Extra rubriek mobiliteit – Chaos op Schiphol

Het is de afgelopen dagen, of moet ik zeggen weken goed fout gegaan op Schiphol. Het ging helemaal fout en er was duidelijk sprake van chaos in de afhandeling van de vluchten. Mensen moesten uren wachten voor ze op pad konden met hun toch keurig op tijd aangemelde en geboekte vluchten. Dat wil zeggen als ze al op pad konden. Er zijn heel wat vluchten geannuleerd. Het was gewoon niet te doen. Reisorganisaties proberen uit te wijken naar andere vliegvelden of zelfs naar het buitenland. Dat is een regelrechte blamage voor Schiphol maar maakt het werkelijk uit via welke luchthaven je uiteindelijk op je welverdiende vakantie kunt gaan? En zal het daar beter gaan. Elders is het probleem precies het zelfde. Er is in principe capaciteit genoeg om alle reizigers op tijd in te laten checken en te laten vertrekken. Dat wil zegen er is genoeg fysieke capaciteit maar daar heb je bar weinig aan als je niet genoeg personeel hebt. Het proces is niet volledig te automatiseren. Je bent nog steeds aangewezen op mensen om het werk uit te voeren. Hoe heef het zo mis kunnen gaan? Deels ligt dit aan het feit dat corona op het moment duidelijk op de terugtocht is in het Westen. De lock down met beperkende maatregelen is opgeheven. Zelfs verstandige adviezen zijn verdwenen. Mensen mogen weer gaan staan en gaan waar ze maar willen en een deel van de mensen wil gewoon op een vliegvakantie. Dat mag weer dus wie of wat let je? Wel de chaos op Schiphol let je als je vlucht geannuleerd wordt.

Een luchthaven is geen station waar mensen zo maar heen kunnen gaan. Al dan niet een kaartje kunnen kopen en aan boord kunnen gaan voor een hopelijke op tijd vertrekkende trein. Vaak lukt dit maar soms gaat het opeens heel erg mis. De mensen moeten hun vlucht boeken en zich melden. Je weet precies hoeveel passagiers er zullen zijn en welke vluchten ze zullen nemen naar welke bestemmingen. Dit lijkt toch planbaar. Je weet hoeveel vluchten en dus passagiers je maximaal kunt verwerken en daar stem je dus het aantal vluchten op af. Het heeft geen enkele zin om 1000 vluchten per dag in te plannen als je er maar 900 aan kunt. De chaos is dan niet het gevolg van overmacht maar is blijkbaar gepland en dat roept de vraag op waarom je dit zou willen doen. Dus opnieuw de vraag hoe heeft het zo mis kunnen gaan? Maar ook de vraag hoe je dit probleem gaat oplossen en vooral wie dit moet doen. Moet Schiphol dit doen, is het een taak voor de grootste vervoerders als KLM of moeten de reisorganisaties zoals TUI het aantal boekingen via Schiphol drastisch omlaag brengen? Moet de politiek ingrijpen? En hoe? Moeten de passagiers uitwijken naar andere luchthavens of naar het buitenland of per touringcar op pad gaan of ouderwets met de auto? Wie het weet mag het zeggen. Er was een wilde staking op Schiphol maar dat was maar een dag en een goede planning houdt rekening mee dat zulk soort ongemak plaats kan vinden. Zullen we dan afspreken dat we niet opnieuw actievoerders en links de schuld gaan geven zoals zo vaak het geval is? Of laten we het oplossen van dit probleem over aan de vrije markt van vraag en aanbod die vanzelf op de lange duur voor een nieuw evenwicht zorgt tegen een prijs die precies goed is? Maar hoe lang kan die lange duur duren? Onze geduld is op een gegeven moment op.

Een serie links uit de Nederlandstalige mainstream online nieuws sites;

31/03 – Waardoor worden de vliegkosten beïnvloed?

08-04 – Reclame Code Commissie noemt ‘CO2-vrij vliegen’ bij KLM misleidend

08-04 – KLM-baas Elbers levert ondanks megaverlies geen salaris in

12/04 – KLM is technisch failliet

13/04 – Aantal reizigers op Schiphol vervijfvoudigd ten opzichte van jaar geleden

20/04 – Lange rijen en topdrukte in meivakantie: vliegvelden waarschuwen reizigers

22/04 – Topdrukte verwacht in Bollenstreek, Schiphol net zo druk als pre-corona

22/04 – Ouderwets druk op Schiphol door vakantiepiek komende weken

22/04 – Schiphol waarschuwt voor langere wachttijden in meivakantie

23/04 – KLM probeert via rechter hogere havengelden Schiphol te voorkomen

23/04 – Touroperators niet blij met oproep van Schiphol om niet meer te komen

23/04 – Enorme drukte op eerste meivakantiedag door staking KLM-medewerkers

23-04 – Volle internationale treinen door staking op Schiphol

23/04 – KLM-afhandelaars bleven als enige buiten sectorbrede cao

25/04 – Vakbonden geven KLM-directie de schuld van chaos door staking Schiphol

25/04 – Chaos op komst: ‘Schiphol niet klaar voor drukte komende zomer’

