Rubriek mobiliteit – september 2022

Het is weer eens tijd voor een update voor de rubriek mobiliteit. De links zijn binnen en het is nu zaak om er iets leuks van te maken. Dat wil zeggen in zoverre dat gaat lukken. Ook voor de online media geldt dat goed nieuws eigenlijk geen nieuws is. Dat is jammer want hierdoor ontstaat er een beeld dat er niet veel is dat deugd in ons land en dat is heel erg overdreven. Meestal komen de mensen die op pad gaan aan waar ze naar toe willen. De meeste treinen rijden nog steeds op tijd. Het schijnt dat dit ook in een democratie mogelijk is. Daar hebben we dus geen sterke man voor nodig. Rutte voldoet eigenlijk heel goed. In een democratie krijgt ieder volk de regering die het verdient namelijk die waar voor men heeft gekozen. Blijkbaar valt er met Rutte als premier prima te leven in ons land. Maar dit is slechts een mening. Ook ik mag er meningen op na houden.

Laat ons over gaan tot de links uit de Nederlandstalige online mainstream nieuws sites;

Algemeen

Google betaalt techbedrijven miljarden om populairste zoekmachine te blijven

TNO kan in één seconde veertig blu-rayfilms aan data versturen via laserstraal

Aandeelhouders Twitter haasten zich met aanbieden aandelen voor overname

Musk zegt overname Twitter te hebben afgeblazen om onthullingen klokkenluider

Klokkenluider trekt beerput rond Twitter open: dit is er aan de hand

Betalen klokkenluider volgens Twitter niet in strijd met voorwaarden overname

De hashtag bestaat vijftien jaar: zo werd het bekende hekje wereldberoemd

Duizenden afwijzingen bij aanvraag opleidingsbudget STAP

Gratis uitjes steeds populairder: ‘Anders niet vol te houden’

FNV: thuiswerkvergoeding moet omhoog van 2 naar 6 euro per dag

Ziggo-monteurs stappen over op elektrische stepjes

We staan vaker en langer in de wacht bij klantenservices

Uitgaven aan televisiereclames na record in 2021 nog verder opgelopen

Bijna een miljoen kijkers voor terugkeer Arjen Lubach

Mijlpaal voor Apple: ‘iPhone groter dan Android in de VS’

Transportsector ziet omzet fors stijgen na afschaling coronamaatregelen

Asfalt door het oerwoud: de snelweg die de Amazone definitief de nek om kan draaien

Onder de noemer algemeen krijgt het begrip mobiliteit wel een heel algemeen beeld maar dit is waar het kopje algemeen om gaat. Het gaat wel degelijk om vormen van mobiliteit. Het begrip mobiliteit houdt meer in dan het verplaatsen van personen en goederen. Ook diensten kunnen mobiel worden gemaakt blijkt wel uit de links uit de media. Diensten zijn voor moderne economieën van veel groter belang dan het produceren van goederen aan zich. De industriële revolutie zo rond 1775 zou niet veel betekend hebben zonder de revolutie op het gebied van transport van goederen en personen dat in circa 1825 op gang komt. Weer later gevolgd door de opkomst van complete nieuwe takken van bedrijvigheid die als zodanig nooit hebben bestaan. Dan zijn we al lang en breed aanbeland in de derde revolutie. En moet de Twintigste Eeuw nog beginnen met weer nieuwe revolutionaire ontwikkelingen. Er zijn er minstens twee te ontdekken in de deze eeuw. Eigenlijk kun je stellen dat hier sprake is van een permanente revolutie van verder gaande ontwikkeling. Maar er zijn beslist golven in te ontwaren waarin ontwikkelingen veel ingrijpender lijken te plaats te vinden. Maar er zijn er heel veel van. Zelf heb ik een keer een schema gemaakt met maar liefst 5 golven of revolutie van technische en andere ingrijpende veranderingen. En denk niet dat het nu voorbij is en alles wat er uit te vinden valt al beschikbaar is. Onderschat het vernuft van de mensen niet die zich daadwerkelijk met het uitdenken van iets nieuws bezig houden. De mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt. Wat vandaag klinkt als science fiction is in het laboratorium al lang en breed beschikbaar als experimenteel iets. Sommige dingen worden al volop uitgetest om te zien of ze ook bruikbaar zijn voor algemene toepassingen.

