Rubriek mobiliteit – Het Suez kanaal

Zoals belooft een update over het schip dat vast liep in het Suez kanaal en weer vlot werd getrokken. het Suez kanaal is heel belangrijk voor de scheepsvaart en voor het transport van vooral Oost-Azië naar Europa. Het Suez kanaal werd halverwege de 19e eeuw gegraven door de Fransen onder leiding van Ferdinand de Lesseps. Door nog onopgehelderde reden kwam het containerschip Ever Given (lengte van 400m) overdwars in het kanaal te liggen en kon op eigen kracht niet meer los komen. Daarmee was het kanaal geblokkeerd. Er lagen op een gegeven moment meer dan 300 schepen in file te wachten tot men weer verder kan. Men kan weer verder. Het waren weer de Hollanders die het karwei wisten te klaren. Waarin een klein land groot in kan zijn. Zo blijkt maar weer. het kanaal is belangrijk en ook kwetsbaar gebleken en Egypte had het niet voor elkaar. Dit dien je ook zelf te kunnen. Een prestige slag verloren maar wat doe je er aan? Het probleem is weer opgelost. Een link waarmee je schepen kunt volgen: Vessel Finder je kunt er van alles en nog wat mee. Het ziet er wel aardig uit.

Overigens blijkt dat er al langer problemen zijn met de levering van van alles en nog wat. Dit heeft weinig met de blokkade van het Suez kanaal te doen gehad maar meer met de verstoring van de wereldhandel door de lock down maatregelen. Dit even ter opheldering.

Een serie links uit de Nederlandstalige mainstream online nieuws sites;

24/03 – Gigantisch containerschip ligt muurvast in Suezkanaal

24/03 – Containerschip dat Suezkanaal blokkeerde weer in beweging

24/03 – Nederlands bedrijf helpt containerschip in Suezkanaal vlottrekken

24/03 – Blokkade Suez-kanaal is logistieke nachtmerrie: ‘Chaos dreigt in havens’

24/03 – Vastgelopen containerschip in Suezkanaal toch nog niet los

24/03 – Een van de grootste containerschepen ter wereld blokkeert Suezkanaal: enorme file

25/03 – Ook Antwerpse haven vreest hinder door geblokkeerd Suezkanaal: “Pieken in alle Europese havens na heropening”

25/03 – Olieprijs stijgt door bezorgdheid over bevoorrading na blokkade Suezkanaal

25/03 – Verwijderen vastgelopen schip Suez-kanaal kan weken duren, zegt topman baggerbedrijf Boskalis

25/03 – Goed voor 12 procent van wereldhandel, maar “moeilijk en gevaarlijk”: het belang van het geblokkeerde Suezkanaal

25/03 – Grote containervervoerders overwegen rond Afrika te varen

25/03 – Houtpulpmaker waarschuwt voor nieuw tekort aan wc-papier

26/03 – Dit is waarom het (geblokkeerde) Suezkanaal zo belangrijk is

26/03 – Fietsonderdelen, schoenen en koffie: zo kan ook jij de impact van het geblokkeerde Suezkanaal voelen

26/03 – Winkelketens zien op korte termijn geen problemen na blokkade Suez-kanaal

26/03 – Boskalis-topman hoopt begin volgende week Suez-schip los te krijgen

27/03 – Maersk stuurt zeker veertien containerschepen langs Kaap de Goede Hoop

27/03 – Suez-autoriteit waagt zich niet aan voorspellingen

27/03 – ‘Grootste problemen Suezblokkade komen pas na vlottrekken containerschip’

27/03 – Suez: tijd dringt, 20 schepen met levende dieren wachten

27/03 – Eigenaar blokkeerschip Suez: mogelijk zaterdagavond oplossing

28/03 – Egypte wil lading van containerschip lossen om lostrekken te bespoedigen

28/03 – Nieuwe poging om vastgelopen containerschip vlot te trekken

28/03 – Blokkeerschip Suezkanaal klein stukje opgeschoven

28/03 – Extra sleepboten bij Suezkanaal, voorbereidingen om lading gestrand schip te lossen

29/03 – Vastgelopen containerschip in Suezkanaal drijft deels weer, vaarroute nog dicht

29/03 – Containerschip dat vastliep in Suezkanaal drijft weer

29/03 – Grappen over vastgelopen Ever Given: ‘Zucht van verlichting in de Action’

