Rubriek energie transitie – oktober 2021

Het zal niemand ontgaan zijn dat de economie weer druk bezig is om uit het dal te kruipen en terug te keren naar het scenario Business as Usual. Dit is een vertrouwd scenario. De mensheid volgt het al ruim 75 jaar en met veel succes. We zijn er niet armer door geworden al zullen populisten blijven herhalen dat het wel zo is maar; De rijken worden rijker en de armen ook. De rijken blijven alleen veel rijker. Dat waren ze ook voor de tijd al. De rijken zijn er nu eenmaal. De rijken armer maken zal de armen niet veel rijker maken. Maar deze rubriek gaat niet over rijk en arm. Het gaat over de energie transitie van fossiel naar duurzaam. Daar is opnieuw een Klimaattop voor georganiseerd. Deze keer in Glasgow. Het wil niet zo vlotten. Het dreigt niet voor de eerste keer op een miskleun uit te draaien. Dat is jammer want zo overbodig. Maar de wereld snakt nu eenmaal naar de terug keer naar normaal en daar passen geen wilde plannen in zoals daadwerkelijke reductie van de CO2-emissies. Jammer maar het is niet anders.

Voor vandaag opnieuw een serie links uit de Nederlandstalige mainstream online nieuws sites;

De Klimaattop van Glasgow

CO2-uitstoot omhoog: ‘Iemand moet bij klimaattop met de vuist op tafel slaan’

Chinese president komt niet naar klimaat-top in Glasgow

China belooft geen kolencentrales meer te bouwen in het buitenland

Britse koningin moppert over gebrek aan reactie wereldleiders op klimaattop

Wereldwijde recorduitstoot van CO2 dreigt door energiecrisis

Landen dienen (veel) te zwakke klimaatdoelen in voor klimaattop Glasgow

IEA waarschuwt dat wereld meer moet investeren in duurzame energie

Europa aan zet

EU-ideeën tegen energiecrisis: sluit mensen niet af van gas

Grote zorgen in Europa over alsmaar stijgende energieprijzen

Gasprijzen stijgen tot 50 procent: wat te doen met je contract?

EU-top over hoge energieprijzen, zoals in Italië: ‘Ik houd m’n hart vast’

Europa vraagt ook Nederland om een ambitieuzer klimaatdoel

Europa op weg naar universele oplader

De bijdrage van afzonderlijke landen

Gastekort dreigt als niemand de regie neemt

Pools Grondwettelijk Hof schuift Europees Hof voor Justitie aan de kant: welke gevolgen heeft dit?

Slovenië bindt niet in, integendeel – Europarlementariër D66 opnieuw mikpunt

Macron vindt dat Europa meer aandacht moet besteden aan Defensie en tekent pact met Griekenland

Poetin over gascrisis: Europa is aan zet

Een op de drie Belgen wil een dictator

Nederland

Sinds WO II was geen kabinet zo lang demissionair als Rutte III

Kritiek OESO op Nederlandse energiebelasting voor industrie

Advies: nieuw kabinet moet klimaatmaatregelen ‘verdubbelen’

Huizen, auto’s, industrie: ‘Forse extra inspanning nodig voor Nederlands klimaatbeleid’

Kabinet eens over compensatie van 400 euro per huishouden voor gestegen gasprijs

Steden willen houtkachels aan banden, maar de vraag is: hoe?

Miljarden aan subsidies voor duurzame energie ongebruikt: ‘Neem meer risico’

Bedrijven in de klem

Duurdere producten door hogere energieprijzen: ‘het is serieus’

Zonnecentrale voor eerste staalfabriek op zonne-energie geopend in VS

Tot wel helft minder productie zinkfabrikant Nyrstar door hoge stroomprijs

Aldel legt productie 6 maanden grotendeels stil om hoge gasprijs

Netbeheerder heeft geen stroom, nieuwbouw school op de tocht

De wetenschap

Baanbrekende klimaatonderzoeker Geert Jan van Oldenborgh (59) overleden

We krijgen in Nederland een Zuid-Frans klimaat

Vrouwen hebben het sneller koud dan mannen: ‘Ik vind 24 graden nog fris’

