Het is weer tijd voor een update voor de rubriek mobiliteit. Aan links heb ik geen gebrek. Het is een onderwerp dat heel erg leeft. En zeker in tijden van corona en de daar door onvermijdelijk maatregelen. Het komt onze mogelijkheden tot mobiliteit niet ten goede. De avondklok, thuiswerken en in en uitreisbeperkingen en de vele activiteiten die niet meer mogen pakken heel slecht uit. We verplaatsen ons een stuk minder. Het gevolg is dat we ook een stuk minder brandstof nodig hebben en dat kunnen oliemaatschappijen zoals Shell goed merken. Ze hebben vorig jaar een recordverlies geleden. En het ziet er ook in de toekomst niet geweldig voor hun uit. Steeds meer mensen gaan over op elektrische auto’s en daar heeft Shell geen brandstof voor. Plus dat ook in Frankrijk een rechter heeft vastgesteld dat de al die afgesloten klimaatovereenkomsten, akkoorden en afspraken niet langer meer vrijblijvend zijn. Maar dat ook de Franse staat meer moet doen om de CO2-emissies omlaag te krijgen. Dit biedt ook op de lange termijn weinig perspectief voor oliemaatschappijen.
Een serie links over mobiliteit uit de Nederlandstalige mainstream online nieuws sites;
Algemeen
Brakke bruggen en wegen: Biden bouwt voor 2000 miljard dollar
Automobilisme
Rijkswaterstaat meet een derde minder woon-werkverkeer op snelwegen
ANWB ziet files met 63 procent dalen door thuiswerken
Beslagen auto in bosjes is niet wat het lijkt: omgebouwd tot ‘thuis’werkkantoor
Januari was slechte maand voor autoverkoop, maar niet alleen door corona
Een op de vijf nieuwe auto’s in de EU is geen benzine of diesel
Tesla lijkt opnieuw de concurrentie een stap voor te zijn
Tesla maakt meer winst met verkoop emissierechten dan met auto’s
Tesla vanaf maandag onder de grote jongens op de Amerikaanse beurs
Tesla-baas Elon Musk rijkste man ter wereld
Nissan: over 10 jaar alleen nog elektrische auto’s
EU-landen geven bijna 3 miljard euro steun voor Europese accupakketten
Nieuwe super-accu van 3000 euro: tien minuten laden, 400 kilometer rijden
Vleigverkeer
Lufthansa beperkt verlies tot half miljoen euro per uur
Aantal vliegtuigpassagiers daalde in 2020 tot laagste punt van deze eeuw
500 miljoen minder passagiers voor luchtvaart VS in 2020
Ryanair hield in 2020 minder dan een kwart van normaal aantal passagiers over
Weer dramatisch kwartaal Ryanair: 306 miljoen euro verlies
Duitsland overweegt vliegverkeer vrijwel stil te leggen
Spaans toerisme teruggevallen naar niveau van eind jaren zestig
‘Reisbranche trekt eigen plan voor exit uit virusmalaise’
CO2-uitstoot vliegtuigen kan flink omlaag door wind beter te benutten
TUI wil binnen enkele maanden vliegen met gewraakte Boeing 737 MAX
Werkloze piloten slepen ABN Amro voor rechter: ‘Lening als molensteen om nek’
Openbaar Vervoer
Openbaar vervoer blijft tijdens avondklok rijden
Geen gedwongen ontslagen in eindbod NS voor nieuwe cao
Conducteur mag straks niet meer fluiten voor vertrek
Storingen treinverkeer Amsterdam en Rotterdam verholpen
Utrecht Centraal heeft groot scherm terug, maar zonder nostalgisch klappergeluid
NS stopt met railcatering: ‘Ik bood niet alleen koffie maar ook een luisterend oor’
Internationale treinen hebben het lastig, geldproblemen voor Eurostar en Thalys
Fietsen
NS: slot ov-fiets gaat voortaan open met ov-chipkaart
Zo gaat de accu van jouw elektrische fiets langer mee
‘Nog veel ongelukken met fietsers op 30-kilometerwegen’
Scheepsvaart
‘Vrees voor Chinese spionage via scanners in haven Rotterdam’
Rederij MSC betaalt 3,4 miljoen euro voor afwikkeling containerramp
Tolinkomsten Egypte van Suezkanaal lopen terug
Het gevolg van de sterk verminderde mobiliteit en de overgang op elektrisch is;
Coronacrisis en oliecrisis leiden tot recordverlies bij Shell
Coronacrisis pas het begin voor oliesector: vraag wordt steeds kleiner
Oliereuzen gaan miljarden in de min door coronacrisis
Voor zover de rubriek mobiliteit. De trend lijkt duidelijk. Ook als de pandemie uiteindelijk bedwongen zal zijn zal de mobiliteit en de vraag naar olie kleiner zijn dan het was. De ommekeer vindt een keer plaats. De vrijblijvendheid die tot nu de klimaatovereenkomsten bepaalden is er wel een beetje uit. Voortaan dienen landen hun afspraken na te komen en dat zal vies tegenvallen maar kan wel leiden dat de CO2-emissies eindelijk een keer de goede kant op gaan en dat is omlaag.
Het zou goed zijn als we voor bepaalde mensen de trekschuit, paardentram, luchtballons en zeilschepen weer zouden invoeren. Vooral voor hen die menen dat juist de afdeling verkeer oorzaak is van veel ellende. Maling aan de cijfers en feiten, maar gewoon drammen op emotie. Als je echt consequent wilt zijn op dit punt dan ook eindelijk eens een rem op immigratie, het staken van verstening groene gebieden voor woningbouwen invoeren, uitkeringen stoppen voor hen die de hele dag echt geen klap uitvoeren en ook nooit bijdroegen/dragen aan de vulling van de sociale middelenpot. En o ja, juist die 400.000 mensen die werkzaam zijn in en rond de luchtvaartsector doen dat. Zonder subsidies. Laten we ook dat laatste eens stoppen dan voor windmolenparken, alle belastingvoordelen intrekken voor EV’s, de NS en zo meer. Want groene dromen zijn leuk, de waarheid is een stuk weerbarstiger…
LikeGeliked door 1 persoon