Rubriek mobiliteit – maart 2022

Algemeen

Onze economie en mobiliteit komen in het gedrang door een reeks van negatieve ontwikkelingen. We hadden en hebben in feite nog steeds last van corona en de noodzakelijke geachte lock down maatregelen. Deze hakken er al 3 jaar flink in en hinderen ons in onze wens om ons ongestoord te verplaatsen van punt A naar punt B via elk denkbare route en manier die ons invalt. In principe hoort een mens overal heen te kunnen reizen mits hij of zij het kan betalen en de reisdocumenten in order zijn. Er zijn nu eenmaal regels en wetten waar we ons aan te houden hebben. Het is nu eenmaal niet gebruikelijk om met behulp van wrakke bootjes de zee over te varen naar een ander land. Daar hebben we vliegtuigen en veerboten voor. Binnen zekere grenzen horen mensen echter vrij te kunnen reizen en hun spullen ongehinderd te kunnen opsturen waar heen ze maar willen. Het is aan regeringen die onze vrijheden willen inperken om aan te tonen dat er nut en noodzaak is aan zekere beperkingen zoals het gebruik van overvolle en zeer gevaarlijke rubberbootjes om de zee over te steken. mensen zijn geboren om vrij te zijn en een belangrijk deel van onze vrijheid is het recht om ons te verplaatsen van punt A naar punt B. Anders wordt het begrip vrijheid al gauw tot een lege huls. ook oorlogen brengen veel ontwrichting met zich mee. Er is veel schade en massa’s mensen slaan op de vlucht op zoek naar een veilig heenkomen en lang niet altijd zijn ze welkom.

De links komen zoals altijd uit de Nederlandstalige mainstream online nieuws sites;

Algemeen

Volgende stap in heropening samenleving na twee jaar corona

Ruim 64.000 positieve coronatests, gemiddelde loopt verder op

Omikrongolf leeft op, aantal positieve coronatests stijgt snel

Vorig jaar nóg minder buitenlandse toeristen dan in eerste coronajaar

VN: ‘Oekraïne snelst groeiende vluchtelingencrisis sinds Tweede Wereldoorlog’

Israël maakt zich klaar voor komst duizenden Joodse Oekraïners

Veiligheidsregio’s gaan opvang van eerste 50.000 vluchtelingen regelen

Hebben we meer over voor Oekraïense vluchtelingen? ‘Dubbele standaard’

Hulporganisatie: Honderden migranten aan Belarussische grens vragen om hulp

Duo uit Dalfsen opgepakt voor voorbereiden mensensmokkel met rubberbootjes

Mobiliteit heeft natuurlijk degelijke infrastructuur nodig wil het iets voorstellen;

KPN sloot vorig jaar 433.000 huishoudens aan op glasvezel

SpaceX werkt aan herstellen internet van eilandengroep Tonga

Steeds meer kritiek op tienduizenden satellieten die Elon Musk ruimte instuurt

Europese Rekenkamer: uitrol 5G te traag en te versnipperd

Facebook heeft voor het eerst minder gebruikers, koers keldert 22 procent

Automobilisme

Thuiswerken zorgt voor minder files;

Driekwart werkte eind vorig jaar op kantoor ondanks thuiswerkadvies

Corona maakt van Amsterdam een van de steden met de minste files

Computerverkoop groeit met 15 procent door werken en studeren vanuit huis

Afspraken over thuiswerken stapelen zich op

Benzine is zelden zo duur geweest;

Tanken wordt aankomend weekend fors duurder

Tankstations willen limiet onbemande pomp omhoog: ‘Anders komt tank niet vol’

Weer flinke stijging brandstofprijs, adviesprijs benzine boven de 2,41 euro

Diesel voor het eerst duurder dan 2 euro

Brandstofprijzen zorgen niet voor ander rijgedrag, wel voor ander tankgedrag

Huurauto’s deze zomer peperduur

Staatskas profiteert van hoge olieprijs door oorlog: consument betaalt meer btw

Stijgende olie- en gasprijzen zorgen voor miljardenwinst BP

Shell maakt miljardenwinst door hoge prijs van olie en gas

De oorlog pakt slecht uit voor de logistiek;

Transporteurs: vraag valt weg uit Oekraïne en Rusland

Nederlandse chauffeurs helpen Oekraïense collega’s met voedselpakketten

Gaat elektrisch rijden het worden;

Shell moet reclame over ‘miljoenen schone kilometers’ direct aanpassen

Soros koopt zich voor miljarden in bij beoogde VDL Nedcar-partner Rivian

Is waterstofauto de toekomst? ‘Uitvindingen zijn aan het borrelen’

