriek mobiliteit – oktober 2022 – vervolg

Dit is het vervolg van de rubriek mobiliteit voor oktober. Er waren te veel links om in een keer te worden geplaatst. Vandaar dan maar in twee keer. Algemeen en asielzoekers hebben we al gehad. Daar zullen we dan ook niet op terugkomen in het vervolg. We gaan vrolijk door waar we waren gebleven. Als eerste een zetje links over automobilisme. De brandstofprijzen gaan weer omlaag. De files zijn weer terug als van weggeweest. Dat is vervelend maar er is verder niets aan te doen. We kunnen wel met zijn allen gaan thuiswerken maar als we dat niet willen doen houdt het snel op. Het advies is ingetrokken want corona was weer eens even weg. Maar het keert weer terug en dus misschien ook een aan zich goed advies; Ga thuiswerken als dat kan. Het kan niet overal. Ramenlappen thuis gaat heel schone ramen opleveren maar helpt de betalende klanten niet verder. Dus daar gaat het al vast niet werken. Ook voor schoorsteenvegers of installateurs is het lastig maar er zijn wel degelijk mogelijkheden. Je kunt niet alle problemen oplossen. Meestal komen problemen vanzelf weer terug. Ze maken dan gewoon deel uit van je leven en zo erg is de file nu ook weer niet. Er zijn ergere dingen in het leven. Je staat ten slotte vrijwillig in de rij en dus ook in de file. Wie dit niet wil kan gewoon thuis gaan werken. Dus een zetje links over automobilisme;

Automobilisme

De onvermijdelijke Elon Musk aan het woord. Je wordt soms best wel moe van dit Enfant Terrible.

Tesla daalt stevig op beurs, helft minder waard geworden in jaar

‘Parfumverkoper’ Musk lanceert eigen geurtje ‘Burnt Hair’

Prijsverschil tussen tanken en laden wordt steeds kleiner

Is het einde van de dieselauto nabij? ‘Voor consument niet meer interessant’

Wat gebeurt er met zonnepanelen en accu’s van elektrische auto’s als ze kapot zijn?

Aantal elektrische auto’s in Nederland nu meer dan 300.000

Het totaal aantal personen auto’s alleen wordt in Nederland geschat op zo’n 9.200.000 stuks. We hebben dus nog een lange weg te gaan om alles elektrisch te krijgen. Ontwikkelingen gaan nooit zo snel en tevens veel sneller dan gedacht tegelijkertijd.

De echt duurzame auto: elektrisch rijden is niet genoeg

De echt duurzame auto is de benenwagen maar je komt er niet zo ver mee. Hoewel Marco Polo er helemaal mee in China kwam. Stap voor Stap kom je een heel eind. Problemen oplossen is een kwestie van de lange adem. Er bestaan geen drastische maatregelen die in een klap alle problemen oplossen in de samenleving. Het heeft tijd nodig en goede wil en heel veel geld als universeel smeermiddel.

Toyota investeert miljarden in accu’s voor elektrische auto’s

Het smerigste automerk volgens Greenpeace

Zakelijke auto’s mogelijk al in 2024 verplicht emissievrij

Elektrische auto binnenkort betaalbaar? Ze worden alleen maar duurder

Tesla start met productie elektrische vrachtwagen

Rapport: zes opties transitie naar e-truck ondanks vol stroomnet

Volkswagen mikt op waarde tot 75 miljard euro met beursgang Porsche

Motor Town Detroit bewijst: de toekomst is elektrisch

Amazon investeert 1 miljard in elektrische bestelbusjes in Europa

Vliegende auto van Chinees automerk XPeng maakt eerste publieke vlucht

Autorijden is na corona minder populair geworden door telewerk en hoge brandstofprijzen

