Rubriek mobiliteit – maart 2021

Het is weer eens tijd voor een update van de rubriek mobiliteit. Het is een onderwerp waar je altijd veel over kunt vinden. Mobiliteit heeft zwaar te leiden onder de maatregelen tegen corona. Niet dat het tot nu toe goed gelukt is om corona er onder te krijgen. De cijfers zijn nog altijd niet erg gunstig maar de mensen snakken naar versoepeling van de beperkende maatregelen. Eigenlijk kan het niet maar het duurt al zo lang. Een lastig probleem voor overheden. Hoe dit op te lossen?

Een serie links uit de Nederlandstalige mainstream online nieuws sites;

Algemeen

VAB: “Totaalplan en meer budget nodig voor onderhoud Vlaamse bruggen, tunnels en gewestwegen”

D-reizen failliet verklaard; ‘een gitzwarte dag voor ons’

Brussel stemt in met voucherfonds, eindelijk geld terug voor reizigers

Rutte roept op om niet naar Duitsland te gaan met Pasen: Nederland ‘herinnert zich de oproep verkeerd’

Vakantieparken nagenoeg vol met Pasen, geen Duitsers of Belgen

Bijna helft Nederlanders blijft ook in de zomervakantie in eigen land

Reisadvies blijft negatief, dus ‘Nederlanders zoeken massaal een campingplek’

Koopwoede zorgt voor tekort aan containers in China: prijzen door het dak

Amsterdam start met registratieplicht vakantieverhuur: ‘Nieuw wapen in de strijd’

Wegblijven toeristen kostte Amsterdam vorig jaar 8 miljard euro

Nederlandse stichting start collectieve rechtszaak tegen Airbnb

Spanje hoopt dit jaar helft van normale aantal toeristen te ontvangen

Spanjaarden boos: Duitsers boeken massaal vakantie naar Mallorca

Automobilisme

Groot deel van Nederland wit: lange files en overlast

Duizend elektrische auto’s staan al drie jaar weg te roesten op een veld na mislukt experiment

Verkoop elektrische auto’s in Nederland bijna gehalveerd

Elon Musk op de vingers getikt vanwege schending arbeidsrechten

Nieuw productierecord voor Tesla, ondanks problemen in productieketen

Volkswagen wordt gigant in elektrisch rijden: ‘Gaan Tesla wegvagen’

Waarom het opladen van elektrische auto’s soms zo langzaam gaat

Is er wel genoeg stroom voor al die laadpalen?

In je eentje in een auto rijden is viezer dan vliegen

Chiptekort raakt autosector: meerdere bedrijven leggen productie stil

Een jaar 100 kilometer per uur: “Grote groep is eraan gewend en vindt het prettig”

Vliegverkeer

Air France-KLM krijgt 4 miljard aan steun, Franse overheid vergroot invloed

Nederland doet niet mee aan staatssteun Air France-KLM

Nederland nog in gesprek met Brussel over steun KLM, blij met Frans geluid

Air France-KLM-concurrent IAG wil 1 miljard euro lenen

United Airlines ziet herstel in luchtvaart en wil weer piloten aannemen

Allemaal minder vliegen? Nee, slechts een heel klein deel moet ermee stoppen

Vliegtuig laten slepen kan brandstofverbruik op Schiphol halveren

Herrie of niet, gemeenten willen meer bouwen rond Schiphol

Half miljoen passagiers reisden vorige maand via luchthaven Schiphol

Openbaar vervoer

Vanaf vandaag moet je aan het raam zitten op de trein richting zee, Bart Tommelein: “Dit had kunnen worden vermeden”

Nederland was in 2020 Europees koploper in aanschaf van elektrische bussen

Meer mensen klagen over drukte in de trein

Treinen zijn te vol, zegt het OMT. Maar wat is de oplossing?

Treinreizigers moeten binnenkort weer naast elkaar zitten in drukkere treinen

Einde ov-chipkaart nabij: inchecken met smartphone of bankpas

Emissieloos busverkeer in de stad tegen 2025 onhaalbaar volgens De Lijn, maar minister Peeters blijft aandringen

Fietsen

Schreeuwend tekort aan fietsonderdelen: ‘Nee verkopen is niet leuk’

Nederlandse fietsendienst Swapfiets ook naar Barcelona en Wenen

De fiets beleeft een topjaar, ondanks en dankzij de coronacrisis

Fietsenverkoop door het dak: helft van nieuwe tweewielers elektrisch

Vorig jaar meer dan een half miljoen elektrische fietsen verkocht

Scheepsvaart

Blokkeerschip komt naar Rotterdam: zo loodsen we dat onze haven in

Eerste schip uit Suezkanaal moet in Rotterdam wachten tot de wind afneemt

Laatste vaartuigen vertrekken zaterdag uit scheepsfile in Suezkanaal

Nog jarenlang gesteggel over wie de rekening van de Suez-blokkade gaat betalen

Voor zover de rubriek mobiliteit. Het valt niet mee om mobiel te blijven in tijden van corona en lock down maatregelen en af en toe een sneeuwbui.