Zo ver komt een Tesla, Polestar of VW bij 130 kilometer per uur

Meerderheid van verkochte auto’s in EU rijdt op benzine, diesel daalt fors

Onze afgedankte personenauto’s zijn een milieuprobleem in Afrika

Populariteit tweedehands auto’s zit verduurzaming van wagenpark in de weg

Dit weten we over het naderende einde van de brandstofauto

Luchtvaart

Aeroflot vliegt vanaf 8 maart niet meer buiten Rusland

Streep door rekening Lelystad Airport, want stikstofberekeningen zijn onjuist

Booking.com en Airbnb schorten werkzaamheden in Rusland op vanwege oorlog

Vliegtickets worden paar tientjes duurder door EU-klimaatbeleid

Nog maanden onduidelijkheid over overlastmaatregelen Schiphol

Airbus gaat vliegen op waterstof testen met aangepaste A380

Grootste vliegtuig ter wereld vernietigd in Kiev

Air France-KLM lijdt opnieuw miljardenverlies, maar herstel lijkt ingezet

ABN Amro hoeft boze piloten niet te compenseren

Onderzoek RUG: regionale luchthavens jagen groei vaak niet aan

Openbaar vervoer

28.000 Saudische vrouwen solliciteren op baan naar treinmachinist

Openbaarvervoersbedrijf Londen is mogelijk ‘binnen enkele dagen’ failliet

Scheepvaart

Scheepsbouwer Damen stopt voorlopig met leveren aan Rusland

Denktank: wereldhandel neemt al af door oorlog in Oekraïne

Vrachtschip met 1100 Porsches aan boord in brand en stuurloos

Jachten van oligarchen niet meer veilig voor sancties: westen ‘bevriest’ plezierboten

Aboutaleb wil controle alle containers met tropisch fruit uit Zuid- en Centraal-Amerika

Leveringsproblemen kunnen volgens IMF nog aanhouden tot in 2023

Voor zover de links over mobiliteit voor maart. Laat ons hopen dat Poetin tot bezinning komt of vervangen wordt en dat er een eind komt aan de oorlog in de Oekraïne. Oorlogen zijn een slechte zaak. Ook voor de economie en ook voor de mobiliteit.

Over Raymond Horstman

Onderzoeker, analist, schrijver. Havo B-pakket, HBO analytische chemie en propedeuse Bestuurskunde aan de Universiteit van Twente. Een brede belangstelling in algemene zaken en een bijzondere interesse in klimaatstudies. Mijn woonplaats wordt door een bekend schrijver die er gewoond heeft omschreven als het "onliefelijk stadje E.". Een bekend dichter had het over het einde van de spoorlijn. Het is een fijne stad om in te wonen. Kort samengevat: E. heeft het!
Dit bericht werd geplaatst in corona, mobiliteit, Rubriek en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Rubriek mobiliteit – maart 2022

  1. meninggever zegt:

    De vrijheid van reizen wordt juist door linkse stromingen telkens weer gekneveld. Ongekozen legt men voorstellen en eisen neer om bijvoorbeeld autoverkeer te dwarsbomen, vliegvelden te sluiten, havens te verplaatsen, de zee vol te zetten met windmolenparken, en groene weilanden te verstenen i.v.m. steeds meer nieuwkomers. Ooit was het credo van links dat elke arbeider een vervoermiddel moest kunnen bezitten om zich zo te verplaatsen en kennis op te doen rond de wereld om hen heen. Nu wil men die vrijheid juist beteugelen….. Rara welke mechaniek daar achter zit…

    Geliked door 1 persoon

    • Links kan nog zo veel willen maar het is rechts dat het land bestuurd. Als de maatregelen van de regering je niet bevallen dien je dus rechts de schuld te geven. Oppositiepartijen besturen geen land. Dat probeer ik je nu al zo vaak duidelijk te maken.

      Like

      • meninggever zegt:

        En ik doe dat graag ook vanuit het gezichtspunt dat we zeker geen rechtse regering kennen. Rechts wil geen open grenzen voor immigratie kanslozen. Rechts wil geen tientallen miljarden naar klimaat gaan maar met verantwoorde maatregelen omvormingen bereiken die hetzelfde resultaat bieden, maar minder schade doen aan boerenstand en burgerij. Rechts staat voor economie, immers de motor die zorgt dat al die nieuwkomers en vluchtelingen ook een soort inkomen/uitkering krijgen. Rechts wil neutrale media, geen links gekakel. Rechts wil geen criminaliteit op straat. Rechts benoemt wat links verzwijgt. Om maar wat voorbeelden te geven. Daarbij komt dat rechts niet meteen Eurofiel is en zeker geen verantwoordelijkheden wil weggeven aan Brussel waar ongekozen despoten willen bepalen hoe wij hier onze huizen moeten isoleren of onze pensioenen moeten overdragen aan armere landen. Links bestuurt dus wel degelijk hier. Omdat #Rutte na de TK21 verkiezingen maling had aan de uitkomsten (55% bevolking koos centrum-rechts) en samen met de vreselijke #Kaag na bijna een jaar een nieuw kabinet koos. De #CU toevoegde voor een extra linkse dimensie. Kortom, de stelling klopt niet.

