Het is weer eens tijd voor een update van de rubriek mobiliteit. Mobiliteit heeft sterk te lijden onder de maatregelen die bedoeld zijn om het corona virus er onder te krijgen. Sommige bedrijven bevinden zich op de rand van de afgrond. Ze snakken naar versoepelingen zodat ze weer ongestoord hun werk kunnen doen en dat is op een veilige en voordelige wijze mensen en goederen van punt a naar punt b helpen te verplaatsen. Mensen zijn nu eenmaal dol op om op reis te gaan al is het maar in de vorm van dagtochtjes. Maar het is niet leuk om ergens heen te gaan als alle winkels en alle horeca op slot is en er ook verder niets te doen is. Dan kun je beter thuis blijven en dat is precies dat velen dan ook maar doen. Er zijn maar weinig reizigers terwijl de kosten gewoon doorlopen. De verliezen zijn enorm. De overheid springt bij waar het maar kan en mag maar ook dan zullen er bedrijven sneuvelen. Dat laat zich nauwelijks meer vermijden.
Een serie links uit de Nederlandstalige mainstream online nieuws sites;
Automobilisme
Grotere wielen en bredere banden: auto’s rijden er vaak slechter door
‘Plug-inhybrideauto niet altijd duurzamer dan benzineauto’
Komen toekomstige elektrische auto’s juist minder ver?
Steeds meer automerken willen alleen nog elektrisch: is het nu wel menens?
Spoorwegen
NS houdt last van corona: tot 2025 verlies van 2,6 miljard
NS diep in de rode cijfers ondanks miljard overheidssteun
NS lijdt recordverlies en wil meer steun
NS smeekt Den Haag om extra steun na ‘historisch slecht jaar’
Miljardenverlies voor NS in 2020, vervoerder wil meer steun van kabinet
NS stelt snelle trein naar Noord- en Oost-Nederland uit
Wel politieke welwillendheid, maar geen geld voor Lelylijn
‘Vaker extreem weer: spoor Nederland moet op de schop’
Luchtvaart en toerisme
Lufthansa draait recordverlies en verwacht langzamer herstel door pandemie
Airbus verwacht voor dit jaar pas op de plaats in de luchtvaart
Airbus moest dit jaar tot nu toe meer orders annuleren dan er binnenkwamen
Crisis zadelt AF-KLM op met miljardenverlies
Air France-KLM sluit 2020 af met verlies van 7,1 miljard. Extra steun nodig
KLM-topman: ‘Steun uit Den Haag kun je niet zomaar bij elkaar optellen’
Schiphol lijdt ruim half miljard verlies door coronacrisis
Schiphol wil hinder verder beperken, maar niet minder vliegen
KLM ontvangt meer dan 200 miljoen euro aan loonsubsidies in derde ronde
Massale toeloop op vierde pakket loonsubsidies
Luchtvaartorganisatie waarschuwt voor groeiende schuldenberg
Airbnb verliest miljarden in 2020 omdat er veel minder gereisd werd
Toerisme in Caribisch Nederland vorig jaar met 60 procent gedaald
Gebrek aan toerisme leidt tot minder contant geld in Nederland
Is er dan alleen maar ellende en niets goeds te vermelden? Nee niet helemaal;
Vliegtuigruzie tussen EU en VS voorlopig beslecht: importheffingen opgeschort
Aantal verkeersdoden daalt sterk door coronamaatregelen: “Laagste aantal dat we ooit noteerden”
Het is zaak om een afgewogen mix van goed en minder goed nieuws te maken. Maar we kunne er niet om heen. De maatregelen gericht tegen corona pakken heel slecht uit voor de mogelijkheden om mobiel te zijn. En zoals ik al eerder in deze rubriek te kennen heb gegeven is mobiliteit gewoon een grondrecht.
Misschien dat het tegen de zomer mogelijk is om te voldoende te versoepelen. Maar zal dit zo zijn?
Mobiliteit onder druk? Zeker. Maar ik maak nog wel eens een ritje van een uurtje of zo op de snelwegen in ons land en merk dan toch dat er nog heel veel verkeer is. Vrachtwagens, bestelauto’s, maar ook de bekende Teslavandebaas-rijders, de andere leaserijders en de enkele particulier die op bezoek gaat bij familie of vrienden. De luchtvaartsector wordt bewust kapot gemaakt. Geen enkel bewijs dat daar besmettingen door ontstaan, maar toch. Groenlinkse denkbeelden die nergens op baseren. De Britse variant van Covid kwam niet per vliegtuig maar per truck, boot of trein het land in. Open grenzen helpen niet bij het buiten houden van die besmettingen, Want ondanks alle maatregelen, de ondernemers die het treft vrijwel bankroet, avondklokken, vaccinaties (1,5 miljoen mensen), een verwoeste cultuur, geen horeca, winkelen op afstand en zo meer, blijven we hangen op 5000 besmettingen per dag. Wie zijn daar dan verantwoordelijk voor??? Of zijn die cijfers gewoon uit de mouw geschud om ons thuis te houden en de economie kapot te maken? Het lijkt er wel op langzamerhand..
LikeGeliked door 1 persoon