Rubriek mobiliteit – augustus 2022

Een tijdje terug heb ik u belooft om weer eens met een echt artikel te komen waarin ik probeer dingen uit te zoeken en weer te geven. Het was een simpel dingetje dacht ik heel optimistisch. Iets actueels over hittegolven en de voor de hand liggende vraag; zijn de huidige zomers werkelijk zoveel warmer dan de zomers van pak weg veertig jaar geleden. Het antwoord zal u niets verbazen. Dat zijn inderdaad. Waar ligt dan het probleem? Het probleem ligt daar in dat ik in feite een steekproef van maar 10 zomers vergelijk met een andere steekproef van maar 10 zomers. Dit zijn heel kleine steekproeven. Natuurlijk vind je dan verschillen tussen beide steekproeven. Dat kan niet uitblijven. Er zijn nu eenmaal altijd verschillen als je twee steekproeven naast elkaar legt en ze op iets vergelijkt. Maar heeft dit ook betekenis? Dat is waar alles omdraait in de wetenschap. Betekent het verschil iets of niets. Dat is dus de reden dat de wetenschap de statistiek heeft uitgevonden. In dit geval gaat het om iets meer dan alleen maar de beschrijvende statistiek. Dit is iets wat de meeste mensen ook met slechts middelbare schoolkennis nog wel kunnen snappen. Het wordt een stuk lastiger als het gaat om vergelijkende statistiek. Want dat is wat je moet toepassen. Betekent het iets of is het puur toeval dat de zomers van de afgelopen 10 jaar een stuk warmer zijn dan die van veertig jaar geleden. Misschien waren de zomers veertig jaar geleden gewoon ronduit bedroevend. Als je kijkt naar de gegevens van bijvoorbeeld het KNMI voor de Bilt dan zou dat heel goed kunnen. Er is een periode van maar liefst 26 jaar dat er in Nederland geen enkele landelijke hittegolf werd geregistreerd. Dit kan ook een verklaring zijn. De zomers van veertig geleden waren misschien inderdaad erg slecht. De conclusie dat er sprake is van klimaatverandering moet logisch uit je onderzoek volgen en niet er van te voren worden ingestopt.

Dus de vraag of huidige hittegolven iets van doen hebben met de klimaatverandering is niet eens zo makkelijk te beantwoorden. Het zou best kunnen. Het lijkt allemaal redelijk voor de hand te liggen. Het is wel degelijk een kwestie van kansberekening. Als het warmer wordt neemt de kans toe dat er meer dagen zullen zijn dat de temperatuur boven de 25 °C komt. Ook de kans dat de temperatuur boven de 30°C uit komt neemt toe. Het aantal dagen in een maand neemt nu eenmaal niet toe dus ja de kans op hittegolven neemt uiteraard toe. Maar daar los je het probleem niet mee op. Want je moet je weer een stapje verder gaan en dan betreed je het gebied van de verklarende statistiek. Mijn onderzoekje toont niet aan dat de hittegolven het resultaat zijn van de opwarming van de aarde. Het toont slechts aan dat de zomers van de afgelopen decennia warmer waren dan de zomers van veertig jaar geleden. Dit is dus te mager voor een artikeltje. Vandaar dat ik het laat bij dit korte stukje.

Laat ik nu ik hier toch ben overgaan tot de orde van de dag en me bezighouden met het topic van deze rubriek; Mobiliteit.