Mannen veroorzaken meer CO2-uitstoot dan vrouwen

Strenge winter die gasprijs nog verder zou laten stijgen is onwaarschijnlijk

Deze landen hebben historisch gezien de meeste klimaatschade veroorzaakt

Nobelprijs natuurkunde voor klimaatmodellen en verborgen patronen

Luchtfoto’s laten zien dat Nederlanders 2 miljoen daken kunnen vergroenen

Activisten

Haagse politie houdt opnieuw journalisten aan, verijdelt klimaatprotest

Klimaatactiviste Anuna De Wever kondigt nieuwe spijbelacties aan in oktober

Tienduizenden betogers stappen mee in klimaatmars Brussel: “Politici staan als ramptoeristen te kijken”

IN BEELD: Kleurrijke klimaatmars trekt door Brussel

Huishoudens zijn de klos

Nederlanders op drie na rijksten van de wereld

‘Isolatie huizen gaat te traag en is voor velen onbetaalbaar’

Energiemarkt slaat op hol, huishoudens dreigen in de knel te raken

Energiebelasting omlaag met tientjes, maar gasprijzen omhoog met honderdjes

Ruim half miljoen huishoudens leven in ‘energiearmoede’

Dat van die groeiende kloof tussen arm en rijk? Dat blijkt onzin

Naar maar waar: we denken dat arme mensen minder pijn hebben

Filosoof: “Complotdenkers ontkennen bewust de werkelijkheid en zijn vooral gericht op zichzelf”

Voor zover de rubriek energie transitie. Een transitie gaat nu eenmaal moeizaam. Maar je hoeft niet alles in 1 keer te veranderen. Een geleidelijk overgang is ook mogelijk. Het is niet altijd zwart of wit. Soms is het 50 tinten grijs en soms is het miljoenen kleurnuances. De werkelijkheid is zo veel complexer. Simpele schema’s vaak gekoppeld aan een statisch wereldbeeld helpen ons niet veel verder.

PS. Sinds kort heb ik zelf zonnepanelen en deze werken veel beter dan gedacht. Zelfs in de winter kan ik nog een restant terug leveren aan mijn energieleverancier. Zomers heb ik enorme overschotten en op jaarbasis produceer ik veel meer dan ik nodig heb. Het duurt even om de energie nota door te nemen en dit te achterhalen maar het lijkt perfect te werken.

Over Raymond Horstman

Onderzoeker, analist, schrijver. Havo B-pakket, HBO analytische chemie en propedeuse Bestuurskunde aan de Universiteit van Twente. Een brede belangstelling in algemene zaken en een bijzondere interesse in klimaatstudies. Mijn woonplaats wordt door een bekend schrijver die er gewoond heeft omschreven als het "onliefelijk stadje E.". Een bekend dichter had het over het einde van de spoorlijn. Het is een fijne stad om in te wonen. Kort samengevat: E. heeft het!
Dit bericht werd geplaatst in energie transitie, Rubriek en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Rubriek energie transitie – oktober 2021

  1. In Belgie gaan ze de terugdraaiende teller afschaffen en alle door zonnepanelen geproduceerde stroom op het net zetten. Daar krijgen we een vergoeding voor. Echter, de stroom die de zonnepanelen eigenaar zelf afneemt van het net is 3x duurder als wat hij krijgt voor zijn eigen stroom die hij op het net zet. Mensen die gaan werken en pas s’avonds (als de zonnepanelen bijna niet meer renderen) zijn dus het haasje…. De enige oplossing is dus een paar batterijen bijkopen om de stroom die je zelf produceert in op te slaan om zo s’avonds je kookplaten, wasmachine, droogkast, opladen fiets en auto, enz van stroom voorzien.
    De Belgische energie politiek is compleet kafka vind ik… 😥

    Geliked door 1 persoon

    • Het heeft veel weg van een ontmoedigingsbeleid. En dat is bizar. Er zijn ook België zoveel daken van huizen en hallen die bedekt kunnen worden met zonnepanelen. Het hoort eigenlijk aangemoedigd te worden. Maar dan moeten politici actief worden en wetten en maatregelen nemen en niet passief afwachten wat een ander land doet. Dat is nu het probleem; Ieder land hoopt da een ander land de noodzakelijke uiterst kostbare investeringen doet dan hoeft me het zelf niet te doen. Hierdoor gebeurt er te weinig.

