Rubriek mobiliteit – januari 2022

Opnieuw veel beperkingen in onze mobiliteit. Mobiliteit wil zeggen dat als je de wens hebt om van plaats A naar plaats B te gaan al dan niet in het echt, het kan immers ook virtueel of met de vinger op de landkaart, er in principe geen beperking hoort te bestaan. Als je een geldig paspoort hebt en geld om je ticket te betalen hoor je gewoon vrij te zijn om te gaan en staan waar je maar wilt. Onze regeringen denken daar heel anders over en proberen van ouds om onze rechten in te perken. Daar vinden ze altijd goede reden voor. Er is nu al twee jaar sprake van een pandemie die inmiddels wereldwijd al 5 miljoen mensen gedood heeft. De dreiging is er. Het is geen hoax, geen verzinsel. De pandemie bestaat echt en de huidige dominante variant omicron is heel besmettelijk. Op zich lijkt het niet meer dan redelijk om dus ons recht om te gaan en te staan in te perken. Immers we dragen de ziekte met ons mee ook als we er zelf nog geen enkele last van lijken te hebben. Er zijn veel kwetsbare mensen met een verzwakt immuunsysteem die extra bescherming nodig hebben. Maar de pandemie duurt nu al twee jaar en we worden ongeduldig. We willen wel eens een keer verder met ons leven zonder al die beperkingen die ons steeds zwaarder vallen. Hoe lang nog en werken de maatregelen eigenlijk wel en waarom is er nog steeds geen enkele afstemming tussen de landen in te nemen maatregelen. Waarom wordt er niet eens wat overleg gevoerd. Weten onze regeringsmensen niet dat er zoveel manieren zijn om overleg te plegen? Waar een wil is is altijd een weg maar waar de wil niet is is niets mogelijk. Helaas. Maar dit komt misschien ook wel door het feit dat het zo veel makkelijker is om Wappies de schuld te geven.

Een serie links uit de mainstream media die over mobiliteit of beter gezegd het gebrek er aan gaan;

Algemeen

VS verpulvert eigen record met ruim miljoen positieve coronatests op één dag

VS 280.000, Frankrijk 180.000, Engeland 130.000: Omicron slaat toe

WHO haalt wereldwijde vaccinatiedoelstelling niet

In onze buurlanden slaat omikron hard toe, maar lockdowns blijven uit

Komt de pandemie ten einde in het nieuwe jaar? 29 procent verwacht het

Omicron is niet te stoppen en dat is (waarschijnlijk) goed nieuws

100 miljoen coronabesmettingen geregistreerd in Europa

Viroloog Van Ranst: ‘We hopen dat omicron wereldwijd dominant wordt’

Het moge duidelijk zijn. men streeft wel degelijk naar groepsimmumiteit.

Ongevaccineerden leven zuur maken werkt averechts: ‘Gevaarlijk wat Macron doet’

Opnieuw miljoenenstad in China in lockdown na coronabesmettingen

Voedseltekorten plagen Chinese miljoenenstad in lockdown

Coronacrisis is grootste ramp voor verzekeraars sinds orkaan Katrina en 9/11

Automobilisme

Kritiek op rekeningrijden met één tarief: dat stimuleert niet

Subsidie op elektrische auto’s vanaf maandag weer beschikbaar

Eerste geheel Europese batterijcel voor elektrische auto’s geproduceerd

In 2021 opnieuw fors minder files vanwege coronacrisis

Hier tank je het goedkoopst. En hoe duur is het bij jou in de buurt?

Rijden op CNG: hoe werkt het?

CNG-prijzen aan de pomp breken alle records, en er komt nog een stijging: “Komt door hoge gas- en energieprijzen”

BMW zoekt duizenden mensen voor productie van elektrische auto’s

Grote werkgevers moeten uitstoot personeel gaan bijhouden

VS onthult plan voor half miljoen laadstations voor elektrische auto’s

Shell gaat ruim duizend snelladers plaatsen bij bouwmarkten GAMMA en Karwei

Thuiswerker kan voortaan 2 euro per dag krijgen voor koffie en verwarming

Luchtvaart

Omikronvariant raakt ruim vijfduizend vluchten wereldwijd

Ruim 100 vluchten in Japan geannuleerd om hevige sneeuwval

Transporteur vliegt aardappelen naar Japan vanwege friettekort

KLM niet meer naar Sjanghai vanwege uren durende schoonmaakplicht

Denemarken wil binnenlandse vluchten vanaf 2030 fossielvrij maken

Britse reisbedrijven zien niets meer in testen met zo veel besmettingen

Bijna geen passagiers en toch zullen duizenden nutteloze vluchten doorgaan, als strenge Europese regels niet wijzigen

