Na de extra rubriek chaos op Schiphol is het nu tijd voor de gewone rubriek mobiliteit. In het algemene deel aandacht voor (arbeids)imigratie. Niet iedereen vindt dit een goed idee. Verder aandacht aan al dan niet snel en goedkoop internet. Sommige mensen zien internet, social media en smartphones als eerste levensbehoeften. Je kunt bijna niet meer zonder. Ook de diverse overheden die iets van ons willen of waar wij wat van willen geven er de voorkeur aan dat je digitaal met hun communiceert en niet van mens tot mens. De overheid is er niet voor een gezellig praatje met de burger. Daar hebben ze geen tijd voor. verder aandacht voor Elon Musk die besluit om twitter op te kopen. Zo hoopt hij weer zeggenschap te krijgen wie wel of niet via dit Platform propaganda mag maken en voor welke zaken.
Algemeen
4 tips voor een duurzamer mobiliteitsbeleid
Wat is een wappie? ‘Twijfel is de kern van wetenschap, terwijl een wappie juist géén twijfel kent’
Dit jaar geen Europese Marsmissie vanwege Russische invasie in Oekraïne
Inspectie: te weinig tijd en mensen voor zorgvuldige asielbeoordeling
15.000 opvangplekken in lege Rijksgebouwen voor Oekraïners en asielzoekers
Arbeidsinspectie: Kabinet moet minder arbeidsmigranten aantrekken
Frontex-topman, bekritiseerd na berichten over pushbacks, stapt op
‘Uitvoering vreemdelingenbeleid vergelijkbaar met toeslagenaffaire’
EU wil met plan voor legale migratie drie vliegen in één klap slaan
VluchtelingenWerk: kwaliteit asielprocedure al jaren niet op orde
Musk heeft zicht op bonus van 23 miljard dollar na Tesla-cijfers
Elon Musk verkoopt voor miljarden aan Tesla-aandelen na Twitter-bod
Elon Musk wil Twitter overnemen voor 43 miljard dollar
Hoe ‘probleemtwitteraar’ Elon Musk in het bestuur van Twitter terecht kwam
Oud-VS-president Donald Trump is opnieuw welkom op Twitter, zegt toekomstige eigenaar Elon Musk
Tweede grote EU-techwet moet burgers online beter beschermen
Internet wordt zo goed als gratis voor tientallen miljoenen Amerikanen
CDA: steek Europees geld in gratis internet voor minima
Minder smartphones verkocht door Chinese lockdowns en inflatie
Tweede browser achter Chrome: Microsoft Edge haalt Safari in
Automobilisme
De rechter heeft de zo’n beetje enigste maatregel die het kabinet heeft verzonnen tegen de stikstofcrisis verworpen als niet aantoonbaar werkzaam tegen stikstofvervuiling. Deze maatregel was dat overdag daar waar het mocht en kon de maximale snelheid werd verlaagd van 130 Km per uur naar slechts 100 km per uur. De rechter stelde vast dat op geen manier is aangetoond dat deze maatregel ruimte maakt voor woningbouw of andere stikvervuiling veroorzakende economische activiteiten. De politiek heeft besloten om niets met deze uitspraak te doen. De maximum snelheid gaat niet terug naar 130 km per uur Hoewel deze beperking, de vreselijkste maatregel die Rutte ooit moest nemen, totaal nutteloos is. Hoe kun je in dit land nu ooit problemen oplossen als je vasthoudt aan pure symbool politiek in plaats van werkzame maatregelen. En wanneer gaat men eens een keer meten hoe het met stikstof en andere uitstoot zit in dit land. Men vertrouwt te veel op modelberekeningen. Critici tegen dit beleid krijgen keer op keer gelijk. Het lijkt allemaal zo mooi maar alleen in virtual reality en niet in het werkelijke leven. Plus aandacht voor de hoge brandstofprijzen.
Woningbouw in de knel na nieuwe stikstofuitspraak rechter
RIVM herstelt fouten in lijst van grootste ammoniakuitstoters
Rutte: verlaging maximumsnelheid rotmaatregel, maar er speelt een groter belang
Minister Van der Wal: we gaan nog heel lang 100 kilometer per uur rijden
Benzine lijkt wat goedkoper, maar is juist buitensporig duur
Honda steekt bijna 60 miljard euro in research en ontwikkeling elektrische auto’s
Laagste aantal verkeersdoden sinds 2015
Vrachtwagens vervoerden vorig jaar meer goederen dan ooit
Nederlanders staan meer in de file sinds einde thuiswerkadvies
Luchtvaart
slechts een handje vol links deze keer. Het meeste wat er over luchtvaart viel te zeggen stond al in de extra rubriek Chaos op Schiphol. Ook elders kampt men met personeeltekort.
Lange rijen op Engelse luchthavens door personeelstekorten
EasyJet schrapt stoelen vanwege personeelstekort
Meivakantiedrukte op Schiphol is voorbij, maar het blijft tot de zomer druk
Bedrijven lijken amper van plan minder te vliegen
Aangewakkerde reislust helpt TUI dit boekjaar aan winst
We betalen ons blauw om Schiphol en KLM in de lucht te houden
Openbaar vervoer
Ook hier is er het een en ander gebeurd.