Nog een klein stukje update over de asielopvang

‘Weinig overlast in gemeenten met grote asielzoekerscentra’

Ter Apel verboden gebied voor meeste ongeregistreerde asielzoekers

Ministerie zegt sorry voor afslaan hulp stichting bij opvang asielzoekers Ter Apel

Asielzoekers in Ter Apel wachten in de regen: ‘Weer aan hun lot overgelaten’

Asieldebat in teken van beperken gezinshereniging

Uiteindelijk is geen enkele partij echt tevreden met de asieldeal

CDA steunt rem op gezinshereniging, wacht eventueel rechter af

Dit is een nieuwe ontwikkeling. regeren is het afwachten van de onvermijdelijke rechtszaak. Daar hebben we al een hele reeks van gehad. Denk aan de Urgenda zaak of de uitspraak over de PAS. Ben ik de enigste die denkt dat dit niet de manier is waarop je een land behoort te regeren?

Kabinet belooft 60.000 studentenwoningen te bouwen tot 2030

Steeds minder arbeidsmigranten in kassen nodig door gascrisis

Automobilisme

Elon Musk verkoopt voor bijna 7 miljard dollar aan Tesla-aandelen, “voor het geval dat Twitter de deal doorduwt”

Elon Musk wil dat Tesla-klanten stoppen met klagen over duur rijhulpsysteem

Noorse Teslarijders in ‘hongerstaking’: na 24 uur stopten ze vanwege honger

Tesla overweegt bouw eigen lithiumraffinaderij in Texas

Drie miljoenste Tesla van de band gerold

Elon Musk wil tegen 2030 20 miljoen wagens per jaar produceren

‘Auto op te laden in 10 minuten met verbeterde laadmethoden’

Ruim kwart van consumenten overweegt ‘Apple Car’ als volgende auto

Ook overheid springt aan boord bij zonneauto Lightyear

Californië verbiedt verkoop nieuwe benzineauto’s vanaf 2035

50 procent méér ongevallen met elektrische auto’s: niet door technologie, wel door onaangepast rijgedrag

Wie krijgt de meeste boetes in Duitsland? Dit automerk staat 6 keer in de top 10

Deze man verleidde de Amerikaanse automobilist tot kleinere en zuinigere auto’s

Nicolas-Joseph Cugnot, de allereerste automobilist

De elektrische auto, het ‘vervoermiddel der toekomst’ (1899)

Bekijk de beelden: Burning Man eindigt in 15-baans file door woestijn: ’12 uur van camping tot festivaluitgang’

Weg naar festival Tuckerville was pad vol obstakels; verkeerschaos rond recreatieplas Rutbeek Enschede

821 kilometer file: op drie na langste spits van dit jaar

Meer dan 100 files door slecht weer en treinstaking

Olie- en pompprijzen zakken naar laagste punt in zeven maanden

UnitedConsumers: diesel en benzine nagenoeg even duur

Elektrisch rijden momenteel duurder dan op benzine

ANWB heeft ‘zeer drukke zomer’ achter de rug door vele autovakanties

Klimaatactivisten laten dagelijks de banden van honderden SUV’s leeglopen

Luchtvaart

Terugkeer reizigers na corona helpt Schiphol naar zwarte cijfers

‘Schiphol zet plan om nieuwe terminal te bouwen door’

Omwonenden: bereikbaarheid Schiphol lijdt niet onder minder vluchten

Geen gratis woon-werkverkeer meer voor KLM-piloten die in het buitenland wonen

KLM-piloten willen alweer meer geld

SAS-piloten stemmen voor cao, definitief geen stakingen meer

Piloten doen dit niet individueel maar via hun vakbond. Dit is waar vakbonden voor opgericht zijn. Kort en bondig; het doel is meer loon voor minder werken en dit volkomen legaal. Dit alles te bereiken met onderhandelingen en als het moet met stakingen en andere acties. Het mag in ons land. Dat is het mooie van het leven in een democratische rechtstaat. Het grappige is dat het nog werkt ook. Ons land is de loop van de afgelopen 150 jaar dat er vakbonden zijn veel korter gaan werken en veel meer gaan verdienen en de economie is gegroeid als kool. Dat geldt ook voor de bevolking. En de laatste 30 jaar gebeurde dat alles ook nog eens met een flinke reductie van de CO2-emissies. Het kan dus wel degelijk.