Meer dan 850 kilometer file door regen en ongelukken

ANWB ‘verrast’ door forse groei van het aantal files overdag

Levertijd van nieuwe auto’s loopt terug, maar blijft lang

Allianz: chiptekort kost Europese auto-industrie 100 miljard euro

Mercedes-Benz verkoopt ondanks inflatiezorgen meer luxeauto’s

Doorbraak in brandstofconflict Frankrijk, maar stakingen gaan mogelijk door

Tanken was in Nederland dit jaar nog niet zo goedkoop als nu

Brandstofprijzen schieten omhoog, vooral diesel flink duurder

Luchtvaart

De problemen op Schiphol zijn nog niet opgelost alleen maar verplaatst. Dit geeft dan weer problemen voor vliegmaatschappijen als KLM en dus voor passagiers die vaker en langer in de rij staan. Dit weerhoudt de mensen er niet van op hun welverdiende vakantie te gaan. Daar heb je het hele jaar naar uitgekeken dus die paar extra uren oponthoud doen er ook niet meer toe. Plus je doet dit geheel vrijwillig. Niemand dwingt je om in de rij te staan als je dat niet wilt. Maar er is ook goed nieuws;

Maatschappijen: opstappen Benschop gevolg van falend beleid

KLM-directeur: tickets in recessie weer goedkoper

KLM-topvrouw: krimpplan lost probleem niet op

Schiphol laat komende weken ruim 9000 reizigers per dag minder vertrekken

Schiphol betaalt maatschappijen 350 euro per geannuleerde reiziger

Annuleerbonus Schiphol is ‘noodgreep, die niet is vol te houden’

Een interessant verdienmodel. Als vliegmaatschappij verkoop je zo veel mogelijk tickets aan potentiele reizigers. Deze passagiers kunnen niet worden vervoerd door problemen bij Schiphol dus annuleer je de boel en vang je dubbel. Voordeel je hebt geen brandstof nodig, geen emissies waar je voor moet betalen en geen geluidshinder. Zo komt KLM wel de winter door en de passagier? Die hoeft niet in de rij te staan behalve misschien bij de telefonische helpdesk om te proberen om iets van het reeds betaalde geld terug te vorderen. Dat zal niet eens zo makkelijk gaan.

Ruim vijf miljoen passagiers reisden vorige maand via Schiphol

Vraag naar vliegreizen op bijna driekwart van voor corona

Schiphol schrapt duizenden vluchten tot maart 2023

KLM annuleert 34 vluchten na oproep Schiphol

KLM mag oud-topman Pieter Elbers ontslagvergoeding meegeven

Weer lange rijen op Schiphol, nu door personeelsprobleem marechaussee

Vrees voor langere rijen Schiphol door herfstvakantie en corona

Schiphol is ondanks tekort aan beveiligers goed voorbereid op herfstvakantie

Hoezo minder vliegen? Ministers pakken vaker het regeringsvliegtuig

Korte privévluchten voor een tijdwinst van 20 minuten: ook regering doet er aan mee

Zicht op Polderbaan of snelweg: ‘geluidsnormen overschreden bij nieuwbouw’

Duitsland boekt 760 miljoen winst op verkoop belang in Lufthansa

Transavia steekt geld in startup voor elektrisch vliegen

Ryanair sluit basis op Brussel in winterseizoen

EasyJet investeert miljarden in emissievrij vliegen in 2050

Scheepvaart

Europese Commissie keurt Duits-Nederlandse lng-terminal goed

Luxe veerboot zonder luxe klaar voor opvang asielzoekers, maar wacht op rechter

Cruiseschip voor duizend asielzoekers komt aan in Amsterdamse haven

Schepen kunnen nog uitwijken naar Rotterdam om havenstakingen VK

Veerboten naar Waddeneilanden uit de vaart om hoge brandstofprijs

Openbaar vervoer

Ook in het openbaar vervoer heeft men last van personeelstekort. Dat is logisch. In de coronatijd was de capaciteit van het OV sterkt verminderd. Je door de vele restricties van overheidswege opgelegd veel minder reizigers en dus ook veel minder inkomsten en dus werd er op grote schaal personeel verwijderd en vertrekkend personeel niet opgevangen. Nu zijn de beperkende maatregelen weer voorbij, de aantallen passagiers trekken weer aan maar probeer nu maar eens personeel te krijgen. De economie in Nederland draait als een tierelier. Men vraagt overal om extra personeel en dat is dus schaars en daarmee duur. Dus de problemen houden nog wel even aan en het OV zal wel flink duurder moeten worden. Al die salarissen die verhoogd zijn moeten wel ergens van betaald worden. En dan is er nog de inflatie die alles duurder maakt en de veel hogere energieprijzen. Dat alles werkt niet echt mee om de bestaande problemen op te lossen. De problemen zijn niet typisch Nederlands. Ze spelen net zo goed in andere Europese Landen.