Een serie links over wat ik in een eerdere update een grondrecht heb genoemd. Het recht om zonder al te veel beperkingen je te verplaatsen van A naar B of iets om een of andere reden van C naar D wilt verplaatsen. Dit iets hoeft niet eens een tastbaar iets te zijn. Dit grondrecht kan om heel veel redenen beperkt worden en niet altijd zonder een goede reden maar soms lijkt het verdacht veel op automobilistje pesten als je als boer met je trekker de snelweg op gaat enkel en alleen omdat je een probleem hebt met een of ander plan van de overheid waar je het niet mee eens bent. De overheid maakt zo veel plannen. Er is altijd wel iets waar je het niet mee eens bent. Maar om dan maar meteen om het minste en geringste met de trekker de snelweg op te gaan slaat echt nergens op. Er zijn tal van andere manieren om je ongenoegen kenbaar te maken. Het zijn maar plannen en iedereen weet dat het maar zeer de vraag is of er ooit wel iets van terecht komt. Regeren is vooruitschuiven van de problemen tot iemand een echte oplossing vindt. Toegevenen de agrarische sector in Nederland is van heel groot belang. We zijn de tweede exporteur van landbouwproducten ter wereld na de USA. Zo’n klein landje met zo iets groots. Het is niet niks wat er op het spel staat. Maar dat geeft je niet het recht om anderen te belemmeren in het uitoefenen van hun grondrecht om zich ongestoord van A naar B te verplaatsen. Laat ons wel zijn. Dit doen de boeren dus al decennia. Het is een keer mooi geweest. Verzin eens iets anders waar we geen last van hebben. Hang een poster voor je raam.

Na dit intermezzo over iets anders dan het zou moet gaan alsnog de series links uit de Nederlandstalige online mainstream nieuws sites;

algemeen

Testvluchten met transportdrones boven Enschede

Elon Musk beëindigt poging om Twitter over te nemen

Elon Musk beschuldigt Twitter opnieuw van fraude in eigen rechtszaak

Europese satellietbedrijven fuseren in concurrentieslag met Musk

Affaires en wangedrag: hierom is Tesla-topman Elon Musk in opspraak

Duitsers klagen Tesla aan over beveiligingscamera’s en CO2-claims

Tesla schrijft 170 miljoen dollar af vanwege gekelderde bitcoinkoers

T-Mobile haalt Huawei uit zendmasten, kernnetwerk ‘volgt later’

Bruls voorziet problemen in opvang als oorlog Oekraïne aanhoudt

Vluchtelingenwerk stapt naar rechter voor humane asielopvang

Slapen op het gras en opvang op cruiseschepen: de puinhoop van de asielcrisis

Brandbrief: Rutte, neem regie om asielcrisis op te lossen

Inspectie: veel distributiecentra overtreden veiligheidsregels

Logistieke sector blijft last houden van ICT-problemen douane

Duitse werkgeversorganisatie: snel meer arbeidsmigranten werven

Randstad: arbeidsmigratie nodig in jacht op hoogopgeleide mensen

Aantal inwoners Nederland stijgt sterk, mede door oorlog Oekraïne

Aantal migranten die van buiten Europa naar Nederland komen weer toegenomen

Zoek op: dit paspoort geeft toegang tot de meeste (en minste) landen

‘Er zijn dit jaar 350 miljonairs uit het buitenland naar Nederland verhuisd’

Aantal thuiswerkuren verdubbeld na coronajaren

Rusland heft ook coronamaatregelen aan grenzen op

het begrip mobiliteit wordt misschien wat breed uitgemeten. Maar dit is het algemene deel en het gaat wel degelijk om beperkingen op je grondrecht om je ongehinderd van A naar B te begeven.

automobilisme

Hitte slecht voor asfalt: moeten onze wegen op de schop nu de aarde opwarmt?

‘Neelie Kroes lobbyde heimelijk voor Uber, negeerde verbod Europese Commissie’

Ze is een VVDer en dan mag dit blijkbaar. We zijn een heel tolerant volkje. Dat blijkt steeds maar weer. Dus geen gezeur. Dit weten we dus ook weer. Over tot de orde van de dag.

Bijna alles wordt duurder, maar benzine en diesel juist niet

Prijzen aan de pomp dalen al weken uit angst voor recessie

CNG tanken in België vaak duurder dan in de buurlanden: vanwaar komt dat prijsverschil?

Steeds minder mensen wassen hun auto zelf: waarom is die dure wasstraat zo populair?