29/03 – Vastgelopen containerschip in Suezkanaal na bijna een week losgetrokken: “Scheepvaartverkeer op kanaal hervat”

29/03 – Scheepvaart Suezkanaal komt op gang, naweeën duren mogelijk maanden

29/03 – Vastgelopen schip in Suezkanaal is helemaal losgetrokken

29/03 – Einde van Suez-file is pas het begin van een grote logistieke puzzel

29/03 – BEKIJK – Zeevaartschool maakt simulatie van Suez-incident: “Aangehouden snelheid veel te hoog”

29/03 – BEKIJK: Een halve eeuw geleden bleef het Suezkanaal 8 (!) jaar gesloten, 15 schepen zaten al die tijd vast

30/03 – Egypte berichtte amper over geblokkeerde Suezkanaal: “Staat wil alleen positieve berichten de wereld insturen”

30/03 – Zestig schepen uit file bij Suezkanaal hebben Rotterdam als bestemming

30/03 – Oponthoud Suezkanaal: bbq’s en seksspeeltjes komen later aan

Ik had graag met goed nieuws afgesloten maar dat wil toch niet helemaal lukken. Dat is jammer.

Over Raymond Horstman

Onderzoeker, analist, schrijver. Havo B-pakket, HBO analytische chemie en propedeuse Bestuurskunde aan de Universiteit van Twente. Een brede belangstelling in algemene zaken en een bijzondere interesse in klimaatstudies. Mijn woonplaats wordt door een bekend schrijver die er gewoond heeft omschreven als het "onliefelijk stadje E.". Een bekend dichter had het over het einde van de spoorlijn. Het is een fijne stad om in te wonen. Kort samengevat: E. heeft het!
Dit bericht werd geplaatst in mobiliteit, Rubriek en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Rubriek mobiliteit – Het Suez kanaal

  1. Blewbird zegt:

    Mooi weer! Nederland is ook een grote belanghebbende bij het Suezkanaal, dat bij nader inzien misschien toch niet zo’n goed idee was. Al die schepen door de Middellandse Zee! De wereld had er anders uitgezien ‘zonder’, en misschien wel beter, of minder slecht.

    Geliked door 1 persoon

    • Zonder het Suez kanaal moet je om Afrika heen varen. Dat duurt langer en kost veel meer brandstof. De stookolie van schepen is super vervuilend. Ik heb de cruiseschepen in Amsterdam niet alleen gezien maar ook geroken. De Handel tussen Azië en Europa is al heel oud en Nederland heeft daarin een grote en lucratieve rol gespeeld.

      Like

  2. meninggever zegt:

    Het Suezkanaal was een uiterst slimme investering van de westerse grootmachten Engeland en Frankrijk. De scheepvaart (toen nog zeil/stoom) hoefde zo bijna een maand minder ver om te varen en ook nog eens de piraten en stormen op die route om de zuid niet te trotseren. In 1956 werd het kanaal door de toen op het communisme varende president Nasser van Egypte genationaliseerd. Een oorlog het gevolg. Ook later raakte het Kanaal geblokkeerd door oorlogen tussen Arabische buurlanden van en Israel. Tuurlijk zijn we kwetsbaar. Onze handel is veranderd. Vroeger waren vrachtschepen stukgoedboten, tankers de grote jongens. Nu varen we met 20.000 containers op die schepen en doen we dat in de file omdat China onze productie-faciliteit is. Terugdraaien dan maar? Optimaal denken wellicht, maar ook een kostenverhoging voor alles wat wij hier consumeren en nodig hebben van 100-150%. Willen we dat?? Ik denk het niet. Intussen wordt er een tweede Suezkanaal gegraven naast het oude en kunnen we straks heen en weer varen zonder ellende. Het is te hopen dat bij die graafpartij ook Nederlanders zijn betrokken, dan komt het vast snel goed.

    Geliked door 1 persoon

    • Dat men Nederlanders zal vragen voor dit project is heel aannemelijk. We hebben veel know how maar ook de zware machines voor de klus. En verder bouwen we in Nederland een van de grootste sluizen ter wereld. Er zijn niet veel mensen die weten dat de nieuwste sluis bij IJmuiden groter is dan de nieuwste Sluizen in het Panama kanaal. Voor dit soort klussen reizen Nederlandse bedrijven de hele Wereld af.

      Geliked door 1 persoon

  3. Pingback: Rubriek mobiliteit – april | Raymond FANTASTische Horstman

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.