RWE en VDL gaan batterijen elektrische bussen hergebruiken

De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom

Minder bussen in Almere, chauffeurs thuis met corona

Oud-minister Wouter Koolmees nieuwe topman NS

Grote meerderheid vakbondsleden stemt in met cao bij NS

Na de werknemersoverwinning bij de NS: krijgen we een loongolf?

Koning heeft eigen trein, maar pakt vaak het vliegtuig: hoe zit dat?

‘NS heeft te weinig zicht op gevaarlijke situaties’

Ergernis over volle treinen groeit: ‘Heel veel mensen moeten staan’

Proppen, duwen en vooral staan: ‘De NS zakt door de ondergrens’

Langere treinen en Kiosk-medewerker als conducteur geen opties voor NS

ProRail vervangt alle Chinese bewakingscamera’s, NS plaatst juist nieuwe

NS start grotere proef met inchecken met betaalpas en mobiel

Studenten gevraagd mee te denken over oplossingen voor ‘hyperspits’ op station Zwolle

NS bezorgd over toekomst trein Berlijn: “Reiziger is straks de dupe”

FNV waarschuwt Kamer voor gevolgen van meer concurrentie op spoor

Medewerkers streekvervoer bijeen op Koekamp in Den Haag

Forse verhoging prijzen bus, trein- en metrokaartjes dreigt volgend jaar

Duitsland zoekt naar vervolg op extreem goedkoop en populair ov-kaartje

Berlijn maakt ov goedkoper, maar actievoerders willen meer

Stakingen bij Britse spoorwegen vanwege grote onvrede over lonen

Drie kwart van treinen rijdt woensdag niet door staking: brief van federale regering kan staking niet afwenden

Einde van iconisch papieren kaartje van Parijse metro is in zicht

Londenaren besparen geld door terug te keren naar kantoor

Veel treinen in deel Duitsland staan stil door technische storing

Consumentenbond: boeken internationale treinreis moet beter

Fietsen en andere tweewielers

Snorfiets legt het af tegen brommer nu een helm per 2023 sowieso verplicht is

Tweewielers in fietsdepot Amsterdam naar hulpverleners Oekraïne

Utrecht doet elektrische deelscooter in de ban

NS gestart met verhuur van elektrische OV-fietsen

Nederlaag voor online supers: personeel moet weekendtoeslag krijgen

Voor zover de rubriek mobiliteit voor de maand oktober. Er is weer eens van alles en nog wat te beleven op het gebied van de mobiliteit. De ontwikkelingen staan niet stil, de sky is de limit. Ik hoop dat u net zo veel plezier beleeft in het lezen van de stukjes over het dit onderwerp als ik beleeft in het verzamelen, bijhouden en weergeven er van.

Advertentie

Over Raymond Horstman

Onderzoeker, analist, schrijver. Havo B-pakket, HBO analytische chemie en propedeuse Bestuurskunde aan de Universiteit van Twente. Een brede belangstelling in algemene zaken en een bijzondere interesse in klimaatstudies. Mijn woonplaats wordt door een bekend schrijver die er gewoond heeft omschreven als het "onliefelijk stadje E.". Een bekend dichter had het over het einde van de spoorlijn. Het is een fijne stad om in te wonen. Kort samengevat: E. heeft het!
Dit bericht werd geplaatst in asielzoekers, corona, mobiliteit, Rubriek en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Rubriek mobiliteit – oktober 2022 – vervolg

  1. Karel zegt:

    ja er was weer heel wat te lezen

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.