Het is weer tijd voor een update van de rubriek mobiliteit. De rubriek bestaat uit een aantal onderdelen;
Algemeen
In het algemene deel aandacht voor de toestroom van niet alleen maar Oekraïense vluchtelingen. Ook uit andere lanen blijven ze komen. De opvang dient voortdurend te worden uitgebreid. Plus aandacht voor de pogingen van Elon Musk om Twitter te kopen en de ontwrichting die de oorlog in Oekraïne te weeg brengt. Maar de beperkingen door de lock down vanwege corona zijn vrijwel verdwenen in ons deel van de wereld. Dat maakt de mogelijkheden tot mobiliteit weer iets ruimer. En dat is goed nieuws.
Elon Musk klaagt dat Twitter afspraken rond overname schendt
Musk eist bewijs van Twitter over nepaccounts: ‘Anders geen overname’
Twitter-investeerder klaagt Musk aan om koersmanipulatie
SpaceX kocht beschuldigingen over #metoo door Elon Musk af
Bijna 60 miljoen mensen wereldwijd gevlucht voor oorlog of natuurramp
Kabinet wil mega-noodopvang asielzoekers in tenten, sporthallen en schepen
Landsgrenzen tussen Marokko en Spanje zijn na twee jaar weer open
Arbeidsmigranten in de knel: leven in vrachtwagencabine of zeecontainer
Automobilisme
De brandstofprijzen zijn torenhoog en dat blijft voorlopig nog wel even. Dit is uiteindelijk de schuld van Poetin die zo nodig een oorlog in Oekraïne moest beginnen. Daar betalen we dus op vele manieren de prijs voor. In Oekraïne in bloed en in West Europa vooral in euro’s. Thuis werken is er niet meer bij. En dus is de file weer terug van weg geweest en zal elektrisch rijden beslist een succes worden. Ook hier weet Elon Musk zich uitgebreid in the picture te werken;
Musk laat Tesla-personeel kiezen: op kantoor werken of ander werk zoeken
Musk wil af van 10 procent personeel Tesla om ‘slecht gevoel’
Tesla wil eerst toegang tot India alvorens het een fabriek bouwt
Musk denkt na over investeringen in grondstofrijk Indonesië
Benzineprijs terug op recordniveau, effect van accijnsverlaging verdampt
2,49 per liter: benzineprijs hikt tegen nieuw record aan
Duitse accijnsverlaging maakt prijsverschil met Nederland een van grootste in EU
Grote toename aantal laadpunten elektrische auto’s in Nederland
Shell wil op korte termijn tien keer meer Britse laadpalen
Onderzoek: hoge prijs grootste drempel voor aanschaf elektrische auto
Waarom het zo moeilijk is om je auto te laten staan: ‘Automobilist heeft roze bril’
Dit jaar drukkere wegen dan voor de coronacrisis verwacht
‘EU wil verplichting elektrische bedrijfswagens vanaf 2027’
Luchtvaart
Niet alleen op Schiphol en bij KLM heeft men grote problemen om alle reizigers op hun plaats van bestemming te krijgen. men heeft trouwens al net zo veel problemen om ze weer op tijd thuis te krijgen. De problemen doen zich in steeds meer landen voor op steeds meer luchthavens en bij steeds meer luchtvaartmaatschappijen. Het probleem is simpel. Men heeft tijdens de lock downs op grote schaal flexwerkers ontslagen en nu de luchtvaart weer aantrekt blijken die ondankbare lui niet bereid om terug te keren. In plaats van braaf thuis te wachten tot hun baas ze weer nodig heeft zijn ze zomaar zonder rekening te houden met hun bazen op zoek gegaan naar ander werk en zijn niet genegen om terug te keren naar hun slavenbestaan bij hun vorige werkgevers. Gevolg overal te weinig personeel. Een simpel probleem maar niet zo eenvoudig op te lossen. Gevolg veel tijd kwijt met wachten en een kans dat de vlucht niet doorgaat. Plus allerlei ander nieuws over de branche;
Hoekstra: kabinet in nauw overleg met Schiphol over drukte
KLM vliegt met lege toestellen terug naar Schiphol vanaf Europese bestemmingen
KLM laat duizenden passagiers achter op Europese vliegvelden vanwege chaos Schiphol
Meeste gestrande reizigers KLM-vluchten omgeboekt of op bestemming
KLM maakt 350 miljoen over aan staat, twee derde coronasteun afgelost
Maastricht Airport kan onder voorwaarden openblijven
Niet alleen chaos op Schiphol, maar ook op luchthavens buurlanden
Openbaar vervoer
In Duitsland heeft men een leuk idee bedacht. Voor slechts 9 euro in de maand kun je onbeperkt reizen met het regionale spoor. Daar wordt dus druk gebruik van gemaakt. Een slim idee. Misschien ook een idee voor Nederland en kun je de urenlange wachtrij op de luchthaven vermijden door met de trein op vakantie te gaan;
In Duitsland reis je vanaf vandaag voor 9 euro per maand onbeperkt met de trein
Duitse treinen overvol door 9 euro ticket
Het oudste spoor van Spanje verliest het van de zee
NS begint waarschijnlijk deze zomer proef met verhuur elektrische fietsen
Steeds meer touroperators bieden treinreizen aan: ‘Geen uren wachten in de rij’
Stedentrips per trein: lang onderweg, maar goed voor klimaat
Is de trein wel echt een alternatief voor het vliegtuig?
