Rubriek mobiliteit – mei

Het is weer tijd voor een update voor de rubriek mobiliteit. In de media is geen gebrek aan nieuws over mobiliteit. Onze moderne samenleving zou niet kunnen bestaan met de enorme mogelijkheden om mobiel te zijn. Dat geldt niet alleen voor het verplaatsen van mensen maar ook voor het vervoer van goederen. Als er maar even een kink in de stroom passagiers en goederen komt heeft dat meten allerlei gevolgen. Door de corona en de daarop volgende maatregelen kwam de mobiliteit in de knel. Het is niet zo dat we met zijn allen collectief huisarrest kregen. Zo erg was het nu ook weer niet maar onze mogelijkheden om te gaan en te staan waar we maar wilden werden wel ernstig beperkt. Het gaat nu weer de goede kant op met de coronacijfers en dat is omlaag. Het is nog niet helemaal verdwenen en misschien zal dat ook wel nooit helemaal gebeuren. Maar steeds meer mensen zijn ingeënt en dat geeft toch aardig wat bescherming tegen een ziekte waar wereldwijd toch al minstens 3 miljoen mensen aan zijn gestorven. Vandaag dus een update waarin corona maatregelen een belangrijke rol spelen in combinatie met mobiliteit. Maar ook gewone mobiliteitsvraagstukken komen aan de orde.

De links zijn afkomstig uit de Nederlandstalige mainstream online nieuws sites;

Algemeen en infrastructuur

Na ruim twee jaar is de verbreding van de A1 nu écht klaar

ProRail wil miljarden voor meer en beter spoor

Gebrek aan Europees antwoord op migratiedruk leidt tot misstanden

Blijvend thuiswerken? Dat levert je baas veel geld op

Lege kantoren nu thuiswerken blijft? ‘Niet erg als leegstand stijgt’

Snel of pas in 2022 terug naar kantoor? ‘Thuiswerken geeft rust’

Een vijfde van de werkgevers gaat weer volledig terug naar kantoor

Duitsers, Denen en Grieken kunnen EU-coronareispas al krijgen

Gratis testen vakantiegangers kan tot 350 miljoen euro kosten

‘Ondanks versoepelingen blijft vakantie in eigen land in trek’

Groen herstel? G7 pompte tijdens pandemie miljarden in luchtvaart- en auto-industrie

Automobilisme

Minder corona, en dus weer meer files (maar nog niet heel veel)

Vervoerders vrezen terugkeer files en pleiten voor betere spreiding verkeer

Rokers hebben verdampte opbrengst benzineaccijns bijna gecompenseerd

Benzineprijs stijgt naar nieuw record: 1,91 euro per liter

Auto’s steeds duurder, maar je krijgt meer waar voor je geld

Rechter behandelt massaclaim over sjoemelsoftware Volkswagen

SKODA zoeft Tesla voorbij als meest verkochte elektrische auto

Tesla annuleert de veelbelovende Model S Plaid+ met actieradius van 840 kilometer

Tesla stopt met bitcoin om hoge CO2-uitstoot, koers onderuit

Bitcoin verliest aan waarde na ‘gebroken hart’ Elon Musk

Tesla-CEO Musk schond afspraken over Twittergedrag volgens beurswaakhond

Fiat is het volgende automerk dat volledig elektrisch gaat

Consumentenbond ziet misleiding bij prijzen elektrische auto’s

“Ons elektriciteitsnet kan dit niet aan, kabels over stoep zijn onveilig”: installateurs kritisch voor “laadpalenplan”

’Ik rij prima, maar die anderen…’

Luchtvaart

Brussel keurt steun voor ontslagen KLM-medewerkers goed

KLM hoeft no-showbeleid niet verder aan te passen van rechter

Herstel bij Airbus: bijna 40 procent meer toestellen geleverd dan vorig jaar

Schiphol verwacht drukke zomer, maar lang niet zo druk als vóór corona

Vliegen wordt duurder door Schiphol

Onderzoeksraad waarschuwt luchtvaartbedrijven om in gebruik nemen vliegtuigen

Opvolger Concorde in zicht: United koopt 15 supersonische vliegtuigen

Slechts twee landen zijn goed voor 40 procent van uitstoot privévliegverkeer in Europa

