Rubriek mobiliteit – oktober 2021

Het is weer tijd voor de rubriek mobiliteit. Deze keer extra aandacht aan de terugkeer van de files en de alsmaar stijgende prijzen voor benzine. Dit laatste komt voort uit de snel stijgende prijzen van energie wereldwijd. En die komen weer voort uit het feit dat het ene land na het andere de beperkingen van de lock down opheft en terug keert naar Business as Usual. Daardoor trekt de economie weer aan maar zijn er de nodige bottle necks die dienen te worden opgeheven. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan maar dat is een kwestie van logistiek en daar horen we in Nederland goed in te zijn.

Een serie links uit de Nederlandstalige mainstream online nieuws sites;

Algemeen

Bidens biljoen voor infrastructuur loopt alwéér vertraging op: ‘Plan is gegijzeld’

Rijstroken op Haringvlietbrug verbreed na klachten inhalende bestuurders

Mensen krijg je met deelmobiliteit niet uit de eigen auto, maar wel uit het ov

Gesloten tankstations zorgen voor hamsterende Britten

Brexit gaat top: Benzine op de bon, vlees schaars, Kerstchaos in aantocht

Britse leger gaat vanaf maandag helpen bij bevoorraden van tankstations

Slechts 127 vrachtwagenchauffeurs willen naar Engeland (er zijn er 90.000 nodig)

Pijnlijk tekort aan truckchauffeurs: Brexit en corona zijn maar het topje van de ijsberg

Aantal bioscoopbezoekers na invoering coronapas fors teruggelopen

Grote meerderheid Nederlanders: Afghaanse vluchtelingen welkom

Nederlanders kopen online ruim een miljoen artikelen per dag

Weer toeristen in Venetië, inwoners zijn boos

Toerisme is groei van meer dan tien jaar kwijt: ‘Kolossale klap’

Automobiliteit

Nederlandse benzineprijs loopt verder op

De wegen stromen weer vol. En het wordt nog veel drukker

Op veel plekken nu drukker in de spits dan voor corona: bekijk hier waar

Drukste ochtendspits van het jaar door slecht weer en ongelukken

Tesla levert opnieuw recordaantal auto’s ondanks wereldwijd chiptekort

De elektrische tractoren, graafmachines en shovels komen eraan

Diesel wordt schoner, maar is definitief uit de gratie

Luchtvaart

KLM heeft voor 1,7 miljard euro aan NOW-steun aangevraagd

Luchtvaartindustrie schat totaal coronaverlies op 201 miljard dollar

Proef met steiler landen vliegtuigen op Twente Airport tegen geluidsoverlast

Dit zijn de 20 beste luchtvaartmaatschappijen ter wereld

TUI haalt Nederlanders alsnog op van La Palma na vulkaanuitbarsting

Vakantie wordt duur als je niet gevaccineerd bent

Openbaar vervoer

Op afstand bestuurbare trein gaat rijden op Betuweroute

Binnenlandse treinen vorige maand nog amper te laat: op één na hoogste stiptheidscijfer sinds 2015

Meer mensen nemen opnieuw het openbaar vervoer: “Hoogste aantal reizigers sinds het begin van corona”

Coronastickers worden na anderhalf jaar van de stations verwijderd

11.600 boetes voor niet dragen mondkapje, veel discussie over handhaving

Mondkapjesplicht wordt goed nageleefd in de trein, maar soms nog vergeten

Je betaalt weer btw over mondkapjes, ondanks verplichting in ov

Scheepsvaart

Vissersboot met 700 migranten arriveert bij Lampedusa

Nederlandse zeiler al weken vermist op Atlantische Oceaan

Rederij mag naakte kapitein die zich door matrozen liet masseren niet ontslaan

Twee elektrische schepen voor Nederlandse oliereus Vitol

Tevredenheid over eerste tochten elektrisch binnenvaartschip: ‘Geen kinderziektes’

Scheepvaart verdient het meeste geld sinds 2008

Containerreus Maersk trekt 1,4 miljard uit voor schone schepen op biomethanol

Tweewielers

Tip van een ex-fietsendief: met dit trucje wordt je fiets minder snel gestolen

Met een elektrische step met zadel mag je niet zomaar de weg op: nummerplaat en helm zijn vereist

Voor zover de rubriek mobiliteit. Er is een beweging terug naar de normaliteit zoals die bestond voor corona en er is een trend naar elektrisch rijden en varen. De mogelijkheden zijn aanwezig wat let mensen om het te willen proberen en te zien wat er zoal mogelijk is.

Over Raymond Horstman

Onderzoeker, analist, schrijver. Havo B-pakket, HBO analytische chemie en propedeuse Bestuurskunde aan de Universiteit van Twente. Een brede belangstelling in algemene zaken en een bijzondere interesse in klimaatstudies. Mijn woonplaats wordt door een bekend schrijver die er gewoond heeft omschreven als het "onliefelijk stadje E.". Een bekend dichter had het over het einde van de spoorlijn. Het is een fijne stad om in te wonen. Kort samengevat: E. heeft het!
Dit bericht werd geplaatst in corona, mobiliteit, Rubriek en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Rubriek mobiliteit – oktober 2021

  1. meninggever zegt:

    Er zij wel meer zaken die zorgen dat de energieprijzen (in NL) stijgen. Allereerst die idiote maatregel om hier de gaskraan dicht te draaien. Dat had helemaal niet gehoeven als men eens wat was opgeschoten met compensatie schade aan mensen die last hadden/hebben van de grondschokken na de aardgaspomperij. Ten tweede de enorme belastinglast op brandstoffen die zijn gelijke niet kent binnen de EU. In Duitsland tankte ik deze week voor 40cnt per liter E10 goedkoper dan in NL. En ook daar klaagt men al over de prijs. Maar de Duitsers hebben een deel MRB in de prijs verpakt zitten. Hier niet. Dan is er de energie-transitie. Het blijkt dat in de meeste landen die transitie gewoon niet functioneert. Wind en zon zijn geen vervangers voor normale brandstoffen. Rusland en de OPEC-landen spelen het spel natuurlijk ook nog eens beter dan ooit. Verlagen de productie en verhogen zo de ruwe olieprijzen. Kortom als we dit zo ongecontroleerd laten doorgaan hoeven we in NL niets meer te doen aan het klimaat (voor zover nodig) want gaat het land en volk failliet. Dan rijden we niet meer, stoken we niet meer, leven ook niet meer….En kijkt Frenske vanuit Brussel tevreden toe. En zucht: ‘het is volbracht’…..Gelijk zijn grote voorbeeld…

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.