Fabriek voor biokerosine in Delfzijl nóg later in bedrijf

Directie Schiphol: ‘Geen plannen om boerenbedrijven op te kopen vanwege stikstof’

Baas Ryanair wil ‘idiote antivaxers’ niet in vliegtuig

Openbaar vervoer

NS schrapt avond- en spitstreinen vanwege corona

NS rekent dit jaar op iets meer treinreizigers dan vorig jaar

Grote drukte in treinen naar België: NS raadt reizen af

Kinderen vanaf 6 jaar met mondkapje op in Frans openbaar vervoer

In 6,5 uur van Parijs naar Milaan: waarom Italië de Franse sporen wil veroveren en dat ook voor ons interessant is

Toegelaten CO2-concentratie op drukke trams en bussen regelmatig overschreden, blijkt uit steekproef VRT NWS

Treinverkeer in Nederland heeft last van slappe bodem

Bodemproblemen Kamperlijntje niet uniek: groot deel Nederlands spoornetwerk ligt op slappe bodem

Scheepvaart

Extra schepen met vloeibaar aardgas op weg naar Europa

Recordaantal van 28.000 migranten stak vorig jaar het Kanaal over

Een kerstbrood voor eenzame zeelieden op de Noordzee

Fietsen

Flitsbezorgen de toekomst? Jumbo wil in ieder geval de boot niet missen

Nee, de pandemie is nog lang niet voorbij. De beperkingen dus evenmin. Daar zullen we voorlopig mee moeten leren leven. Maar stem dan in elk geval de maatregelen op elkaar af in Europa. Het is nu een zooitje. Het is volstrekte willekeur wat wel of niet mag in een land. Dat schiet zo niet op. Dat moet toch beter kunnen?

Over Raymond Horstman

Onderzoeker, analist, schrijver. Havo B-pakket, HBO analytische chemie en propedeuse Bestuurskunde aan de Universiteit van Twente. Een brede belangstelling in algemene zaken en een bijzondere interesse in klimaatstudies. Mijn woonplaats wordt door een bekend schrijver die er gewoond heeft omschreven als het "onliefelijk stadje E.". Een bekend dichter had het over het einde van de spoorlijn. Het is een fijne stad om in te wonen. Kort samengevat: E. heeft het!
Dit bericht werd geplaatst in corona, europa, mobiliteit, Rubriek en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Rubriek mobiliteit – januari 2022

  1. natuurfreak3 zegt:

    De mensen worden moedeloos en willen terug toekomst zien en weten of het opgelost geraakt en nog steeds blijven er niet gevaccineerden gewoon overal rondlopen.In mijn ogen zijn diegene die zonder aanwijsbare gevaren inenting weigeren egoïsten en zou de politiek moeten inrijpen.

    Geliked door 1 persoon

    • meninggever zegt:

      Bij toeval gisteren gezien bij RTL wie dat dan zijn. Los van de al bekende gristenen met geloofsbezwaren, heel veel allochtone Nederlanders die consequent weigeren zich te laten vaccineren. Immers, Corona valt wel mee toch? En met een boosterpercentage van net 35% (status 10-1-22) schiet het allemaal niet zo op als die vaccinaties de oplossing moeten zijn…. Ik vrees dat er andere maatregelen nodig zijn om deze pandemie te temmen…

      Geliked door 1 persoon

  2. meninggever zegt:

    Mobiliteit is noodzaak. Zonder dat zakken we weg in het moeras van de lethargie. Achterlijkheid dreigt dan, immers als je niets weet van de mensen in het dorp of stad dan wel land een deurtje verder wordt je interessewereld klein en komen vooroordelen nog sterker naar boven dan nu al eens het geval is. Daarbij blijkt dat verkeer opgeteld een relatief kleine bron van uitstoot, ook al is dat zeker geen nul. Wie daarop aanstuurt is echt niet goed snik en is idd alleen maar uit op een terugkeer naar de Middeleeuwen. En opnieuw, wie dat verkeer aan banden wil leggen moet dan ook consequent de grenzen sluiten voor alle volksverhuizingen deze kant op. Want dat past dan ook niet. En die mensen komen echt niet lopend of zwemmend deze kant op. Dat willen de media je wel doen geloven. Maar in het echt komen ze per bus, auto, trein of vliegtuig. Kortom, met goede voornemens alleen kom je er niet. Overigens ben ik van mening dat je bij het navolgen van de regels voor vermijden Corona-besmettingen gewoon even je eigen wil of ego opzij moet zetten en even wat meer in de massa moet op gaan. We houden ons in Duitsland ook altijd aan de lokale regels. Waarom hier niet dan??

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.