Openbaar vervoer

Voorkant sprinters geel om ongelukken op onbewaakte overwegen te voorkomen

Britse overheid grijpt in bij spoor, maar vieze broodjes komen niet terug

Drie keer minder ov-reizen dan normaal tijdens coronacrisis

Thalys krijgt financiële reddingsboei van 120 miljoen euro toegeworpen

Eurostar houdt problemen buiten de deur met 290 miljoen euro aan steun

NS wil reizigers er met kortingen toe verleiden weer voor de trein te kiezen

Zorgen bij conducteurs over agressief gedrag in de trein door coronaregels

Arriva wil nachttreinen vanuit Maastricht en Groningen naar Randstad

Nieuwe Nederlandse elektrische stadsbussen moeten voor doorbraak zorgen

scheepsvaart

Eerste cruiseschip in Venetië sinds begin coronacrisis veroorzaakt heel wat protest

Angst voor Amsterdamse haven als ‘criminele uitwijkhaven’

Meer tijd voor Suezkanaal Autoriteit en eigenaar blokkeerschip voor schikking

Verenigde Naties geven EU deels de schuld van dood bootvluchtelingen

Italiaans eiland Lampedusa ziet op 24 uur bijna 2000 bootmigranten komen

Tweewielers

Helm wordt vanaf juli volgend jaar verplicht voor snorfietsers

Langzaam maar zeker keren we terug naar de normaliteit. Corona maatregelen hebben een enorme impact gehad op onze wens om mobiel te zijn. Het kan nog wel even duren tot volledig herstel optreedt. Het is meteen ook weer voorbij met de rust. Ook de uitstoot van CO2 zal weer snel op het oude niveau liggen. Het is ook op deze blog al eerder gezegd. Je lost de problemen van CO2-uitstoot niet op door een crisis. Dit levert slechts een tijdelijke terugval op. Voor een blijvende reductie zijn concrete maatregelen nodig. Misschien dat er tijdens de kabinetsonderhandelingen tijd en aandacht is voor dit beleidspunt. Maar dan wordt het wel eens tijd om serieus te gaan onderhandelen.

Over Raymond Horstman

Onderzoeker, analist, schrijver. Havo B-pakket, HBO analytische chemie en propedeuse Bestuurskunde aan de Universiteit van Twente. Een brede belangstelling in algemene zaken en een bijzondere interesse in klimaatstudies. Mijn woonplaats wordt door een bekend schrijver die er gewoond heeft omschreven als het "onliefelijk stadje E.". Een bekend dichter had het over het einde van de spoorlijn. Het is een fijne stad om in te wonen. Kort samengevat: E. heeft het!
Dit bericht werd geplaatst in corona, mobiliteit, Rubriek en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Rubriek mobiliteit – mei

  1. meninggever zegt:

    Totale uitstoot alle verkeer (men telt de scheepvaart vaak niet mee) is 15-16%. De rest komt uit andere bronnen. Daarbij bleek dat tijdens de coronacrisis de afname van uitstoot nauwelijks meetbaar was. He, wat doen we dan niet goed?? Precies! We tellen bepaalde natuurlijke bronnen niet mee en die hadden geen last van de crisis. Kortom, politieke besluitvorming verbinden aan niet bewijsbare cijfers rond uitstoot verkeer of andere bron, lijkt mij een slechte combinatie. De tijden van de trekschuit, zeilboot en loopfiets zijn definitief voorbij. De mens wil niet opgesloten worden in een samenleving waarbij slechts de elite zich mag verplaatsen…

    Geliked door 1 persoon

  2. natuurfreak3 zegt:

    De rust die er in het beginwas doodat er veel mensen thuis werkten is weer verdwenen. Het is een drukste van jewelste

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.