Over Raymond Horstman

Onderzoeker, analist, schrijver. Havo B-pakket, HBO analytische chemie en propedeuse Bestuurskunde aan de Universiteit van Twente. Een brede belangstelling in algemene zaken en een bijzondere interesse in klimaatstudies. Mijn woonplaats wordt door een bekend schrijver die er gewoond heeft omschreven als het "onliefelijk stadje E.". Een bekend dichter had het over het einde van de spoorlijn. Het is een fijne stad om in te wonen. Kort samengevat: E. heeft het!
Dit bericht werd geplaatst in mobiliteit, Rubriek en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Rubriek mobiliteit – maart 2021

  1. natuurfreak3 zegt:

    Toch al te gek dat zoveel electische auto’s daar staan weg te kwijnen.Altijd maar afgeven op mensen die een auto hebben maar zelf toel

    Geliked door 1 persoon

  2. natuurfreak3 zegt:

    maar zelf toelaten dat zoveel accu’s schade toebrengen aan ons milieu maar er niet opgetreden wordt door de overheid .Schande!

    Geliked door 1 persoon

  3. meninggever zegt:

    Mobiliteit is ultieme vrijheid. De auto brengt je van A naar B en niet van C naar D waar je dan moet overstappen om een uur later bij B aan te kunnen komen als je geluk hebt. De elektrische auto als ultieme droom, die langzaam aan al een nachtmerrie dreigt te worden. Slokt enorm veel dure en schaarse grondstoffen op om een plan waar te maken van CO-2 vrije zones in een land waar het gros van de normale auto’s al Euro 6/7 halen. Gekte bepaalt keuzes, net als belastingvoordelen. De elektrische fiets voor ouderen die menen dat ze nog steeds 18 zijn en het OV voor mensen die ofwel niet zelf kunnen rijden, danwel geen auto bezitten, of zo idealistisch zijn dat ze menen dat de stroom voor een trein of tram zomaar uit de grond komt. Mobiliteit is een gecompliceerd geheel. Zonder dat zijn we terug in de middeleeuwen. De periode waarnaar extremisten van vele soorten sterk naar lijken terug te verlangen….:)

    Geliked door 1 persoon

  4. Blewbird zegt:

    Bij het scannen van alle titels die je noemt, blijft mijn oog hangen bij het bericht over de ervaringen met max. 100 km/u. Dit is het heden en (vrijwel zeker ook) de toekomst van het automobiele transport. Hoe zou het toch komen dat zo veel auto’s nog steeds zó veel sneller kunnen rijden?

    Geliked door 1 persoon

    • Dit is een goede vraag. Waarom worden auto’s aan geprezen voor maximum snelheden die alleen in de racerij zijn toegestaan en waarom is het van belang dat je van nul naar 100 kunt in slechts enkele seconden. Waarom niet de nadruk gelegd op veiligheid en de werkelijke schadelijke emissies. Dus niet in een test opstelling maar in dagelijks gebruik?

      Like

  5. meninggever zegt:

    Is 100km/u de norm?? Hoezo? Het blijkt uit cijfers over verkeersveiligheid dat de snelwegen geen echte bijdrage leveren aan het aantal ongelukken. Integendeel, de meeste gewonden en doden vallen voor fietsers en voetgangers die onvoorzichtig doen, te hard rijden (elektrisch fietsen hoofdoorzaak, net als racefietsen) of op een of andere wijze dingen doen die niet passen bij veilig weggedrag. Veiligheid van voertuigen is vastgelegd in de strengste normeringen. Zo kent men in Europa EuroNCAP waarbij nieuwe auto’s worden getest voor allerlei botssimulaties. Elk jaar gaan de normen daarvan omhoog. En dat kent haar resultaten. Een beetje middenklasser van nu verplettert een grote auto van vroeger bij een botsproef en dan zijn de inzittenden heel wat beter af in die auto van nu dan in die van vroeger. Een andere zaak is de uitstoot. Normen daarvan zijn ook volgens Europese richtlijnen vastgelegd. Was in 2015 Euro 5 de norm, en dat was al schoon, de huidige voertuigen (benzine) halen al Euro 6b en volgend jaar 7. Elektrische auto’s hebben aparte normen op zowel gebied veiligheid als uitstoot (men telt ook mee hoe een auto is geproduceerd en accu’s zijn sterk vervuilend) en veiligheid. (branden bij elektrische auto’s zijn heel lastig te blussen)Hoe dan ook 100km.u draagt weinig bij. Daarbij zijn er nog voldoende landen waar men zich veel minder druk maakt over alle genoemde zaken. En op die markten telt wel degelijk vermogen en accelleratietijd. Maling aan de kosten, want daar kost benzine 30 cent per liter en is een EV iets waar je domme mensen in laat rijden. De wereld is groter dan NL mensen….

    Like

  6. natuurfreak3 zegt:

    Wat het onderhoud aan wegen bruggen betreft klopt het helemaal dat ze in erbarmelijke staat zijn. Ik stond in de file in Geel west toen ik van Limburg naar huis reed. Verschrikkelijk.! ! Toen ik bijna thuis was had 1 uur nodig om 7 km verder te geraken. .Er ontstond toen ook een erg gevaarlijke situatie .Door de brand in natuurgebied Groot Schietveld moesten we plots de weg vrij maken voor de om de haverklap brandweerwagen met sirenes aan uit Limburg die toesnelden om mee te helpen blussen doorgang te geven. We stonden stil zij aan zij wij links en een horde vrachtwagens aan de rechterkant .Volgens de wet moeten de linkse wagens zo ver mogelijk naar links en die op het rechter baanvak zoveel mogelijk naar rechts. Sta je daar bumper aan bumper en hoor je de sirenes, de brandweer slalommend tussen de 2 baanvakken reed, soms niet doorkunnend want er was geen ruimte Angst uitgestaan om niet verpletterd te worden in de file. Was blij ongedeerd thuis geraakt te zijn. Het was levensgevaarlijk. Daar kom ik niet meer voor de werken afgelopen zijn

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.