        Geliked door 1 persoon

  2. Ik weet niet waar jouw rechts ligt. Maar niet waar het gebruikelijk is het te plaatsen. Er is helemaal niks Links te ontdekken aan D66 en CU. Ook Rutte is beslist geen links politicus. Het is al bijna 50 jaar geleden dat Neerland links geregeerd werd. Dat was onder Joop den Uyl. Sindsdien hebben we alleen nog maar centrum rechtse regeringen gehad. Dat was de keuze van de keizer. Ze kozen rechts en dat is wat ze kregen. Het land dient geregeerd en dat kan niet met schreeuwers van ultra rechts of links. Europa is een keuze waar ook rechts volledig achterstaat. Het bracht welvaart en vrede en mooie postjes voor de happy few.

    Like

  3. meninggever zegt:

    Inderdaad verschillen we sterk van inzicht over wat anno 2022 rechts of links is. Vroeger was rechts vooral VVD en christelijk. De PvdA was een middenlinkse stroming, CDA middenrechts. PSP en CPN waren de ware linkse stromingen. Die stonden voor de rechten van arbeiders die door echt rechts werden uitgebuit. Die waren voor een op de Sovjet-unie gebaseerde samenleving of een die zonder wapens en overheidsregels zou functioneren. Toen Nederland een polderland werd en het midden centraal stond verloren de stromingen op links en rechts hun functie. En rommelde men in kabinetten tot en met paars achter de schermen van alles en nog wat waar het volk geen weet van had maar wel voor moest betalen. Wat niet beviel in politieke kring werd verzwegen. Immigratie, criminaliteit, huisvesting, etcetc. Dat deed partijen ontstaan als de LPF, Leeflang, maar op links de SP en Groenlinks. Geen vervangers voor het vroegere links of rechts maar wel voldoende om bepaalde groepen een stem te geven. Normale mensen die wilden dat Nederland een veilig land bleef binnen Europa en anderen die wilden dat de economie zou worden ontmanteld en de heilstaat voor paupers en immigranten zou ontstaan. D66 gaf al haar principes op voor de macht en alle kroonjuwelen werden door Pechtold opgeofferd. Het CDA brandde haar vingers aan de scheiding tussen katholiek en protestant, en zeker aan samenwerking met de PVV waarvan de leider niets moet hebben van criminele Marokkanen maar dat niet mag uiten. Rechts is dus niet meer de VVD van Rutte, die zit allang in het midden, het CDA en PvdA zijn uit dat middenveld weggevaagd. Groenlinks is gedecimeerd en wordt links gepasseerd door datzelfde D66 en de PvdD of Volt. De verhoudingen dus totaal anders dan vroeger en het politieke plaatje zeer verward en opgeknipt. De PVV heeft op sociaal gebied een meer linkse agenda dan de SP en die laatste partij durft het ook te hebben over kansloze immigranten. Nee, niks rechtse regering. Dat zou zo zijn als VVD, CDA, PVV en JA21 aangevuld met SGP de boel hier zouden besturen. Maar het werd centrum-links, met D66 op centrale posten. De rampzalige insteek op klimaat is het meest duidelijke voorbeeld….Feiten!!

    Like

    • De wereld en de politiek was vroeger een stuk overzichtelijker dan nu. Maar hoe meer er veranderd hoe meer er het zelfde blijft zegt men wel eens. Paars heeft destijds voor verwarring gezorgd. Maar we waren te eenzijdig gefixeerd op de links-rechts schaal terwijl er vanouds ook een progressief-conservatief schaal in de politiek en samenleving ligt. Paars paste niet in het links-rechts verhaal maar heel goed in het andere verhaal waarin het tijd werd om het CDA eens een paar keer in de oppositie te duwen. Het heeft de partij uiteindelijk geen goed gedaan. Het blijft toch een regenten partij. Maar dat zijn alle partijen. In de oppositie heb je nu eenmaal niets in te brengen.

      Like

      • meninggever zegt:

        Kijk, nu komen we ergens. Dat de PvdA zo inlevert en nu uit armoede samenwerkt met de oude communisten en anarchisten bij GroenLinks zegt veel. Het midden is uitgehold, nieuwe stemmers willen hom of kuit. Men graaft zich in, bestookt elkaar met verwijten, zelden met echte feiten. Elke dag worden claims ontmanteld door becijferingen die alle verhalen weer op losse schroeven zetten. Ik hoop dat verstandige kiezers dat ook realiseren. Nederland is een compromisland en niet elk ‘feit’ baseert op de waarheid…

        Like

  4. meninggever zegt:

    Leefbaar uiteraard….

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.