Rubriek duurzaamheid – mei 2022

Het wordt weer eens tijd voor een update voor de rubriek duurzaamheid. Ook deze keer gaat opnieuw het over de stikstofkwestie. Het is een hoofdpijndossier. Maar wel een die de dames en heren politici helemaal zelf in elkaar geknutseld hebben. In het begin van dit millennium besloot men om in Europees verband tot de aanleg van een netwerk van aaneen gesloten Europese Natuurgebieden te komen. Dit noemde men het Natura 2000 project. De Europese landen zoals Nederland brachten een hele trits van nationale natuurgebieden in. Het klonk allemaal heel mooi en ook heel sympathiek. De EU gaat aan natuurprojecten doen maar heeft men toen wel nagedacht over de gevolgen hiervan. Dat valt te betwijfelen. Het bleek al spoedig dat het niet zo geweldig gaat met de natuur in Europa. Dat hoeft niets te verbazen. In Europa werd landbouw en veeteelt in al zijn vormen al heel vroeg, duizenden jaren geleden in de steentijd, geïntroduceerd. Voor dat doel werden op grote schaal bossen en andere natuurgebieden opgeruimd, omgekapt, platgebrand en afgegraven. Dit alles niet uit vernielzucht maar om plaats te maken voor landbouw en veeteelt. Van de oorspronkelijk natuurgebieden in Europa bleef heel weinig over. Men zag al heel vroeg in dat men de natuur wel degelijk nodig had en begon met het aanleggen van allerlei beschermde gebieden zoals bos en heide en voor de adel met jachtgebieden. Natuurbehoud begon al heel vroeg en is dus geen linkse uitvinding bedoelt om van ons allen vegetariërs te maken. Het werd al heel vroeg als heel belangrijk gezien. De mens heeft de natuur nu eenmaal nodig. Maar omdat de natuur in Europa in het algemeen en Nederland als dichtbevolkt en zeer bedrijvig land in het bijzonder niet werkelijk natuurlijk was maar eerder door de mens aangelegd, had de natuur ook de mens nodig om te kunnen voort bestaan. Onze natura 2000 gebieden worden vooral door stikstofverbindingen zoals ammoniak bedreigd. Er komt veel te veel van deze stoffen in de natuur terecht die dit gewoon weg niet kan verwerken. Er kwam verzet van natuurorganisaties tegen deze bedreiging. Men verlangde dat de overheid de Natura 2000 gebieden beter ging beschermen. De overheid kwam met het Programma Aanpak Stikstof (PAS) Natuurorganisaties vonden dit plan maar niks. Het bevatte in hun ogen veel te weinig concrete maatregelen en te veel beloften om ergens op de lange duur wat te doen maar nu even niet want dat zou weer verzet opwekken van allerlei belanghebbende in de industrie, transport en de landbouw. Wat zo zonder meer plaats vindt. Niet dat men vanuit deze sectoren bezwaar heeft tegen de natuur op zich. Wie kan daar nu bezwaar tegen hebben maar het wordt een ander verhaal als de overheid met allerlei beperkende maatregelen komt. Maar uiteindelijk stapten de natuurorganisaties naar de rechter en deze legde de zaak voor aan de Europese rechter. Natura 2000 is nu eenmaal een Europees Project dus moet de Europese rechter maar een besluit nemen. De Europese rechter besloot dat de PAS volledig te kort schoort en dat de regering van Nederland op korte termijn met echte maatregelen moet komen tegen de stikstof vervuiling. Een maatregel kwam meteen. Rutte vond het vreselijk; De maximum snelheid op de autobaan overdag moest omlaag. Een vreemde maatregel. Het is een raadsel hoe dit moet helpen. Zo werd de stikstofkwestie de wereld in geholpen. Sindsdien is dit een hoofdpijndossier voor iedere minister die er mee te maken krijgt. Er zijn in dit dossier geen simpele oplossingen en je kunt er niet omheen. Er moeten nu eenmaal maatregelen genomen worden. Vandaar dat deze kwestie niet overwaait en nog wel vaker aan de order zal komen.

Een serie links over de stikstofkwestie uit de Nederlandstalige mainstream nieuws sites;

24/05 – Boeren houden koeien uit protest maandag binnen na uitspraken rechtbank

21/05 – Bouw en boeren nog jaren in de knel door stikstof

18/05 – Caroline van der Plas (BBB) hint op stikstofcomplot, maar dat was ‘cynisch bedoeld’

17/05 – Groot stikstofdebat voor zomer na uitspraken rechtbank Overijssel

16/05 – Natuurorganisaties zien te weinig wilskracht in plannen kabinet

11/05 – Rechtbank vernietigt 29 natuurvergunningen in stikstofzaken

10/05 – 750 miljoen euro voor uitkoopregeling veehouders, om stikstofprobleem kleiner te maken

26/04 – Woningbouw in de knel na nieuwe stikstofuitspraak rechter

19/04 – RIVM herstelt fouten in lijst van grootste ammoniakuitstoters

07/04 – LTO Noord stopt samenwerking met overheid bij terugdringen stikstof

06/04 – Twijfels over gedwongen onteigening vanwege stikstof: ‘Gaat averechts werken’

