Rubriek Mobiliteit – november 2021

Ook deze maand heb ik veel meer links over mobiliteit dan ik plaatsen kan. Een luxe probleem dat laat zien hoe belangrijk mobiliteit is voor onze samenleving. Zonder mobiliteit, transport, vervoer en logistiek zou onze samenleving niet kunnen bestaan. Nu dreigt er weer een gedeeltelijk lock down. Het is niet dat je niet van A naar B zou kunnen reizen maar het heeft een negatieve invloed op de manier waarop wij willen leven. Er zijn wel degelijk nog steeds en weer opnieuw tal van beperkingen en dat gaan we wel merken. Door allerlei maatregelen die door de afzonderlijke landen niet of nauwelijks op elkaar worden afgestemd, hebben we last van tal van verstoringen en allerlei tekorten die de prijzen volkomen onnodig opdrijven. Heel vervelend allemaal is te zwak uitgedrukt en het einde van de wereld zoals wij die kennen is te sterk uitgedrukt. Maar dat we weer last gaan krijgen is onvermijdelijk.

Opnieuw een aantal links uit de Nederlandstalige mainstream online nieuws sites;

Algemeen

Algemeen gaat over algemene mobiliteit dingen zoals infrastructuur maar ook over corona maatregelen en immigratie en andere dingen die wel degelijk te maken hebben met mobiliteit en vooral ook beperkingen hierop. Zonder geldige papieren is het lastig, duur en tijdrovend om je te verplaatsen van A naar B. En het is ook heel gevaarlijk bovendien. Op naar de algemene links;

Amazon wil duizenden internetsatellieten extra naar de ruimte brengen

Denemarken voert twee maanden na loslaten maatregelen coronapas weer in

98 procent gevaccineerd: het wonder van Portugal

Experts: “Voor korte termijn is lockdown verstandig”

Studie: weinig mensen zijn bereid levensstijl om te gooien voor klimaat

‘Loekasjenko stuurt migranten via Belarus op de EU af’

Nieuwe Europese sancties tegen Wit-Rusland, Polen sluit grensovergang om migranten vanuit Wit-Rusland tegen te houden

Duitsland vraagt om Europese hulp aan Poolse grens: ‘Kunnen het niet alleen’

Russen leggen schuld voor migrantencrisis Wit-Rusland bij ‘wurgende’ EU

Europese Unie wil verbod voor vliegtuigen die migranten naar Belarus brengen

Belarussische president dreigt met afsluiten gastoevoer naar Europa

Recordaantal van 1.000 migranten steekt het Kanaal naar Engeland over

Veel aandacht voor de humanitaire crisis in het grensgebied tussen Polen en Wit-Rusland. Dit om twee redenen. Mobiliteit gaat om het vermogen om iets van A naar B te krijgen. Iets kan bestaan uit mensen, goederen of ideeën. Hier gaat het om mensen die gehinderd worden in hun wens om van A naar B te reizen. Als mobiliteit een grondrecht is dan is dit een ernstige inperking die niet zomaar kan. Je kunt er niet bij voorbaat van uitgaan dat deze mensen alleen maar een verliespost zijn voor onze welvaart. Europa heeft een enorm tekort aan harde werkers dat door de vergrijzing alleen maar zal oplopen. Immigranten zijn simpel weg noodzakelijk. Daar dient een beleid voor te komen en geen ontkenning van de feiten zoals nu gebeurt. Problemen gaan niet weg door ze te ontkennen.

Automobilisme

Veel aandacht voor Elon Musk en zijn Tesla’s. De man is een chronisch aandachttrekker maar levert een verbluffende prestatie af. Zonder zijn Tesla was het vermoedelijk nooit gelukt om elektrisch rijden van het imago van invalidenkarretje af te helpen. Verder uiteraard aandacht voor snel oplopende brandstofprijzen. Voor een groot deel het gevolg van de ontwrichting van de lock downs.