Opnieuw lange rijen voor vertrekhallen Schiphol

Schiphol wil dat vliegmaatschappijen vluchten annuleren om drukte

Na Schiphol verlengt ook Londen Heathrow limiet op aantal reizigers

Lange wachtrijen bij bloedheet Eindhoven Centraal vanwege werkzaamheden

Directeur van spookluchthaven Lelystad vertrekt naar Rotterdam Airport

Chaos op vliegvelden? Allerrijksten nemen gewoon privéjet

Arbonormen bagagepersoneel Schiphol jarenlang overschreden, deel heeft gezondheidsklachten

Inspectie heeft 12 jaar niet gecontroleerd op Schiphol: gezondheidsnormen werknemers overschreden

Aantal reizigers op Schiphol nog lang niet op niveau van voor corona

Brussels Airport deze zomer op 81 procent van niveau voor crisis

Ryanair-baas: tijd van spotgoedkoop vliegen is voorbij

Vliegtaks drie keer over de kop in 2023: ruim 28 euro per reis

TUI verwacht aanhoudende vraag naar vakantiereizen

Elektrisch vliegtuig vliegt boven Twente tijdens speciale pop-up

Scheepvaart

Ook hier kommer en kwel. De komkommertijd is dit jaar blijkbaar overgeslagen. Niets dan ellende al doe ik echt mijn best om ook goed nieuws te vinden en door te geven.

Belangrijkste Britse haven plat: daar hebben ze vooral zelf last van

Circa tweeduizend havenmedewerkers Felixstowe leggen werk neer

Ook staking in haven Liverpool ophanden na afwijzen loonbod

P&O Ferries wordt niet vervolgd voor plots ontslag honderden medewerkers

Goed nieuws (?) uit de scheepvaartbranche: Zeecontainervervoer wordt weer goedkoper

Suezkanaal kort geblokkeerd door vastgelopen tanker

Rijn bereikt laagste waterstand ooit op plek waar rivier Nederland binnenkomt

Problemen voor ondernemers stapelen zich op door laag water

Europa’s droogvallende rivieren in beeld

Hoe maak je rivieren klimaat- en toekomstbestendig?

EU-havens zijn vanaf woensdag gesloten voor Russische kolen

Eerste schip met tarwe verlaat Oekraïense haven na graandeal

Grootste containerschip ter wereld komt naar Rotterdam

Gondelvaart op elektrische toer: ‘Vooruitlopen op regelgeving’

Gelukkig heb ik dan toch nog wat goed nieuws bijeen kunnen sprokkelen maar soms valt dit echt tegen. Het hele idee achter de rubrieken is om een goed en afgewogen beeld weer te geven en dan moet er ergens toch ook goed nieuws te vinden zijn. alleen maar slecht nieuws laat zo’n triest beeld achter en zo verschrikkelijk slecht gaat het nu ook weer niet met ons land.

Openbaar Vervoer

Ook hier lijkt het weer goed fout te gaan. Stakingen en ander ellende wat de klok slaat. treinen die blijkbaar de grootte moeite hebben om ergens op tijd aan te komen als ze al vertrekken. Wat een ellende maar ook hier is dit een vertekend beeld. Ook hier het streven om dit met een beetje goed nieuws af te sluiten. We zullen kijken of dit nu ook gaat lukken. Ik kan toch moeilijk nieuws gaan verzinnen.