Zuid-Holland doet aangifte van bedreigingen om weghalen protestvlaggen

Man (32) uit Westerkwartier opgepakt voor afvaldumpingen A7

Fastned verhoogt prijs voor snelladen vanwege hoge energieprijzen

Ferrari breekt verkooprecords en schroeft de verwachtingen op

Mercedes verwacht meer winst dankzij hogere verkoopprijzen

Moederbedrijf Opel en Fiat boekt recordwinst, ondanks chiptekort

Nieuwe cashcow voor automerken: een abonnement bij je auto

Renault verkoopt duurdere auto’s en maakt vertrek uit Rusland goed

Tesla boekt kwartaalwinst van 2,3 miljard dollar en gaat banen schrappen

Lidl verkoopt elektrische budgetauto en laat je gratis opladen tijdens het shoppen

De heilige koe van de een is een melkkoe voor de ander. Eigenlijk is het een heel simpel trucje. Je verhoogt de prijzen en op de korte termijn maak je beslist meer winst. Automobilistje pesten kan veel vormen aan nemen.

Een echte klassieker? Steeds minder monteurs weten hoe je die moet onderhouden

Mysteries ontrafeld: de Minerva Minervette uit 1904 is de oudste wagen uit Antwerpen die nog rijdt

Aansluiten maar! Drukste weekend van het jaar op Europese wegen verwacht

Dit zijn de voordelen van 100 kilometer per uur rijden in de avond en nacht

Ongelimiteerd scheuren op Autobahn binnenkort verleden tijd?

Bijna 1 op de 3 nieuwe wagens in België is hybride of elektrisch, maar levertermijnen blijven oplopen

Dieselauto in sommige provincies nog steeds geliefd

Onrust in luchtvaart kan topdrukte op Europese wegen veroorzaken: waar let je best op als je met de wagen vertrekt?

Luchtvaart

Weer volop ellende op Schiphol. mensen moeten uren wachten.. Wacht even mensen moeten helemaal niets. Dit doen ze volkomen vrijwillig. Wie niet een rij wil staan hoeft helemaal niet in de rij te staan. Een vliegvakantieboeken doe je helemaal vrijwillig. Niemand dwingt je hier toe. feit.

Top luchtvaartindustrie voor overleg bijeen in Doha

Schiphol verwacht geen grote problemen nu heel Nederland op vakantie gaat

Onze luchthavens verwerken nog altijd minder passagiers dan voor de pandemie

Aantal passagiers op Schiphol moet ook na zomer omlaag

Door extra beveiligers kunnen weer meer mensen vliegen vanaf Schiphol

Vliegmaatschappijen: miljoenen schade door extra beperkingen Schiphol in september en oktober

KLM ziet tweede topman binnen een week vertrekken

Air France-KLM maakt weer winst, voor het eerst sinds uitbreken corona

Rechtszaak tegen KLM om CO2-compensatie: ‘Nieuwe bossen niet gegarandeerd’

Ryanair buigt verlies om in winst, maar herstel blijft ‘broos’

Ryanair annuleert komend weekend meer dan 80 vluchten vanuit en naar ons land

American Express profiteert van herstel toerisme en luchtvaart

Problemen op luchthavens zorgen voor fors verlies bij easyJet

Eerste kop rolt in luchtvaartchaos: topman van EasyJet neemt ontslag

Het kan erger, maar Schiphol staat in top van lijst met ‘luchthavens om deze zomer te vermijden’

Lufthansa en vakbond akkoord over meer loon grondpersoneel

Nog één keer de cijfers: waarom je echt minder moet vliegen

De 10 slechtste luchthavens met de meeste vertragingen

Vakantieganger is banger voor inflatie dan voor nieuwe coronagolf

Milieufederaties: 150.000 woningen worden te dicht bij Schiphol gebouwd

Niet Schiphol, maar Eindhoven heeft meeste vertragingen deze maand

Eindhoven Airport verwacht tot herfstvakantie extreem lange rijen

Reisbranche bang voor verplaatsing drukte Schiphol naar Eindhoven

Vliegveld Eelde: genoeg ruimte om vluchten Schiphol over te nemen

Vliegvelden zat in Nederland. Daar ligt het niet aan dat je uren moet wachten op Schiphol.

