Rubriek mobiliteit – april 2022

Het is weer tijd voor een update van de rubriek mobiliteit. Onze mobiliteit wordt onder druk gezet door een reeks van ontwikkelingen die ons keer op keer verrast hebben of die we gewoon niet aan (wilden) zien komen. Daar was de pandemie van corona. Die is inmiddels op de terugweg. Dat wil zeggen dat in de meeste landen vrijwel alle maatregelen geschrapt zijn. Het wordt gezien als een soort van uit de hand gelopen griep. Alleen in China denken ze er anders over en hebben opnieuw een miljoenenstad (Sjanghai) in de lock down gedaan. Miljoenen mensen zijn gedwongen door de overheid om thuis te blijven. Of dit werkelijk helpt om van de corona af te komen betwijfel ik. China kan zich niet van de rest van de Wereld afsluiten en tegelijk handel willen drijven met de wereld en een enorm imperium op te willen bouwen. Dat gaat nu eenmaal niet. Waarom China perse een imperium wil opbouwen decennia nadat het Westen iedere pretentie hier toe heeft opgegeven weet ik niet. Een objectieve afweging van kosten en baten pleit beslist tegen iedere vorm van imperialisme maar net zo goed tegen iedere vorm van oorlog of agressie. Maar dit soort afwegingen schijnen nu eenmaal niet plaats te vinden in de Tweede Wereldlanden zoals China en Rusland. Dat is iets voor veel verder ontwikkelde landen zoals de Westerse landen. Maar we hebben dan ook massa’s ontwikkelingen gehad die de Tweede Wereld ontgaan zijn. Om maar wat te noemen; de renaissance, het tijdperk van de ontdekkingen, de hervormingen, de wetenschappelijke revolutie, de verlichting en revoluties, het imperialisme, democratisering en emancipatie en wat al niet meer. Dat alles maakt dat we toch een beetje anders tegen allerlei ontwikkelingen aankijken en veel meer tot relativering in staat zijn. Maar soms zijn we wel wat te relativerend en te afwezig en zien niet wat zelfs een blinde met kennis achteraf had kunnen zien aankomen. Maar we hebben nu eenmaal geen kennis achteraf en soms zien we dingen te rooskleurig. soms denken we wat voor ons zo vanzelfsprekend is ook duidelijk moet zijn voor leiders van Tweede wereldlanden als Rusland en China. We vergeten dan dat het tegenwoordig gewoon schurkenstaten zijn geregeerd door schurken die niets geven om de dingen die voor ons zo belangrijk zijn zoals democratie, en mensen rechten of op zijn minst zoiets als een rechtstaat waar een burger zijn recht kan proberen vinden. In dit soort landen wordt iedere vorm van kritiek gelijk gesteld met verraad en meteen gruwelijk afgestraft. Men denke dat als er niet maar gesproken wordt over zaken die het regime niet uitkomen deze zaken niet meer voorkomen. Maar men brengt alleen de brenger van het slechte nieuws tot zwijgen. De talrijke problemen die men ook in Tweede en derde wereld landen heeft worden niet opgelost door ze te verzwijgen maar door ze daadwerkelijk op te lossen. Maar als je ondergeschikten niet eens maar durven te zeggen dat de dingen niet gaan zoals de propaganda dat verteld en men de eigen hiep hiep hoera verhalen voor de werkelijkheid gaat aanzien wordt dat bijna onmogelijk gemaakt. Uiteindelijk is onze westers hyperkritisch systeem waar niets heilig en niks veilig is een veel beter systeem. De problemen worden tenminste benoemd.

Maar deze rubriek gaat slechts over een deel aspect van vrijheid en blijheid en dat is mobiliteit. Dat is het recht om te gaan staan en gaan waar je maar wilt. Mits je het kunt betalen en je papieren min of meer in order zijn en het op een ordelijke manier plaatsvindt. Zonder dat blijft er niet zo heel veel over van onze manier van leven.

Een reeks van links uit de Nederlandstalige mainstream online nieuws sites;

Algemeen

In 2,5 jaar tijd zes miljoen mensen overleden aan corona

Vorig jaar ruim 19.000 mensen overleden aan corona

Coronamaatregelen worden adviezen: dit is er allemaal veranderd

De maatregelen zijn afgeschaft, is corona dan nu voorbij?