      Geliked door 1 persoon

      • We hebben dringend nood aan echte leiders, politici die zich niet moeten houden aan partij-zuilen, maar die handelen naar het belang van iedereen. Zoals een deskundig manager die beslist wat er moet gebeuren in het belang van iedereen én van het land. Links, rechts, centrum whatever, groen, communisme, socialisme.. al die dingen zouden moeten worden verenigd in 1 eerlijk beleid. Het afbouwen van de verschillende zuilen zou al een stap in de goede richting zijn. Een beetje eenheid in de Europese politiek zou ook wenselijk zijn… zoals het nu is wordt dat EP grotendeels bevolkt door uitgerangeerde politici die nog een paar jaar komen genieten van de Europese vetpotten. Guy verhofstad bijvoorbeeld, verdient bijna 300.000€/jaar extra door een paar jobkes te cumuleren. Dat soort parasieterij moet er volgens mij uitgegooid worden. Zoals Guy V. zijn er honderden voorbeelden in dat ‘kliekje’ van exellenties.

        Geliked door 1 persoon

  2. natuurfreak3 zegt:

    Verlichten en verwarmen zijn volgens mij een recht en die zo duur maken door al die taxen is een misdaad vind ik. Alleenstaanden worden nergens in ons land geteld. We zijn alleen goed om lasten te betalen. Als we het niet kunnen betalen zullen we ons terug moeten verwarmen met hout in de houtkachel. Ik ben voor de natuur maar ik ga ook geen kou lijden in de winter..er zal dan geen keuze zijn

    Geliked door 1 persoon

    • Het lijkt er op dat de politiek hoopt dat de markt het probleem wel zal oplossen door energie steeds duurder te maken. Maar dan houdt je mensen over met een laag inkomen in een goedkoop huis dat slecht geïsoleerd is en in de winter nauwelijks warm te stoken is.
      Brandhout is geen optie want ook veel duurder geworden. Je hebt behalve een houtkachel een eigen stuk bos nodig om het stookhout betaalbaar te houden. Plus de luchtvervuiling die al die houtkachels veroorzaken. Energie dient gewoon betaalbaar te zijn, net als huizen en die huizen dienen goed geïsoleerd te zijn en daarmee warm te stoken in de winter. Dat zou een basis taak dienen te zijn van de politiek.

      Geliked door 1 persoon

    • Het wordt ons burgers niet gemakkelijk gemaakt. In theorie kun je bij de volgende verkiezing op een andere partij stemmen. Maar als alles volgens planning gaat komt ipv Rutte III nu Rutte IV met precies de zelfde partijen. Het motorblok zoals ze zich zelf noemden is er weer. Nu moeten ze nog uit zoeken of ze voor of achteruit willen. Beide tegelijk gaat niet lukken. Als dit kabinet in wording valt hebben we in maart volgend jaar nieuwe verkiezingen maar daar hebben we nu geen ene moer aan. Zoals ze in Engeland zeggen dat wordt een “”winter of discontent””.

      Like

  3. meninggever zegt:

    In NL is het terugverdienmodel best ingewikkeld. En dat telt als het geld je niet op de rug groeit maar gewoon moet worden bijeen geschraapt. Het lijkt allemaal leuk die transitie, maar het is weinig realistisch. In NL rijden 9 miljoen normale auto’s rond en net aan 250.000 EV’s of hybrides. Dat hele wagenpark omzetten naar elektrisch en dan aan het stroomnet hangen heeft enorme gevolgen. Niet alleen voor de inzetbaarheid van dat wagenpark, ook voor het stroomnet. Met een paar zonnecellen kom je er dan niet. Linkse drammers doen alsof het simpel is, maar meestal rijden die zelf op een al dan niet elektrische fiets. De huidige auto is een geldschieter. Men financiert via heffingen in brandstof en de autoprijzen zoveel belastingen en accijnzen dat men vanuit de overheid daarmee de spoorwegen (een aanbieder, geen concurrentie) overeind houdt en ook windmolens financiert. Bij EV’s is het precies andersom. Die kosten de overheid alleen maar geld. Immers gesubsidieert via toeslagen en ook nog eens geen belastingen. Zet dat nu eens af tegen die 9 miljoen voertuigen. Wordt onhaalbaar. Daarbij zijn de meeste van die wagens peperduur, vooral zakelijk inzetbaar en is de dagelijkse bruikbaarheid matig. Bij stadsverkeer nog wel aardig, maar voor gebruik in trucks op lange afstanden of schepen en vliegtuigen ondenkbaar. Een beetje truck heeft al een leeggewicht aan accu’s van 1,5-5 ton nodig om ergens te komen. Waar bij brandstof de tanks leger raken naar gelang je rijdt, blijft het nettogewicht van accu’s gelijk. Onbruikbaar voor praktische inzet als zodanig. Kortom, je kunt net doen of het probleem oplosbaar is, dat is het niet. Zeker niet als je tegelijk de grenzen op houdt voor steeds meer volksverhuizers die weer vragen om geld en huizen, die men dan in de linkse filosofie bouwt in groene ruimten en daardoor alleen al gaan zorgen voor enorme milieu/klimaatproblemen. Realisme is geboden. In Utopia valt niet te leven…

    Geliked door 1 persoon

    • @meninggever,
      Dat met de elektrische auto’s klopt goed. Toen Wiebes pas minister of staatssecretaris was had hij een helder moment en realiseerde hij zich wat een totale geldverspilling het toen was om miljarden weg te geven om mensen in lease hybrides te laten rondrijden. Zelfs als deze lui elektrisch hadden gereden was er nog het waterbed effect. Als er helemaal geen subsidie was gegeven in NL hadden al die hybrides ergens in een ander land rondgereden en net zo veel of net zo weinig bijgedragen aan het verminderen van CO2-emissies. Waarom dan nog subsidies geven. Nu geven we miljarden uit aan Tesla leasers. Met precies het zelfde resultaat. Het gaat om de globale CO2-emissies. Die moeten omlaag. Het geld had beter gebruikt geweest om ons elektriciteitsnetwerk te verbeteren.
      Overigens er varen al schepen rond die op elektrisch lopen. Het is beslist denkbaar. Zie de rubriek mobiliteit oktober 2021 afdeling scheepsvaart.

      Like

      • meninggever zegt:

        Een schip neemt per definitie veel lading mee. Of je dan een ton of wat aan accu’s aan boord neemt maakt minder uit. Soms varen ze ook rond met ballastwater in de buik dus leeggewicht is men gewend. Bij auto’s en zeker vliegtuigen weegt dit heel veel zwaarder. Die vervoermiddelen rijden of vliegen de tanks leeg, worden lichter en daardoor economischer. Een beetje verkeersvliegtuig kan wel opstijgen met MTOW, maar er niet mee landen. Accu’s blijven altijd op gewicht. Dus stel dat je 20 ton accu’s aan boord neemt blijf je op MTOW opereren. Daarvoor moeten die toestellen dan steeds groter en zwaarder worden gemaakt om het beoogde doel te bereiken. De geschiedenis bewijst dat ook kortsluiting bij vliegtuigen (die bewegen zich door de lucht en rijden op stormen en luchtstromen) een groot gevaar vormt. Trucks die tonnen lege lading moeten vervoeren zijn oneconomisch. Zelfde euvel. En we weten intussen ook dat dat een b randende EV nauwelijks te blussen valt. Kortom, leuk in theorie, maar in de praktijk?? Daarbij nog even die subsidies…Paar jaar terug gaf de overheid subsidies op hybrides. Na gebruik van die wagens werden die massaal tweedehands ge-exporteerd. Inclusief de subsidies. Zal met EV’s ook zo gaan. Kortom, er moet nog wat water door de Rijn stromen willen we de juiste oplossingen voor ons vervoersprobleem in de toekomst hebben uitgedacht. De industrie daar meer mee bezig dat de kakelende en naar de middeleeuwen terugverlangende politici…

        Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.