Rubriek mobiliteit februari

Het is weer tijd voor een update voor de rubriek mobiliteit. Aan links heb ik geen gebrek. Het is een onderwerp dat heel erg leeft. En zeker in tijden van corona en de daar door onvermijdelijk maatregelen. Het komt onze mogelijkheden tot mobiliteit niet ten goede. De avondklok, thuiswerken en in en uitreisbeperkingen en de vele activiteiten die niet meer mogen pakken heel slecht uit. We verplaatsen ons een stuk minder. Het gevolg is dat we ook een stuk minder brandstof nodig hebben en dat kunnen oliemaatschappijen zoals Shell goed merken. Ze hebben vorig jaar een recordverlies geleden. En het ziet er ook in de toekomst niet geweldig voor hun uit. Steeds meer mensen gaan over op elektrische auto’s en daar heeft Shell geen brandstof voor. Plus dat ook in Frankrijk een rechter heeft vastgesteld dat de al die afgesloten klimaatovereenkomsten, akkoorden en afspraken niet langer meer vrijblijvend zijn. Maar dat ook de Franse staat meer moet doen om de CO2-emissies omlaag te krijgen. Dit biedt ook op de lange termijn weinig perspectief voor oliemaatschappijen.

Een serie links over mobiliteit uit de Nederlandstalige mainstream online nieuws sites;

Algemeen

Brakke bruggen en wegen: Biden bouwt voor 2000 miljard dollar

Grondwettelijk Hof: ook elektrische rolstoelen, steps en hoverboards hebben verplichte verzekering nodig

Automobilisme

Rijkswaterstaat meet een derde minder woon-werkverkeer op snelwegen

ANWB ziet files met 63 procent dalen door thuiswerken

Beslagen auto in bosjes is niet wat het lijkt: omgebouwd tot ‘thuis’werkkantoor

Januari was slechte maand voor autoverkoop, maar niet alleen door corona

Een op de vijf nieuwe auto’s in de EU is geen benzine of diesel

Tesla lijkt opnieuw de concurrentie een stap voor te zijn

Tesla maakt meer winst met verkoop emissierechten dan met auto’s

Tesla vanaf maandag onder de grote jongens op de Amerikaanse beurs

Tesla-baas Elon Musk rijkste man ter wereld

Nissan: over 10 jaar alleen nog elektrische auto’s

EU-landen geven bijna 3 miljard euro steun voor Europese accupakketten

Nieuwe super-accu van 3000 euro: tien minuten laden, 400 kilometer rijden

Vleigverkeer

Lufthansa beperkt verlies tot half miljoen euro per uur

Aantal vliegtuigpassagiers daalde in 2020 tot laagste punt van deze eeuw

500 miljoen minder passagiers voor luchtvaart VS in 2020

Ryanair hield in 2020 minder dan een kwart van normaal aantal passagiers over

Weer dramatisch kwartaal Ryanair: 306 miljoen euro verlies

Duitsland overweegt vliegverkeer vrijwel stil te leggen

Spaans toerisme teruggevallen naar niveau van eind jaren zestig

‘Reisbranche trekt eigen plan voor exit uit virusmalaise’

CO2-uitstoot vliegtuigen kan flink omlaag door wind beter te benutten

TUI wil binnen enkele maanden vliegen met gewraakte Boeing 737 MAX

Werkloze piloten slepen ABN Amro voor rechter: ‘Lening als molensteen om nek’

Openbaar Vervoer

Openbaar vervoer blijft tijdens avondklok rijden

Geen gedwongen ontslagen in eindbod NS voor nieuwe cao

Conducteur mag straks niet meer fluiten voor vertrek

Storingen treinverkeer Amsterdam en Rotterdam verholpen

Utrecht Centraal heeft groot scherm terug, maar zonder nostalgisch klappergeluid

NS stopt met railcatering: ‘Ik bood niet alleen koffie maar ook een luisterend oor’

Internationale treinen hebben het lastig, geldproblemen voor Eurostar en Thalys

Fietsen

NS: slot ov-fiets gaat voortaan open met ov-chipkaart

Zo gaat de accu van jouw elektrische fiets langer mee

‘Nog veel ongelukken met fietsers op 30-kilometerwegen’

Scheepsvaart

‘Vrees voor Chinese spionage via scanners in haven Rotterdam’

Rederij MSC betaalt 3,4 miljoen euro voor afwikkeling containerramp

Tolinkomsten Egypte van Suezkanaal lopen terug

Het gevolg van de sterk verminderde mobiliteit en de overgang op elektrisch is;

Coronacrisis en oliecrisis leiden tot recordverlies bij Shell

Coronacrisis pas het begin voor oliesector: vraag wordt steeds kleiner

Oliereuzen gaan miljarden in de min door coronacrisis

Voor zover de rubriek mobiliteit. De trend lijkt duidelijk. Ook als de pandemie uiteindelijk bedwongen zal zijn zal de mobiliteit en de vraag naar olie kleiner zijn dan het was. De ommekeer vindt een keer plaats. De vrijblijvendheid die tot nu de klimaatovereenkomsten bepaalden is er wel een beetje uit. Voortaan dienen landen hun afspraken na te komen en dat zal vies tegenvallen maar kan wel leiden dat de CO2-emissies eindelijk een keer de goede kant op gaan en dat is omlaag.

Over Raymond Horstman

Onderzoeker, analist, schrijver. Havo B-pakket, HBO analytische chemie en propedeuse Bestuurskunde aan de Universiteit van Twente. Een brede belangstelling in algemene zaken en een bijzondere interesse in klimaatstudies. Mijn woonplaats wordt door een bekend schrijver die er gewoond heeft omschreven als het "onliefelijk stadje E.". Een bekend dichter had het over het einde van de spoorlijn. Het is een fijne stad om in te wonen. Kort samengevat: E. heeft het!
Dit bericht werd geplaatst in corona, mobiliteit, Rubriek en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Rubriek mobiliteit februari

  1. meninggever zegt:

    Het zou goed zijn als we voor bepaalde mensen de trekschuit, paardentram, luchtballons en zeilschepen weer zouden invoeren. Vooral voor hen die menen dat juist de afdeling verkeer oorzaak is van veel ellende. Maling aan de cijfers en feiten, maar gewoon drammen op emotie. Als je echt consequent wilt zijn op dit punt dan ook eindelijk eens een rem op immigratie, het staken van verstening groene gebieden voor woningbouwen invoeren, uitkeringen stoppen voor hen die de hele dag echt geen klap uitvoeren en ook nooit bijdroegen/dragen aan de vulling van de sociale middelenpot. En o ja, juist die 400.000 mensen die werkzaam zijn in en rond de luchtvaartsector doen dat. Zonder subsidies. Laten we ook dat laatste eens stoppen dan voor windmolenparken, alle belastingvoordelen intrekken voor EV’s, de NS en zo meer. Want groene dromen zijn leuk, de waarheid is een stuk weerbarstiger…

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.