Zuid-Korea ziet aantal corona-infecties exploderen, crematoria onder druk

Noord-Chinese miljoenenstad in lockdown wegens coronapiek

China plaatst stad met 9 miljoen inwoners in lockdown

Zelfs in China groeit kritiek op coronabeleid overheid: ‘Laat ons vrij!’

Sjanghai verdedigt beleid om kinderen met corona te scheiden van hun ouders

Amazon plant 83 raketlanceringen voor satellietinternetdienst Project Kuiper

Grote internetbedrijven moeten mogelijk gaan meebetalen aan EU-toezicht

Wachten op een huis, zeven maanden na evacuatie uit Kabul

Afghanen moeten weg uit kazerne Zoutkamp, leger heeft hem nodig

Vluchtelingencrisis Oekraïne is immens: ‘Grootste beweging sinds jaren 40’

‘Onhoudbare en onmenselijke situatie’ door ongelijke behandeling vluchtelingen

Automobilisme

Ruimere woning maakt thuiswerken ook na de pandemie aantrekkelijke optie

Ruim 600 km file door drukte op wegen vanwege winterse weer

Ondernemersvereniging wil geen wetten voor thuiswerken: ‘Alleen maar complex’

SER positief over thuiswerken: Moeten meer wettelijke mogelijkheden komen

Dagelijkse files keren terug na vervallen thuiswerkadvies

Aantal verkeersdoden EU stijgt, maar is onder niveau voor corona

België verlaagt accijns: benzine en diesel veel goedkoper

Ouderwets druk bij tankstations na verlaging accijns

Mexico stopt benzinesubsidie in grensregio om grote toestroom uit VS

Vooral rijkste huishoudens profiteren van compensatie energie- en brandstofprijzen

Tesla-topman Elon Musk neemt flink belang in Twitter

Tesla-topman Musk in bestuur Twitter, maar onduidelijk is wat hij daarmee wil

CNN: Elon Musk is rijkste man ooit, vermogen van 300 miljard dollar

Tesla-fabriek bij Berlijn eindelijk officieel open

Duitse vakbondsbaas: 100 km moet maximum worden op Autobahn

Mensen rijden iets langzamer op de snelweg, kost minder brandstof

Dit kan je allemaal doen om minder benzine of diesel te verbruiken

Google Maps is veruit de populairste reisapp van Nederland

Luchtvaart

KLM verliest hoger beroep en moet Europese kartelboete betalen

Miljardenverlies Air France-KLM, toch krijgt topman miljoenenbonus

Kaag: bonus topman Air France-KLM ‘onbegrijpelijk en ongepast’

Topman Ryanair verwacht sterke zomer ondanks hoge olieprijzen

Kabinet wil vliegtaks opschroeven naar 24 euro per ticket

Schiphol maakt starten en landen duurder, ticketprijzen gaan ook omhoog

FNV vreest weer ‘chaos’ op Schiphol door tekort aan personeel

‘Nog vijfduizend mensen wachten op geld na geannuleerde vlucht’

Nederlandse vliegmaatschappijen gaan mondkapjesplicht niet meer handhaven

Europese luchtvaart mocht gratis vervuilen in 2020, Transavia hield uitstootrechten over

Openbaar vervoer

Reizen met trein tussen Zwolle en Emmen voortaan drie minuten sneller

KLM wil meer reizigers in de trein krijgen

NS-topvrouw Marjan Rintel nieuwe president-directeur KLM

Na wegen ook treinen drukker na versoepeling coronamaatregelen

Mondkapje mag af in ov en testen voor club niet meer nodig

Frustratie en schaamte bij NS-personeel: ‘Pendeltrein was optie’

Vakbonden NS: treinen hadden zondag gewoon kunnen rijden

NS: treinverkeer in Nederland rijdt weer zo goed als normaal

Onderzoek naar oorzaak NS-storing nog in volle gang

Staatssecretaris noemt aanpak NS-storing ‘onder de maat’, ook FNV kritisch

Onderhoud aan het spoor kan in gedrang komen door oorlog in Oekraïne

NS rekent hoge energieprijs niet door op treinkaartje en ziet boekingen toenemen

scheepvaart

“Historisch akkoord”: procedure tegen uitbreiding haven van Antwerpen stopgezet, Doel en haven winnen allebei

Haven van Antwerpen spaart Doel, maar slokte 4 andere polderdorpen ooit wél op: wat schiet er nog van over?