Scheepsvaart

Veel last van droogte en dus lage waterstanden in de rivieren plus ellende door de oorlog in Oekraïne.

Drie schepen met graan verlaten Oekraïense havens

Waterpeil in Rijn zakt deze maand naar uitzonderlijk lage stand

Droogte raakt vooral scheepvaart en boeren, gewone burger merkt er weinig van

Extreem lage waterstand haalt op meerdere plekken veerponten uit de vaart

Drukte bij veerboten in haven Dover neemt af

Waterfile bij sluizen door achterstallig onderhoud: ‘Ik vind het asociaal’

Stormvloedkering Ramspol bij Kampen krijgt na twintig jaar software update: hinder voor scheepvaartverkeer

Lage waterstand in grote rivieren door droogte, passeerverbod op de IJssel

Meeste goederen in Nederlandse havens vorig jaar uit Rusland

Gasunie stelt levering vloeibaar gas in Eemshaven zeker

Geslaagde proef op Westerschelde: megacontainerschip scheert langs bodem

Tall ships varen binnen voor Sail Harlingen

OV

Ultimatum van spoorvakbonden: NS krijgt week tijd, anders acties

Nieuwe ov-chipkaart vertraagd: volgend jaar pas gereed

Goedkoop met de trein op vakantie? Michel bouwde prijsvergelijker voor tickets

Passagiers Britse slaaptrein worden wakker op station van vertrek: ‘Dit slaat alles’

Thalys rijdt komende tijd minder vaak van en naar Parijs

Reizigers met 40 graden urenlang vast in Thalys: ‘Mensen sloegen ruiten in’

Keolis krijgt 600.000 euro boete voor probleembussen

Kortere treinritten vier maanden lang gratis in Spanje

Gratis met de trein om recessie tegen te gaan? ‘Gaat miljarden kosten’

Greenpeace: goedkope vervoerskaart Duits ov moet blijven

Zo als economen nu al decennia lang proberen uit te leggen; Gratis bestaat niet. Uiteindelijk zal iemand moeten betalen. Als het niet de gebruiker is is het dus iemand die helemaal geen gebruik maakt van het openbaar vervoer. Waarom zou je moeten betalen voor iets waar je helemaal geen gebruik van hebt gemaakt. Dit klinkt te zot voor woorden.

Druk in internationale trein: ‘Meer boekingen door druk op Schiphol’

Drie weken geen treinen Utrecht-Den Bosch, amper bussen ingezet wegens personeelstekort

Opnieuw mondkapjesplicht in lokaal ov in Nice

Fietsen en andere tweewielers

Two weels good een steengoede album van een steengoede band.

Artsen hekelen aanpassing helmplicht snorscooters: ‘Vier jaar geduurd, en dan krijg je dit’

Verkoop van snorfiets met benzinemotor toch niet verboden vanaf 2025

Voor het eerst meer elektrische bromfietsen dan benzinebrommers verkocht

Verkoop nieuwe motoren stijgt tot hoogste niveau in dertien jaar

PostNL wil postbodes behouden en lokken met vast contract

Minder bestellingen en miljardenafschrijving bij Just Eat Takeaway

Kabinet wil met nieuw plan meer mensen op de fiets krijgen

De fiets is bezig aan een stevige Europese opmars

Na alle ellende kunnen we toch nog met goed nieuws afsluiten.

Dit was het weer voor de rubriek mobiliteit. Het is een grondrecht. Laat het u niet afpakken. Dat de boeren het heel moeilijk hebben met de stikstofplannen van het kabinet is mooi en aardig maar dat geeft hun geen recht om uw grondrecht af te pakken en dat doen ze wel.