28/04 – Pandemie heeft tientallen touringcarbedrijven de kop gekost

28/04 – Nieuwe cao voor personeel Schiphol: directieleden krijgen geen bonussen meer

28/04 – KLM schrapt mogelijk vluchten in weekend na oproep van Schiphol

28/04 – Schiphol vreest opnieuw weekendchaos, wil minder vluchten

28/04 – KLM komt met aparte klasse voor oude rijke reiziger

29/04 – Reisorganisaties vrezen miljoenenschade door problemen op Schiphol

29/04 – Bende op Schiphol: KLM schrapte al tientallen vluchten vanwege drukte

29/04 – Dit is waar je recht op hebt als je vlucht is geannuleerd

30/04 – Journalist undercover bij bagageafhandeling Schiphol: ‘Dit is het zwaarste werk dat ik ooit heb gedaan’

01-05 – Minister: ‘Problemen Schiphol niet zomaar op te lossen’

02-05 – Nieuw-Zeeland open voor gevaccineerde toeristen

02-05 – Geen vliegschaamte te bekennen: ‘Tijd van coronacrisis inhalen’

02-05 – Chaos Schiphol blijft de komende tijd

02-05 – Bende op Schiphol oplossen? Natuurlijk helpt loonsverhoging

02-05 – Luchtvaart claimt miljoenenschade bij Schiphol om annuleringen

02-05 – Pilotenbond sleept KLM voor rechter om vaccinatieplicht

04-05 – Aantal geboekte nachten Airbnb ver boven niveau van voor corona

04-05 – Topman Schiphol: ‘Te lang gestuurd op kosten, te weinig op kwaliteit’

03-05 – TUI gaat met nachttreinen naar zes Europese steden rijden

04-05 – ‘Weinig ruimte voor extra vluchten bij andere vliegvelden dan Schiphol’

04-05 – KLM hekelt voorstel Schiphol om vluchten in zomer te beperken

04-05 – FNV dreigt met ‘hete zomer’ als Schiphol eisenpakket negeert

04-05 – Onrust op Schiphol, vakbond legt eisen voor personeel op tafel

04-05 – Reiswereld furieus over plan van Schiphol voor de zomer: ‘Dit kan niet waar zijn’

04-05 – ‘Minder vliegen, meer recyclen? Daarmee leiden grote vervuilers de aandacht af’

04-04 – ‘Enorm veel telefoontjes’: al duizenden schadeclaims van reizigers om chaos op Schiphol

05-05 – FNV en Schiphol praten na ‘goed gesprek’ verder over personeel

05-05 – Schiphol wil van vluchten af maar kan er ‘slechts’ 24 bij andere luchthavens kwijt

05-05 – Regionale vliegvelden kunnen tientallen vluchten overnemen van Schiphol

05-05 – KLM lost honderden miljoenen af op staatssteun

05-05 – Half miljard verlies voor Air France-KLM, ticketprijzen omhoog

06-05 – Corendon wijkt vanwege drukte Schiphol deels uit naar Duitsland

06-05 – Export bloemen op recordniveau in aanloop naar Moederdag

Wat kan men uit dit overzicht van berichten opmaken? Ten eerste dat de lock down maatregelen er verschrikkelijk in hebben gehakt voor de hele luchtvaart en reisbranche. Maar die waren opnieuw vrij plotseling op geheven zonder dat men zich voldoende heeft gerealiseerd wat dit betekent voor het aantal passagiers dat via Schiphol op vakantie wenst te gaan. De luchtvaartbranche en de reiswereld zijn vooral bezig geweest om te proberen te overleven. Personeel werd massaal ontslagen en deze mensen gingen noodgedwongen op zoek naar een andere baan. Ze hebben geen enkel verlangen om terug te keren naar hun oude jobs. Dit personeel vervangen bleek dan ook geen simpele opgave. Anderzijds is de passagier wel wat gewend. Drukte tijdens vakantieperiodes op de luchthavens is heel normaal. Sommige mensen hadden gedacht dat na twee jaar lock down het verlangen om een vliegvakantie te boeken verdwenen was maar dat bleek helemaal niet het geval. Men had geen enkele last van vliegschaamte en waarom zou men dat moeten hebben? Mensen wensen nog altijd om massaal op vakantie te gaan en de reiswereld moet beter gaan rekenen hoeveel van dit soort vakanties via luchthavens kunnen worden afgehandeld en niet meer verkopen dan mogelijk is. Niemand is gebaat met toestanden die vermijdbaar zijn door een betere planning. anderzijds zijn er natuurlijk ergere dingen in het leven dan dat je zuur verdiende vakantie niet door kan gaan door perikelen op Schiphol.

