Rubriek mobiliteit – augustus

Mobiliteit is essentieel voor onze manier van leven. Zonder mobiliteit zou onze manier van leven simpelweg onmogelijk zijn. Zo simpel ligt het gewoon. Maar mobiliteit verbruikt een heleboel brandstof. En deze brandstof geeft een heleboel CO2 emissie met alle klimaat ellende die daarbij komt. De CO2- emissies zijn geen doel op zich. Beslist niet. Maar om iets dergelijks als bijvoorbeeld een auto van A naar B te verplaatsen heb je energie nodig. Daar heb je brandstof voor nodig hoewel er een duidelijk trend is om elektrisch te gaan rijden. Dan heb je geen CO2 emissies meer. Dat is een win win situatie voor mens en natuur. Maar mobiliteit gaat veel verder en is een ruimer begrip. Het gaat ook bijvoorbeeld over immigratie al dan niet via de officiële weg. Ook hier gaat het om mobiliteit. Maar het gaat ook over snel internet. Ook hier verplaats je iets namelijk bits en bytes. Ook dit kost heel veel energie. Denk daarbij aan al die datacentra en hun koelsystemen. Zonder datacentra geen cloud diensten en zonder cloud ook geen social media als WordPress. Het is een breed veld waar van alles en nog wat gebeurt en waar veel energie voor nodig is en nog altijd massa’s CO2 bij vrijkomt die zorgt voor klimaatverandering en alle daar mee gepaard gaande ellende. Vandaar deze rubriek.

Ook deze keer een onvermijdelijk link naar corona en de lock down die nog steeds toegepast wordt. Hoelang nog? Wanneer is het een keer voorbij? Nu dat is simpel. Als corona voorbij is.

Een serie links uit de Nederlandstalige mainstream online nieuws sites;

Algemeen

Reisorganisaties: alleen gevaccineerden mogen mee

‘Toerisme is de rode loper voor [de]delta [variant]’

Duitse politie heeft onvoldoende personeel om bij Nederlandse grens coronapapieren te controleren

Aziatische toeristen ontbreken deze zomer in Giethoorn: “Internationale markt is lastig”

Britten worstelen met recordaantal migranten dat Kanaal oversteekt

Honderden migranten gered op Middellandse Zee

Bijna helft van Nederlandse huishoudens heeft toegang tot glasvezel

Hongaarse chauffeurs moeten Nederlands loon krijgen: ‘Principiële voorbeeldzaak’

Automobilisme

Prijzen huurauto’s in vakantielanden stijgen pijlsnel

Opnieuw ruim 1.000 kilometer file in Frankrijk op tweede zwarte zaterdag

Reddingsstrook maken en niet appen: zo moet je je gedragen tijdens een file in Duitsland

‘Elektrische auto’s worden goedkoper in onderhoud naarmate ze ouder worden’

Simpel uitgelegd: Hoelang kan ik nog rijden op benzine of diesel?

Frankrijk en Duitsland verzetten zich fel tegen verbod op verbrandingsmotor in 2035

Moederbedrijf Peugeot en Citroën pompt 30 miljard euro in elektrisch rijden

Elektrisch rijden zorgt voor verzesvoudiging van winst batterijentak Samsung

Elektrische auto is qua efficiëntie onverslaanbaar

Studie: elektrische auto is altijd beter voor het milieu, zelfs bij gebruik van grijze stroom

Omzet Tesla verdubbeld, ondanks enorme chiptekorten

Musk trekt analisten niet meer: stopt toelichting kwartaalcijfers

Mede door leveringsproblemen bijna kwart minder auto’s verkocht in juli

Benzineprijs morgen naar recordhoogte sinds 2014, federatie: “Olieprijs, maar ook vakantie speelt een rol”