Over Raymond Horstman

Onderzoeker, analist, schrijver. Havo B-pakket, HBO analytische chemie en propedeuse Bestuurskunde aan de Universiteit van Twente. Een brede belangstelling in algemene zaken en een bijzondere interesse in klimaatstudies. Mijn woonplaats wordt door een bekend schrijver die er gewoond heeft omschreven als het "onliefelijk stadje E.". Een bekend dichter had het over het einde van de spoorlijn. Het is een fijne stad om in te wonen. Kort samengevat: E. heeft het!
Dit bericht werd geplaatst in artikel, hittegolf, mobiliteit, Rubriek, stikstof en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Rubriek mobiliteit – augustus 2022

  1. Karel zegt:

    nou ik met mijn mbo voelt de opwarming der aarde hoor , komende week weer 30 en meer graden , daar kan geen statistiek tegen op , wel een goed thermometer 🙂
    als ex vee verzorger sta ik aan de kant van de boer , die doen eerlijk werk , dat zooit op het Haagse pluche niet in mijn ogen , veel geld opstrijken voor loze beloften , ze vergeten dat het hun voorgangers in de jaren ’60 samen met de banken , de mega bedrijven uit de grond hebben gestamd alles moest groter onderwijl werd fruit en groente bij de veilingen door gedraaid op een berg gegooid met een bord met doodskop er op
    en dan zou nu de boer schuld hebben
    laat ik eens een testje doen , ga jij een nachtje slapen in een dichte garages met een draaiende motor , ga ik een nachtje slapen in een dichte stal met koeien , spreken we morgen weer over welke van de 2 het meest vervuilend is

    fijn weekend groet

    Like

  2. meninggever zegt:

    Vorige week. De ene dag dik 30 graden, de volgende 16. Nu een paar maal meegemaakt. Kortom, een Hollandse zomer. Dat er wellicht klimaatveranderingen bezig zijn zal best. Maar de een op een relatie met ons gedrag in Nederland zie ik nog niet zo direct. Als je zo wilt redeneren moet je ook historisch kijken hoe wij vroeger omgingen met onze omgeving. Bedenk dan dat de grootmachten uitgebreid bovengronds atoom/waterstofbommen testten…. Fall-out en zo meer trokken via de atmos/statosfeer over de hele aarde. We stookten uitgebreid kolen en gemeentelijk gas, de Oost-Europeanen hout en bruinkool. Uitstoot en vervuiling maakten dat veel winters vol mist en smog werden beleefd, de zomers veel regen gaven bij ons maar in het zuiden was het altijd mooi weer. Toen gingen we dat klimaat schoonmaken, en zie, de temperaturen stijgen. Vreemd? Of toch normaal? Hoe zag het weer er uit voor we de industriele revolutie meemaakten?? Voor de kolen dominant werden en we hier nog turf stookten?? Bij sommige instituten neemt men oude metingen niet mee in de vergelijkingen of statistieken, zoals men nu ook de van buiten komende uitstoot niet wens mee te tellen. Het moet en zal door de gemiddelde Nederlander komen dat de hele klimaatwereld verandert. Jaja, politiek ingestoken wensdenken. Dat intussen de magnetische polen van positie veranderen wordt veelal ook niet opgemerkt of indien wel, verzwegen.
    Dan dat vervoer. Nederland is een vol land. Met meer mensen krijg je ook meer vervoer. Tijdens de Corona-lockdowns merkten we wat dit kan inhouden. Geen schepen meer, geen vliegtuigen, geen trucks, geen treinen, niks. En al snel raakten de schappen leger en leger en duurden de pakjes uit China halen maanden ipv dagen. We willen de bevolking onbegrensd laten groeien. Willen de weilanden van de boeren vooral bebouwen met woonwijken voor die groei. Maar die boeren moeten dan niet mekkeren. Hun grond, hun rechten, maar gewoon voor het algemeen belang. En zo wil de linkse kliek hier ook de auto afpakken, het recht op vliegvakanties, je mag niet meer met een (rivier)cruise mee, wat blijft is een land van verpauperde fietsers…. En ellendig vooruitzicht. Maoistisch zelfs. En het is zo simpel…. Minder uitstoot is ook minder mensen. Niet laten groeien, maar aftremmen. Maar kom daar maar eens om in welke met links gevoerde discussie…

    Like

    • Is het niet erg kort door de bocht. Twee meetmomenten en wetenschap waar al ruim 150 jaar aan kennisvergaring aan voorafgaat kan de prullenbak in. Je geeft hier geen mening weer maar creëert je eigen feiten. Dat moet je uiteraard helemaal zelf weten. We leven in een vrij land. Maar wie denk je nu hiermee te overtuigen?