Douane bouwt meeste controles af om in- en uitvoer naar Rusland te controleren: “Neemt volledige capaciteit in”

Amsterdamse haven verwerkt meer kolen vanwege hoge gasprijs

Oorlog, sancties, stapels containers: raakt Rotterdamse haven uit balans?

Waterstand Rijn in tientallen jaren niet zo laag in deze tijd van het jaar

P&O Ferries staakt alle veerdiensten na massaontslag

P&O Ferries op het matje geroepen door Britse overheid na massaontslag

Brits ministerie start strafonderzoek naar massaontslag bij P&O Ferries

IMF: inflatie omhoog door peperduur containervervoer over zee

Canada kan sneller gas[lng] gaan leveren aan Europa

VS gaat extra vloeibaar aardgas leveren aan Europese Unie

Europese gasprijs verder omlaag na lng-deal VS en EU

Reddingsactie op Noordzee voor boot vol vluchtelingen: “Toch varen ze door naar Engeland”

Fietsen

Voor iedere Fries een fiets? ‘Niet iedereen zit erop te wachten’

VN promoot fietsen als middel tegen klimaatverandering

E-bikes nu populairder in Nederland dan gewone fietsen

Voor zover de rubriek mobiliteit. Zoals u ziet komt onze mobiliteit door allerlei ontwikkelingen onder druk te staan en dat is geen goede zaak. Mobiliteit maakt deel uit van onze manier van leven en we willen geen stap terug zetten. dat zo een einde kunnen maken aan onze status van Eerste Wereldland.

Over Raymond Horstman

Onderzoeker, analist, schrijver. Havo B-pakket, HBO analytische chemie en propedeuse Bestuurskunde aan de Universiteit van Twente. Een brede belangstelling in algemene zaken en een bijzondere interesse in klimaatstudies. Mijn woonplaats wordt door een bekend schrijver die er gewoond heeft omschreven als het "onliefelijk stadje E.". Een bekend dichter had het over het einde van de spoorlijn. Het is een fijne stad om in te wonen. Kort samengevat: E. heeft het!
Dit bericht werd geplaatst in europa, mobiliteit, Rubriek en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Rubriek mobiliteit – april 2022

  1. Karel zegt:

    ik ben blij dat ik weer met de trein en bus kan in ons mooie landje
    de rest doe ik wel te fiets of te voet

    Geliked door 1 persoon

  2. ingridvanstraaten93@gmail.com zegt:

    👍

    Geliked door 1 persoon

  3. meninggever zegt:

    Nooit vergeten dat een land als China in leeftijd en ontwikkeling zeker gelijke pas hield met ons in het westen en ons zelfs na ontdekking door allerlei reizigers uit onze streken, bijdroeg aan onze verdere ontwikkeling. China was ooit een keizerrijk. Rusland een tsarenland. Hoog geplaatsen maakten net als in het Midden-Oosten (Egypte, Perzen, etc.) of Europa de dienst uit, het volk diende te gehoorzamen. Het communisme werd op enig moment voor de onderdanen leidraad. De manier om van die bovenkliek af te komen. Wat viel dat tegen. Elke communistische staat had dezelfde problemen en uiteindelijk ook weer een kliek die het volk onderdrukte. Lenin en Marx waren overtuigd dat de democratie de slechtste staatsvorm was. Nog steeds geloven ook in ons land grote groepen mensen dat je het volk niks moet vragen maar gewoon vanuit je dedainistische toren moet beslissen wat het volk wel of niet mag. Reizen bijvoorbeeld, vlees eten, drank drinken, roken, alles moet het volk worden afgeraden of verboden. Opdat de nieuwe (veelal linkse) elite zich al die dingen wel kan veroorloven vrolijk kan blijven zorgen voor nog meer overbevolking en andere ellende. Als we kijken naar de leiders in de laden waar totalitair wordt geregeerd zie je dezelfde reflexen als altijd. Nooit is het eigen grondgebied groot genoeg. Er moet altijd een stuk worden ingelijfd dat nu van anderen is of zelfstandig. Kortom, ik vrees voor die arme Belgen….want ooit was dat gewoon Nederland…..en van wegen bouwen hebben ze daar weinig kaas gegeten..

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.