Overstap naar de vierseizoenenband: ‘Veiliger dan doorrijden op zomerband’

Tesla-topman Elon Musk laat Twitter-gebruikers beslissen over verkoop aandelen

Elon Musk moet 10 procent Tesla-aandelen verkopen na poll op Twitter

Onderzoek: Nederland koploper bij elektrisch rijden

De ene stunt na de andere, maar wie is Tesla-topman Elon Musk echt? “Hij heeft een heel zware jeugd gehad”

Tesla Model 3 zorgt met koppositie voor primeur in Europese verkooplijst

Tesla nu ook biljoen dollar waard na megaorder Hertz

Recyclen van accupakketten elektrische auto’s niet altijd nodig, wel noodzakelijk

Hoe een Nederlander al in 1835 een elektrische auto ontwikkelde

Grappig dat mijn spellingscorrectie wel Tesla erkent maar op tilt slaat bij Elon Musk.

Een tankbeurt is dit jaar ruim 17 euro duurder geworden

Ook stroomprijs stijgt hard, en dat gaat de elektrische rijder merken

Greenpeace houdt woord en spant rechtszaak aan om uitstoot Volkswagen

Nederlands initiatief in Glasgow: nieuwe vrachtauto’s uitstootvrij in 2040

Lege schappen in Britse supermarkten verhuld met foto’s van eten

Wegvervoer in Nederland stoot steeds minder schadelijke stoffen uit

Twentse zonneauto wint race door Marokko

Niet alles en niet altijd niks dan kommer en kwel. Soms is er ook goed nieuws te melden.

Luchtvaart

De luchtvaart heef zwaar te lijden gehad. Niet door het corona virus. Daar hebben vliegtuigen en hun elektronica geen enkele last van maar vanwege de lock down maatregelen die tot nu toe nauwelijks het gewenst effect lijken te hebben. Maar daar gaat deze rubriek niet over.

KLM ontving ook in tweede kwartaal de meeste coronasteun

‘KLM heeft belastingschuld van 1,3 miljard euro door corona’

BEKIJK – Alitalia stewardessen uit de kleren voor protest op plein in Rome

British Airways-moeder waarschuwt voor miljardenverlies in 2021

‘Ga er niet heen’: VS zetten Nederland op hoogste risiconiveau corona

Transavia kan al zijn reizigers uit Marokko repatriëren

Wegvluchtende passagiers gearresteerd na noodlanding op Mallorca

Poolse mondkapjesweigeraars uit vliegtuig gehaald op Schiphol

Rapport: uitstoot superrijken ‘buitensporig’ en gevaar voor armsten

Mijn spellingscorrectie heeft blijkbaar ook moeite met armoede.

Supersonisch vliegtuig Concorde vloog achttien jaar geleden voor het laatst

Waterstoftoestel gaat in 2024 tussen Rotterdam en Londen vliegen

Hoezo vliegschaamte? Vliegen naar de zon nu populairder dan voor corona

Vliegtickets worden zo’n 11 euro duurder door hogere Schiphol-tarieven

Eigenlijk zou je passagiersluchtvaart een vorm van openbaar vervoer kunnen noemen. Maar dat is niet gebruikelijk dus op naar het;

Openbaar vervoer

Ook het openbaar vervoer heeft veel last van de lock down. Het is nog lang niet terug op het oude niveau. Dat kan nog wel even duren. Mijn spellingscorrectie doet ook moeilijk over de lock down.

Opnieuw problemen door tekort verkeersleiders: geen treinen tussen Utrecht en Arnhem

Bussen in plaats van treinen door personeelstekort rond Utrecht

ProRail erkent onvrede en problemen bij verkeersleiding

Belangrijkste oorzaak uitvallende treinen is slechte werksfeer bij ProRail

Japanse machinist klaagt werkgever aan om boete van 43 cent na minuut vertraging

OV evenveel gebruikt in dagen na verzoek meer thuis te werken

Ondanks lange files nog steeds minder reizigers op het openbaar vervoer: waarom?