      Like

      • meninggever zegt:

        Mijn zgn eigen feiten baseren ook op wetenschap hoor. Alleen loop ik niet met groene vaandels mee met de linkse muziek. Ik duid dat wat gewoon overal te vinden is. Van Amerikaanse universiteiten als de NASA, van Europese metingen tot zaken die in de geschiedschrijving zijn vastgelegd. Dat jij die niet wilt zien verbaast me. Je bent echt iemand van de door derden neergeschreven feiten en metingen. Alleen wel om een bepaalde conclusie over te brengen. En dan mis je toch echt de kennis van de wereld waarin ik tientallen jaren mijn brood verdiende en nu al weer vele jaren over schrijf en publiceer. Die van het transport. En als daar feiten tussen zitten die niet kloppen, dan krijg je antwoord…Altijd inhoudelijk. Ik mag hopen dat jij dit ook zo wilt houden….

        Geliked door 1 persoon

  3. @Meninggever,
    Ik weet niet wat het nut is van dit alles. Het lijkt allemaal verdacht veel op een debat tussen een blinde en een dove. De blinde wenst alleen in braille te communiceren en de dove staat op gebarentaal. Je komt er geen stap verder mee. Het is een herhaling van zetten. In schaken spreekt men dan remise af. Dus nee waarom zou ik dit willen blijven houden. Als we zelfs niet eens kunnen worden over heel basale dingen als links en rechts is dit tijdverspilling.

    Like

    • meninggever zegt:

      Dat houdt dus in dat je meent gelijk te hebben en dat andere meningen niet tellen of welgevallig zijn? Je poneert het nodige als pseudo-wetenschap en denkt dan een bepaalde lijn te kunnen onderbouwen of bewijzen. Ik verzet me daar inhoudelijk en ook onderbouwd tegen. Kwestie van kennis en ervaring. Jammer dat je daarop zelden of nooit ingaat maar als zovaak in linkse kring de ander in de hoek wenst te zetten als nietwetend of wappie….

      Geliked door 1 persoon

      • @meninggever,
        Je verkondigd slechts een mening en daarin ben je niet consequent. Je beweert steeds weer iets anders. Dan ontken je weer dat de aarde warmer wordt en de volgende keer geef je dit gewoon toe maar wijt het aan eigenlijk alles dan het als maar stijgend verbruik van fossiele brandstof en daarmee gepaard gaande stijgende emissies van CO2. En als je dit al toegeeft is het de schuld van overbevolking of China. Het komt nooit ook maar een moment in je op dat ook in Nederland we heel veel CO2 in de atmosfeer dumpen en dat ook wij deel uitmaken van het probleem dat volgens jouw helemaal geen probleem is. Je bent alleen maar de hele tijd aan het ontkennen van iets dat voor de wetenschap al lang en duidelijk bewezen is namelijk dat het de mens is die verantwoordelijk is voor de plaats vindende klimaatverandering. Jouw mening is slechts een mening en niet of nauwelijks onderbouwd en dus nee eigenlijk ook niet iets waar ik op sta te wachten. En dat anderen een andere mening hebben maakt hun nog niet links en al zijn ze links dan is hier niets verkeerd aan. We leven in een vrij land en dus staat het een ieder toe een mening te hebben. Jouw mening is niet de enigste. Iedereen heeft wel eens ergens een mening over iets. Geen reden om maar steeds te moeten uiten.

        Like

  4. Pingback: Nadenkend over extreme hitte en droogte | From guestwriters

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.