Over Raymond Horstman

Onderzoeker, analist, schrijver. Havo B-pakket, HBO analytische chemie en propedeuse Bestuurskunde aan de Universiteit van Twente. Een brede belangstelling in algemene zaken en een bijzondere interesse in klimaatstudies. Mijn woonplaats wordt door een bekend schrijver die er gewoond heeft omschreven als het "onliefelijk stadje E.". Een bekend dichter had het over het einde van de spoorlijn. Het is een fijne stad om in te wonen. Kort samengevat: E. heeft het!
Dit bericht werd geplaatst in mobiliteit, Rubriek en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Extra rubriek mobiliteit – Chaos op Schiphol

  1. picpholio zegt:

    Dat is lang geen pretje voor de reizigers…

    Geliked door 1 persoon

  2. meninggever zegt:

    Hoe zit dat eigenlijk in elkaar bij die luchtvaart? Nou anders dan bij treinen waar men veiligheid nauwelijks op de agenda heeft staan, kreeg de luchtvaart in de jaren 70 van de vorige eeuw te maken met kapingen, daarna met bomaanslagen en begin deze eeuw met de ultieme terreur vanuit de islamitische extremisten die vliegtuigen tegen het WTC aan lieten vliegen. Daardoor moest de beveiliging naar een ongekend hoog niveau. Daarbij komt dat de gemiddelde normale mens de wens uitte om de ticketprijzen te doen dalen. Men wilde voor het bekende dubbeltje op de eerste rij zitten. En dus ontstonden al in de jaren 70/80 initiatieven in Engeland en de VS voor zgn. budgetvluchten. Anders dan bij KLM of Lufthansa (voorbeeld) kreeg je dan geen vastgestelde stoelen of eten onderweg, nee alles wat je extra wilde moest je dan apart betalen. Dat businessmodel werd door een aantal prijsvechters uit Ierland, Engeland en Oost-Europa tot doel verheven. Resultaat, de omdraaitijd voor elke vlucht moest omlaag, normaal werd een vlucht gezien als een busrit. Afhandeling moest goedkoper tot het minimale, passagiers moesten hun eigen tickets drukken en voor hun eigen boterham zorgen. De Ryanairs en Easyjets waren geboren. Dan was er de deregulering in de VS, veel nieuwe maatschappijen er bij, de financiele crisis van een jaar of 10-12 geleden, en de corona-ellende. De luchtvaart gevoelig geraakt omdat reizen niet meer mocht. Dus, veel ellende, overnames, kostenbesparingen, nieuwe aankopen van toestellen met een sterk verminderd geluidsniveau en verlaagde brandstofconsumptie. Wat vroeger door KLM zelf werd gedaan (weer even een voorbeeld) werd door de jaren heen uitbesteed. Air France maakt de dienst uit en maakt giga-verliezen, maar dat smeert men net als bij de Hema door diens eigenaren, uit over o.a. KLM en Transavia. De ingekochte grondafhandelaars en controleurs voor de veiligheid werken tegen erg lage uurtarieven. En dat is niet meer aantrekkelijk genoeg. Dus krijg je de mensen niet. Schiphol heeft een politieke directeur, man van de PvdA. Niet meteen een zakenman. Inzicht mankeert. Praat over meer treinreizen vanaf Schiphol….malloot! En dan nog even over de problemen elders, ook op Brussel en de Duitse vliegvelden is het precies hetzelfde gesteld. Een ding is duidelijk, Lelystad Airport moet open. Dan krijgt Schiphol de lucht die het nu verdient….De trein in al zijn gesubsidieerde onveiligheid is echt geen alternatief….die tijd hebben we gehad…

    Geliked door 1 persoon

    • Lelystad Airport, het vliegveld is af nu de vergunningen nog. Dat gaat weer eens ouderwets moeilijk. Stikstof en geluidsoverlast moeten wel eerst geregeld worden anders kun je wachten op een rechterlijk uitspraak die de boel nog veel verder op slot gooit. je kunt nu eenmaal geen wetten maken over zulke zaken en doen alsof die niet bestaan.

      Like

      • meninggever zegt:

        Als dat zo was zouden we criminaliteit en leugens ook eerder kunnen aanpakken. Bij wet verboden, vinden toch plaats. Ik snap nooit zo dat heel kleine minderheden in staat zijn op 98% van de Nederlandse bevolking hun wil op te leggen en vanuit een uitkeringssituatie ook nog eens allerlei rechtszaken kunnen voeren. Het alternatief voor economische groei (juist de aantrekkingskracht voor veel immigranten..) is verpaupering en armoede. Moeten we dat echt willen??

        Geliked door 1 persoon

  3. marylou zegt:

    Welke luchthaven durft nu te zeggen dat ze geen problemen hebben? Ben vroeger vaak met vliegtuig op reis geweest maar dat is voorbij voor mij. In deze tijd van schaarste , veiligheid en prijs .Heb ik me voorgenomen in de omgeving vakantie te nemen en in eigen land. Men zou grondstoffen beter moeten gaan gebruiken en leren waarderen dat er hier ook mooie plekjes zijn

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.