Luchtvaart

Opnieuw 1,5 miljard euro verlies voor Air France-KLM, toch voorzichtig optimisme

KLM-topman: Vliegverkeer eind 2023 terug op niveau van voor coronacrisis

Chinese markt binnenlandse vluchten voor het eerst de grootste

Ryanair ziet aantal passagiers in juli verdubbelen tot ruim negen miljoen

Airbus ziet vraag naar vliegtuigen sneller dan verwacht herstellen

DHL bestelt 12 elektrische vliegtuigen voor vrachtvervoer

Onderzoeksbureau: groei Schiphol juist slecht voor de welvaart

Openbaar Vervoer

Voor tweede keer deze week treinuitval door tekort aan verkeersleiders

ProRail: krapte op het spoor tot 1 oktober, personeel moet op vakantie kunnen

NS kreeg bijna 2500 overlastmeldingen via WhatsApp

Brandbrief over ov in Utrecht: miljarden nodig voor ‘schaalsprong’

Gebrek aan mondkapjes op stations en perrons wordt steeds groter probleem

Oproep aan buschauffeurs Eindhoven: toeter niet meer naar de burgemeester

Duitsland schrapt term zwartrijden: ‘Zwart wordt met negatief geassocieerd’

Scheepsvaart

Is er een oplossing voor de binnenvaartschepen met giftige lading?

Blokkeerschip Ever Given met maanden vertraging aangekomen in Rotterdam

Goederen op Ever Given ophalen? Het kan eigenaars flinke som kosten door eeuwenoud scheepsrecht

Door de bootjesgekte is het nu ook dringen in de (jacht)havens

Zeepiraterij daalt wereldwijd naar het laagste niveau sinds 1994

Venetië gaat ban op cruiseschepen strenger handhaven na berisping UNESCO

Fietsen

Harley-Davidson brengt eerste e-bikes in Nederland uit

Fietsers moeten vanaf zaterdag ondanks kritiek plek reserveren in de trein

Elektrische deelscooters en -steps zijn stuk minder duurzaam dan ze lijken

Foutparkeerders deelscooters worden aangepakt: ‘Goed gedrag belonen’

Verkoop snor- en bromfietsen op hoogste niveau in tien jaar

Meer motoren dan ooit op de Nederlandse wegen

E-bike ziet eruit als brommer en kan ook zo hard, Fietsersbond wil verbod

‘Auto blijft probleem’ bij stijgend aantal dodelijke e-bike-ongelukken

Hiermee zijn we aan het eind van de rubriek gekomen. Het is leuk om te doen en ik hoop dat u plezier heeft aan het lezen van de artikelen achter de link. Zo als gezegd zijn het allemaal verwijzingen naar mainstream sites.

Over Raymond Horstman

Onderzoeker, analist, schrijver. Havo B-pakket, HBO analytische chemie en propedeuse Bestuurskunde aan de Universiteit van Twente. Een brede belangstelling in algemene zaken en een bijzondere interesse in klimaatstudies. Mijn woonplaats wordt door een bekend schrijver die er gewoond heeft omschreven als het "onliefelijk stadje E.". Een bekend dichter had het over het einde van de spoorlijn. Het is een fijne stad om in te wonen. Kort samengevat: E. heeft het!
Dit bericht werd geplaatst in corona, mobiliteit, Rubriek en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Rubriek mobiliteit – augustus

  1. picpholio zegt:

    Mijn vraag is en blijft: “zullen we in staat blijven om voldoende elektriciteit op te wekken als we de fossiele brandstoffen los laten”. Bewust laat ik dan nog het aanmaken van batterijen, waarvoor massa’s grondstoffen nodig zijn, buiten beschouwing. Deze batterijen zijn als afvalproduct ook een probleem op zich. Hollen we niet ee, beetje van het ene probleem naar het andere op deze manier ?