06/04 – Minister belooft demonstrerende boeren een eerlijke behandeling

06/04 – “Uitspraken minister over aanpak stikstofuitstoot leiden tot onrust onder boeren in Overijssel”

05/04 – Top-100 van stikstof- en ammoniakuitstoters gepresenteerd

05/04 – Tata Steel en Schiphol grootste uitstoters van stikstofoxiden in Nederland

04/04 – Stikstofexpert: ‘Vertraging dreigt bij realisering stikstofreducties’

01/04 – Ondernemers: kabinet moet haast maken met stikstofaanpak

01/04 – Minister Van der Wal: nog dit jaar boeren vrijwillig uitkopen

30/03 – Uitkopen vanwege stikstof: hoe sneller een boer stopt, hoe meer geld hij krijgt

24/03 – Grootschalige proef met middel om koeien minder te laten winden

16/02 – Kabinetsaanpak stikstof zal veestapel komende jaren met 30 procent verminderen

Voor zover deze update van het hoofdpijndossier stikstof. Er zullen beslist nog vervolgen komen over deze kwestie. De economische belangen zijn enorm maar de natuurgebieden liggen er nu eenmaal en zoveel stikstof als ze nu voor hun kiezen krijgen kunnen ze nu eenmaal niet verwerken. En we zijn nu eenmaal lid van Europa dus zal de Europese rechter als hij dat nodig vindt zich blijven bemoeien met het beoordelen of overheidsmaatregelen voldoende zijn. Voldoende wil zeggen concreet en geen loze beloften om ooit eens wat te gaan doen.

Over Raymond Horstman

Onderzoeker, analist, schrijver. Havo B-pakket, HBO analytische chemie en propedeuse Bestuurskunde aan de Universiteit van Twente. Een brede belangstelling in algemene zaken en een bijzondere interesse in klimaatstudies. Mijn woonplaats wordt door een bekend schrijver die er gewoond heeft omschreven als het "onliefelijk stadje E.". Een bekend dichter had het over het einde van de spoorlijn. Het is een fijne stad om in te wonen. Kort samengevat: E. heeft het!
Dit bericht werd geplaatst in duurzaamheid, europa, luchtvervuiling, Rubriek, stikstof en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Rubriek duurzaamheid – mei 2022

  1. Karel zegt:

    natuur en politiek gaan nooit samen 😦

    Geliked door 1 persoon

  2. meninggever zegt:

    Het blijft een raadsel dat binnen dat Europese beleid de normen in Duitsland of Belgie totaal anders zijn dan in NL. Ook dat de enkeling uit het Bolsjewistische bolwerk Nijmegen in staat is om via allerlei rechtszaken de samenleving in NL lam kan leggen. Tegelijk de grenzen open wil houden voor steeds meer bevolkingsgroei. Dat loterijen clubs sponsoren die oprecht bezig zijn om de Nederlandse samenleving koste wat het kost onderuit te halen. Stikstof is een statistisch probleem. Net zoals CO2 uitstoot of plastic soep in de oceanen. Wil je daar echt iets aan doen moet je ook actie ondernemen en landen die maling hebben aan de vervuiling van de natuur boycotten. Net zoals we dat doen met Rusland nu. Het kan best en als de belangen zo groot zijn als door linkse propagandisten wordt beweert, moet het maar. Nederlandse belangen verkwanselen voor he teigen gelijk en ogen sluiten voor grensoverschrijdende vervuiling past mij nooit zo. De echte helden pakken China aan, of Rusland, dan wel de islamitische wereld waar men ook meehelpt om de natuur om zeep te helpen. Zo mekkert men hier over de vernielde jungle in Brazilie, omdat de president daat #linksliegt niet bevalt, maar zwijgt men absoluut over hetzelfde gedrag in het islamitische Indonesie. Ik zal het nooit snappen…..selectieve verontwaardiging….

    Like

  3. marylou zegt:

    Dat stikstof probleem zet ongelooflijk veel mensen aan tot haat. Er moet natuurlijk wat veranderen daar moeten we niet aan twijfelen, maar moet dat ten top gedreven worden door mensen hun broodwinning af te nemen zodat boeren hun land moeten verlaten en uitwijken? Eten zullen we altijd moeten doen maar als de boeren weg zijn wie gaat er dan voor onze voeding zorgen?Invoeren vanuit verre landen dat is duurzaamheid en beperkt dat stikstof beperken? De voeding onbetaalbaar maken of kosten van vervoer, vliegtuigen boten en vrachtwagens door rekenen aan de verbruiker Is het dat ? Dan gaan de armen nog armer worden en zelfs geen voeding meer kunnen kopen.. Moeten we allemaal zeewieren gaan eten ?.Akkoord dat er dringend iets moet gebeuren nadat men jaren niets heeft gedaan.? Ik ben lid van heel veel natuurverenigingen maar ben zeker niet altijd akkoord met hun handelen. Er zijn nog nooit zoveel bomen gekapt en waarom is er een verschil tussen verschillende landen.? Men meet met verschillende maten. Er moet wat gebeuren maar niet zo drastisch in eens en niet met zoveel geklungel.

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.