Volle treinen en vaker overstappen: ook volgend jaar karige dienstregeling bij NS

Vanaf volgende maand minder treinen NS vanwege personeelstekort

Op 378 stations komt de trein nu vaker te laat of zelfs helemaal niet aan

Meer treinen met minder personeel: waarom het NS-personeel staakt in cijfers

FNV: NS-staking vrijdag treft ook internationaal treinverkeer

Geen Thalys en Eurostar: vandaag treinstakingen in Noord-Holland

Geen NS-treinen in hele land door regionale staking personeel

Geen treinen in het hele land door staking, kabinet maant NS tot een oplossing

Wat er ook gebeurt: NS-personeel staakt níet in Grand Prix-weekend

Rover roept bonden en NS op tot zaken te komen over cao

Harbers roept vakbonden niet te staken tijdens overleg met NS

Reizigers vragen massaal geld terug van NS

Vakbonden en NS dit weekend opnieuw om de tafel

Doorbraak in cao-onderhandeling met NS, stakingen opgeschort

9,25 procent erbij voor NS-personeel: ‘Zo’n deal heeft gevolgen voor andere bedrijven’

Treinkaartjes duurder door nieuwe cao? ‘Spelregels liggen best vast’

Gaat ook Nederland experimenteren met goedkope treinen?

Treinkaartje wordt duurder, maar niet door nieuwe loonstijging NS-personeel

Gevaarlijk gedrag bij spoorlijnen, aantal bijna-ongelukken stijgt

Minder provinciegeld voor Arriva vanwege uitval trein en bus in Limburg

Medewerkers streekvervoer leggen werk neer in zuiden van het land

Streekvervoerders staken donderdag in Gelderland, Noord-Brabant en Limburg

FNV verwacht duizenden buschauffeurs bij landelijke manifestatie

Duizenden treinmachinisten in VK leggen werk neer

Spanje komt met gratis treinreizen tegen gevolgen hoge inflatie

Minister van Mobiliteit Gilkinet (Ecolo) wil btw schrappen op alle openbaarvervoer-tickets

Goedkoop Duits 9 euro-ticket voor openbaar vervoer heeft 1,8 miljoen ton CO2 uitgespaard

Duitse treinen voller door goedkoop ov-kaartje, maar autogebruik neemt niet af

De trein is allang niet meer veel duurder dan het vliegtuig

Tweewielers

Ook hier is het nieuws niet een en al rozengeur en maneschijn. Maar het kan nu niet altijd goed nieuws zijn wat ik breng. Vergeet niet als u het nieuws slecht vindt dat ik alleen maar de brenger ben van dit slechte nieuws.

Ruim een derde meer brommers en motoren gestolen tussen januari en juli

Nederland op een na grootste importeur van e-bikes binnen EU

E-bike opvoeren? Veilig Verkeer Nederland wil dat dat wordt verboden

Rotondes gevaarlijk voor fietsers door verschillende voorrangsregels

Veel ouderen verongelukken in het verkeer: is daar wat aan te doen?

Razend populair in Zweden: de airbag voor op de fiets

Moordende concurrentie flitskoeriers en maaltijdbezorgers eist slachtoffers

Soms vraag je jezelf we eens af wie nu de koppen boven de artikelen verzint.

Nieuw, landelijk systeem voor fietsmarkering op komst: hoe zal het werken?

Fietsende Nederlanders geven wereld goede voorbeeld voor minder CO2-uitstoot

946.000 kijkers voor ploegentijdrit La Vuelta in Utrecht

Duizenden boeren voeren actie tijdens Vuelta

Vuelta-renners klagen over parcours in Nederland: ‘Dit kan niet’

Vuelta aan Nederland goed besteed: ‘Behoort organisatorisch tot beste leerlingen’

Vuelta-organisatie: bijna een miljoen mensen langs parcours

Hiermee heb ik geprobeerd om toch nog met wat goed nieuws af te sluiten. Omdat ik het gevoel heb dat dit niet helemaal goed gelukt is als afsluiting wat goed nieuws zoals door de redactie van deze online nieuwsdienst bijeen geharkt;

Goed nieuws: Flamingo’s terug op Galapagos-eilanden | Tarweprijs flink gedaald

Ik wens u veel plezier met het lezen van al dit goede en minder goede nieuws. Het is mij een waar genoegen om ze voor u bijeen te sprokkelen. Deze rubriek zal ik dan ook beslist blijven updaten.