Het wordt nu echt serieus met waterstoftreinen
Stakingen in streekvervoer beginnen woensdag in het noordoosten
Elk kwartier een trein naar grote steden in België: wat staat er in het toekomstplan voor het spoor?
Italiaanse rechter: overijverige conducteur onterecht ontslagen
Oekraïne bouwt aan grote graanoverslag voor treinen aan Poolse grens
Twaalfduizend reizigers vragen compensatie bij NS voor treinstoring van 3 april
Ov-bedrijven onaangenaam verrast door stopzetting overheidssteun in 2023
Scheepsvaart
De lock down heeft er flink toegeslagen en doet dit nog steeds. Maar er zijn duidelijk tekenen van herstel waarneembaar.
Ondanks financiële problemen geeft P&O Ferries Nederlands personeel opslag
Monsterfile voor ferry Dover, 2000 vrachtwagens aan de kant
Sterke cijfers voor de haven van Zeebrugge: “Leuk om zo te eindigen, net voor fusie met Antwerpen”
Venetië zet plan door en vraagt toeristen tot 10 euro entree per dag
Miljarden aan Russische olie en gas komt via Rotterdam binnen, ook sinds start oorlog
CO2-uitstoot haven Rotterdam stijgt licht na jarenlange daling
Slepers weigeren omstreden schip met Russische gasolie Amsterdam binnen te loodsen
Migrantenboot kapseist bij Gran Canaria: 20 volwassenen en 6 baby’s vermist
Fietsen en andere tweewielers
Veel nieuws over elektrisch. Alles moet elektrisch zijn. Je schrikt je de tering als er weer eens op topsnelheid en volkomen geluidloos zoiets langs je heen flitst. Ook is er een duidelijke toename van ongelukken onder fietsers. Ze sneuvelen bij bosjes. Ze zijn een groot gevaar op de weg en zijn in gevaar. Misschien ben je beter af in een auto. Het heeft kreukel zones iets waar fietsers geen baat bij hebben. Ze zouden meer baat kunnen hebben aan helmen. Dat kan veel leed voorkomen.
Nieuwe elektrische Harley-Davidson is lichter en goedkoper
Flitsbezorgers beloven dat er geen ‘darkstores’ meer komen in winkelstraten
Harley-Davidson brengt eerste e-bikes in Nederland uit
Elektrische brom- en snorfietsen blijven gewild
Helft verkochte nieuwe bromfietsen is nu elektrisch
Totale chaos bij Thuisbezorgd.nl: Bestuurders op non-actief, beurskoers keldert
Onderzoek: werknemer laat auto vaker staan en wil fietsvergoeding
Steeds meer fietsongelukken met ernstig letsel
Artsen delen fietshelmen uit op scholen: ‘Sociale druk is nodig voor verandering’
Allemaal aan de fietshelm? Voorkomt 4000 gevallen van hersenletsel per jaar
Onderhoud aan e-bikes goed voor 200 miljoen euro per jaar
Jongeren vaker op elektrische fiets: ‘Ze zijn roekelozer’
Corona is in Nederland duidelijk op de terugweg. De beperkende maatregelen zijn opgeheven. Zelfs een goed werkend thuiswerkadvies moest van tafel. Terug naar de normaliteit is het devies. Doe maar normaal en je doet al gek genoeg. Nu nog 130 kilometer per uur overdag en alles is weer als van ouds en vertrouwd. Business as usual is opnieuw als winnaar uit de strijd gekomen. Het is een heel krachtig concept waar je goed mee uit de voeten komt.
kom net thuis van een rondje van 80 km fietsen , op de e fiets , rustig aan , ik heb het voor de ondersteuning niet om snel te rijden
m’n OV dalkaart is een pracht , en ik wandel aardig wat , ben dus zo mobiel als wat 🙂
LikeGeliked door 1 persoon
Symboolpolitiek wordt afgedwongen door een zeer fanatieke maar kleine groep gefrustreerden die het liefst zouden terugkeren naar de donkere Middeleeuwen. Men wil af van alles wat maar aan de moderne tijd doet denken. Met de grenzen wijd open, want iedereen ‘mag profiteren van onze welvaart’ die echter weer bestaat bij de gratie van al die moderne vervoermiddelen. Zonder vervoer staat alles stil. En als je dan ook weigert om als lid van de gektesekte buitenlandse uitstoot mee te tellen bij het totaal, ineens niet Europees wilt denken waar het stikstofnormering betreft, en ook als enige wilt dat ons land een soort utopisch geheel wordt, kom je in de problemen. Met elk jaar 150-200.000 nieuwe mensen van buiten er bij zal er gebouwd moeten worden. Ik zou denken daar waar ruimte is en geen lawaai. Oost-Groningen, de Noordoost-Polder en dergelijke streken. Dat zet zoden aan de dijk. Alle andere maatregelen niet. Overigens ben ik wel van mening dat we in ons land gewoon ook overdag 120km/u moeten kunnen rijden omdat dit domweg de doorstroming verbetert. Wie de A2 tussen Amsterdam en Utrecht kent weet wat ik bedoel….
LikeLike