Treinkaartjes worden volgend jaar duurder

Prijzen en reistijden: is de trein een alternatief voor de auto en het vliegtuig?

Goedkoop ‘klimaatabonnement’ openbaar vervoer Oostenrijk populair

“Klimaattrein” vertrokken naar top, EU-commissaris Timmermans: “Jongeren hebben politiek wakker geschud”

Scheepvaart

Italië laat Duits hulpschip met 800 migranten aanmeren op Sicilië

Nederlandse kotter treft rubberboot vol migranten op Kanaal

Nieuwe leiding brengt restwarmte uit Rotterdamse haven naar huizen

Rotterdamse haven verwerkt fors meer kolen door hoge gasprijs

Geen centrale intocht van Sinterklaas in Utrecht door corona, ook geen alternatief

Ook Sint merkt straks gevolgen: transport uit China blijft nog maanden peperduur

Wereldwijd transport draait in de soep: komen we in de problemen met onze kerstartikelen?

20-tal landen, waaronder België, sluiten op klimaattop akkoord over groene scheepvaartroutes: “Grote stap vooruit”

Rusland wil snellere route over zee het hele jaar door kunnen gebruiken

Ondanks verbod lozen schepen nog steeds schadelijke stoffen in Flevoland

‘Waarom pompoenpitten uit China? Wij hebben ze ook’

Groningse Eemshaven krijgt vaste veerverbinding met Noorwegen

Scheepvaart is veel belangrijker dan je denkt. Ik als landrot die ver van zee woont krijg hier niet zo heel veel van mee.

Fietsen

Je bent niets zonder je fiets.

Moeten e-bikes geweerd worden van het fietspad?

56 gestolen fietsen teruggevonden in Sint-Jans-Molenbeek

Nieuw fietspad in Zelzate blijkt ongeschikt… voor fietsers

Geen camera’s bij ‘onveilige’ fietstunnels in Enschede: ‘Te weinig incidenten gemeld’

850 boetes per week voor appende fietsers

Nederlands bedrijf wordt met overname grootste fietsproducent ter wereld

VanMoof rekent op (lokale) overheden voor doorbraak van supersnelle fiets

Kinderopvang, fietsenmakers: iedereen kampt inmiddels met personeelstekort

Spanjaarden kopen Nederlandse fietsen op, maar ze moeten wel nog wennen aan terugtraprem

Te weinig helmen, kabinet gaat helmplicht voor snorfietsers later invoeren

Gouden fietsen van tienduizenden euro’s gestolen van Italiaanse baanrenners

Voor zover de rubriek mobiliteit voor november. In de wereld van de mobiliteit hangt alles met alle het andere samen. Vandaar ook veel aandacht aan zaken die niet direct met het klimaat te doen hebben.

Over Raymond Horstman

Onderzoeker, analist, schrijver. Havo B-pakket, HBO analytische chemie en propedeuse Bestuurskunde aan de Universiteit van Twente. Een brede belangstelling in algemene zaken en een bijzondere interesse in klimaatstudies. Mijn woonplaats wordt door een bekend schrijver die er gewoond heeft omschreven als het "onliefelijk stadje E.". Een bekend dichter had het over het einde van de spoorlijn. Het is een fijne stad om in te wonen. Kort samengevat: E. heeft het!
Dit bericht werd geplaatst in cop25, corona, europa, mobiliteit, Rubriek en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Rubriek Mobiliteit – november 2021

  1. meninggever zegt:

    De stelling dat we de moderne samenleving niet kunnen handhaven zonder mobiliteit is waar. Op zich een waarheid als een koe. Willen we van alles minder? Dan moeten we ook accepteren dat ons niveau van leven achteruit gaat. De beroepssector honderdduizenden banen groot, zet dat stil en de ellende is niet te overzien. Kijk, toen we nog per trekschuit en zeilschoener reisden woonden hier net 2,5 miljoen mensen. Na WO2 waren dat er 6 miljoen, nu zijn we op weg naar de 19 miljoen. Na WO2 trokken veel Nederlanders weg uit het ‘drukke Nederland’, nu vonden we 20 miljoen ineens geen probleem meer omdat we dit migratie overeind willen houden. Wat een krankzinnig plan is omdat 65% van die mensen na 10 jaar nog steeds aan de uitkeringen hangen. Nog even los van de huisvestingsproblematiek. Willen we meer huizen bouwen moeten we de laatste groene zones in dit land opofferen. We beginnen bij de boeren (voedselvoorziening direct in gevaar) en realiseren ons kennelijk niet dat daar ook wegen moeten komen, nutsvoorzieningen etc. Daarna slopen we de bossen, want biogas moet zorgen voor energievoorzieningen, of zetten hele provincies vol met windmolens of zonnecellen. In andere landen kiezen we voor kernenergie of zoals in China gewoon kolengascentrales. Vervoer is essentieel, geen winkel kan zonder bevoorrading en we willen ook allemaal online onze pakjes uit China bezorgd krijgen. We gaan in steden wonen die maar uitdijen, sommige steden in China al flink groter qua inwonersaantallen dan een beetje EU-land. En daar kiezen ze voor de luchtvaart als ontsluitingsmechanisme voor de handel en reizigers. Duizenden nieuwe vliegtuigen nodig om aan de vraag te voldoen. Treinen zijn door hun enorme logistieke verlangens geen antwoord. De reistijden ook niet. De luchtvaart staat garant voor 2% uitstoot van het totaal. En toch richten de klimaathysterische actievoerders zich vooral tegen die sector. Ongefundeerd. Want…wie vlakbij een vliegveld gaat wonen heeft net als mensen die naast de treinenbanen leven, last van geluid of wellicht wat stank. Wie dat niet wil moet zich echt naar Oost-Groningen verplaatsen, waar het stil is en de dagelijkse boodschappen door de SRV-wagens worden bezorgd. Geen inernet, geen immigratie, geen overlast….en geen mobiliteit…nou ja, traktoren….

    Geliked door 2 people

    • Dit onderstreept mijn opmerking dat er beleid nodig is om de immigratie die je uiteindelijk niet tegenhoudt in goede banen te leiden. In de EU zijn geen binnengrenzen meer en de buitengrenzen zijn bij goed vaarweer zo lek als een mandje. je houdt het niet tegen dus dien je beleid te voeren dat dit feit accepteert. Je zult net als in de VS quota dienen in te voeren en voorkeuren uit te spreken welke vereisten je wilt stellen. Daarbij kijk je naar tekorten aan personeel die heel groot aan het worden zijn door de vergrijzing. Al de mensen die met pensioen gaan dien je te vervangen omdat het werk gewoon doorgaat.

      Like

      • meninggever zegt:

        Wat binnenkomt is niet geschikt voor dat waar de banen liggen. Ofwel men is veel te laag opgeleid, dan weer speelt taal een rol. Overigens hebben we al heel wat mensen in de werkloosheid of andere uitkering zitten. Dus een voorraad mensen die voldoende zou moeten zijn om alle vacatures in te vullen zonder dat we nieuwelingen uit Afrika of Midden-Oosten hoeven te halen. De behoefte is veelal aan hoger tot hoog opgeleiden, mensen die ook echt willen integreren en zich in dienst willen stellen van onze vrije samenleving. En daar wringt de schoen. De resultaten van ‘Wir schaffen dass’ zijn in alle Europese landen hetzelfde. Een grote stijging aan criminaliteit, extremiteit en afkeer van de westerse waarden. Ik ben voor afschaffen van Schengen en gewone en zelfs strengt grensbewaking. Immers, volgens de regels van Schengen moeten asielaanvragers dat doen in het eerste veilige EU-land dat ze binnenkomen. Wie doorreist naar bijvoorbeeld NL of Zweden heeft zijn rechten verspeeld…

        Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.