Advertentie

Over Raymond Horstman

Onderzoeker, analist, schrijver. Havo B-pakket, HBO analytische chemie en propedeuse Bestuurskunde aan de Universiteit van Twente. Een brede belangstelling in algemene zaken en een bijzondere interesse in klimaatstudies. Mijn woonplaats wordt door een bekend schrijver die er gewoond heeft omschreven als het "onliefelijk stadje E.". Een bekend dichter had het over het einde van de spoorlijn. Het is een fijne stad om in te wonen. Kort samengevat: E. heeft het!
Dit bericht werd geplaatst in activisme, asielzoekers, corona, hittegolf, immigratie, mobiliteit, Rubriek, urgenda en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Rubriek mobiliteit – september 2022

  1. meninggever zegt:

    Mobiliteit was en is mijn specialiteit. Mijn vakgebied. Ik werkte in diverse takken, schreef in bladen en boeken over deze expertise en heb uiteraard wel het e.e.a. te zeggen over wat je hier beweert. Zo is de looneis van KLM piloten niet zo maar, men moest enige jaren geleden toen KLM door Corona meer aan de grond stond dan vloog, 20-30% salaris inleveren. Wat men na wat gemor deed. Maar met de belofte dat die inlevering weer zou worden goed gemaakt als er weer werd gevlogen ging men mee. Daarover gaat het nu dus. Zelfde verhaal bij de NS. Ook al zijn dat vooral ambtenaren daar, men heeft wel gelijk met die looneis. Meer werken voor minder geld is niet voor iedereen even aantrekkelijk. En als je dan moet horen dat de NS te weinig passagiers trekt om die hogere (..) salarissen te betalen is staking bij een semi-overheidsbedrijf een effectief middel. Overigens vind ik nog steeds dat we private partijen op het spoor moeten neerzetten en niet een zwaar gesubsidieerde monopolist die nooit uit de rode cijfers komt. Toch heeft dat spoor ooit bijgedragen aan het ontsluiten van vele landen. Met dank aan de stoommachine. En die machine maakte weer dat industrie en handel konden floreren. Los van de eerste treinen waren ook stoomschepen en geweldige vooruitgang t.o.v. de vroegere zeilschepen. Reizen werd gemeengoed, handel onderdeel van veel economische vooruitgang. De uitvinding van tweewielers, auto’s, trucks en bussen maakten dat we als gewone burgers ook ergens kwamen. De grootste ontwikkeling was die van de luchtvaart. Van frele toestellen die met een man aan boord net aan een rondje rond torens kon vliegen zijn we een eeuw later gewend om in enorme Boeings of Airbussen over de hele wereld te vliegen. Het dedain wat veel elitepartijen showen dat vliegen toch vooral de massa moet worden ontnomen is stuitend. Daarbij is het wijzen naar die luchtvaart als sterk vervuilend een abjecte reflex. Aantoonbaar onjuist (1.5-2% alle uitstoot komt door de wereldluchtvaart) maar opgeblazen omdat mensen die bijvoorbeeld na 1967 vlakbij Schiphol ging wonen nu lopen te klagen. De harde kern daarvan is slechts 150 mensen groot. Bij het vliegveld van Groningen zijn 2 mensen (actievoerders) in staat elke maand 1500 klachten in te dienen over de piepkleine toestellen die daar vliegen. Grappig is dat we wel elke dag van alles willen ontvangen, liefst nadat we dat gisteren bestelden, maar niet snappen dat we daarmee de logistieke keten zelf in stand houden. Veel postpakketbezorgers overigens afkomstig uit kringen van lieden die nu aan de poort rammelen van ons land omdat ze menen dat ze hier kunnen verdienen wat thuis niet kan. Werkgelegenheid dus. En een enorme kern van waaruit onze samenleving is opgebouwd. Een samenleving die vooral linkse partijen graag nog wat willen uitbreiden. Maar dan wel onder de voorwaarde dat we allemaal op een ezel reizen, gras eten en wonen in plaggen hutten. Die tijden komen nooit meer terug. Leuk in een boek, niet in de praktijk…

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.