Scheepvaart
De door Poetin veroorzaakte oorlog heeft nare gevolgen voor de scheepvaart. Het is heel ontwrichtend en dat gaan we ook in Nederland last van krijgen. Wat bezielde de man om hier mee te beginnen en wanneer gaat hij er eens een einde aan maken en vrede sluiten? De oorlog duurt nu al weer meer dan 100 dagen. genoeg is genoeg. Stop the War!
Haven Rotterdam verwacht meer olie uit andere landen dan Rusland
Haven Rotterdam wil 75 procent minder CO2-uitstoot in 2025
Run op lng-tankers nu lng als alternatief voor Russisch gas dient
‘Rijk hield geen rekening met klimaatdoelen bij bouw zeesluizen’
Tweede drijvende LNG-terminal op koers naar Eemshaven
Fietsen
Veel ongelukken met fietsers vooral door e-bikes. Helmen dragen zou helpen maar men wil niet;
Onvoldoende steun voor overname Batavus- en Sparta-fabrikant
Aantal boetes voor niet-dragen helm op brommer of scooter stijgt al jaren
Flitsbezorgers Getir en Gorillas ontslaan duizenden medewerkers
Flitsbezorgers breiden uit, maar zijn nog vooral te vinden in de grote steden
Fietsers verongelukken veel vaker op rotondes door e-bikes
Dit was het weer voor de rubriek mobiliteit. Mobiliteit is het recht om als je dat wilt te mogen reizen van plaats A naar plaats B zonder dat overheden onnodige beperkingen opleggen en bedrijven onredelijk prijzen en voorwaarden laten gelden. Wie in het bezit is van geldige reisdocumenten en de reis kan betalen hoort dan ook vrij en onbeperkt te kunnen reizen.
ik werkte 34 jaar op schiphol , het probleem wat nu speelt was 10 jaar zo niet langer al in aantocht
alles maar willen privatiseren , meer bedrijven in o.a de afhandeling , zo min mogelijk vast personeel maar allerhande contracten voor het minimum loon en geen kans op vastigheid om zeg maar te gaan trouwen of een huisje kopen enz enz
en dat is in alle segmenten op de arbeid hetzelfde , goedkoop goedkoop goedkoop 😦
LikeGeliked door 1 persoon
De verwijzing naar het spoor is wel een verkeerde. Immers, dit weekend is dat railverkeer al weer ontwricht. Waardoor? Personeelsgebrek! Binnenkort staakt men voor 1,5 jaar de spoorverbinding tussen Amsterdam en Londen. Kortom, dat wordt nooit wat. Nog los van het feit dat NS en DB rijden zonder concurrentie. Maar wel op subsidies. Honderden miljoenen per jaar om die 19e eeuwse systemen overeind te houden. Op Schiphol (en andere luchthavens) is de ellende deels veroorzaakt doordat men prijsvechters binnenhaalde die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Dat is leuk op regionale velden, dus moet Lelystad open, maar niet op een Mainport als Schiphol. Door die lui moesten de afhandelingskosten omlaag en dat deed men door allerlei uitvinders binnen te halen voor bagage en controles…. De ellende heet op dat punt neo-liberalisme.
LikeGeliked door 1 persoon