    Geliked door 2 people

  2. meninggever zegt:

    Het is simpel, willen we de Aarde leefbaar houden hebben we domweg mobiliteit nodig. Of dat nu via benzine, kerosine, gas, diesel, elektra of waterstof gaat, altijd zal die behoefte blijven bestaan. Belangrijk is wel dat we beseffen dat elke vorm van vervoer op een of andere wijze CO2 uitstoot. Maar dat geldt zeker ook voor algemeen menselijk leven. De cijfers zijn duidelijk. Van alle uitstoot is 15% afkomstig van alle vervoer, scheepvaart wordt veelal gezien bij industriele vervuiling. De altijd door links aangevallen luchtvaart (namaakomwonenden en beroepsklagers bepalen de toon van het debat veel te vaak) is maar 2% daarvan. Slechts Toyota is eerlijk over het aandeel CO2 in de productie als onderdeel van het totaal. Bedenk ook maar eens dat de meeste in onze streken rondrijdende auto’s Euro6/b als norm hebben. Dat is heel zuinig en schoon. De veel geprezen elektrische auto’s kennen een grote vervuiling aan het begin en einde van het productieproces. Geldt ook voor windmolens en zonnecellen. Hergebruik is vrijwel onmogelijk en de oude wieken worden begraven. Kijk, dan is al dat alternatieve denken weinig zinvol. Kortom, zonder mobiliteit staat de wereld stil. Ook de zo gewenste immigratie. In feite is het kernprobleem domweg dat de overbevolking tot grote ellende zal leiden….de rest is bijzaak….

    Geliked door 2 people

  3. Guestspeaker zegt:

    Dit is op From guestwriters herblogden reageerde:
    In de huidige wereld waar men geïndustrialiseerde landen heeft waar velen een persoonlijk vervoermiddel hebben zijn zij die zich vrij voelden met dat mobieltje bijna in een toestand van immobiliteit gekomen.

    Velen verkiezen dan nog eens goedkope vliegtuigbiljetten aan te schaffen om regelmatig naar plaatsen te gaan waar en nog wat zon te vinden is, met heerlijke temperaturen in een mooi landschap.
    Maar ook daar moeten ze nu voelen dat hun gulzigheid onze aardbol zulk een geweld aan doet dat de vele droogtes hevige bosbranden teweeg brengt naast het totaal tegenovergestelde, hevige stortregens en modderverschuivingen.

    Hierbij kan men zich afvragen wanneer de Euro bij die mensen eens zal gaan vallen en dat wij bewuster met de natuurlijke bronnen moeten gaan omspringen en er voor gaan zorgen dat de klimaatverandering een halt wordt toegeroepen door onze vervuiling en het gebruik van natuurlijke middelen meer beheerst zal laten verlopen?!?

    Geliked door 2 people

  4. natuurfreak3 zegt:

    Zonder vervoer zullen we er ook niet geraken maar wat mij momenteel het meeste zorgen geeft zijn die super rijken die nu reizen aanbieden om zich de lucht te laten schieten zodat ze aan de lijve hunnen ondervinden wat gewichtloosheid is. Wat met een boel afval en schadelijke stoffen die achterblijven .Ze zullen zullen niet helpen om de natuur te redden en de opwarming van de aarde te stoppen of te verminderen

    Geliked door 2 people

    • meninggever zegt:

      Toch nog even voor de goede orde; luchtvervuiling komt niet zozeer van raketten die omhoog worden geschoten. De meeste grote bronnen van luchtvervuiling zijn o.a. wel vulkanen waarvan er sommige maanden of jaren actief zijn en die puur gif uitstoten. Wordt zelden meegeteld in de linkse becijferingen. Daarnaast, van de menselijke uitstoot komt 30% uit 25 Chinese steden! De hele EU draagt 8% uit. Relativering is soms op zijn plek. Nederland is niet het centrum van de wereld. Van pakweg 2000km hoogte is het nauwelijks meer terug te vinden op de landkaart vanuit de ruimte…Laten we nu eens realistisch doen en de vervuilers aanpakken die er echt toe doen. Met masochisme kom je niet zo ver….Met leugens ook niet.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.