Rubriek Mobiliteit november

Deze update van de rubriek mobiliteit gaat specifiek over de redding van KLM. Officieel gaat het om Airfrance-KLM, een fusie tussen de luchtvaartmaatschappijen van Frankrijk en Nederland maar het botert al heel lang niet tussen Nederland en Frankrijk. Men spreekt alleen nog maar over de grote problemen waarin de KLM verkeerd en hoe de overheid geacht wordt deze luchtvaartmaatschappij te redden van de ondergang. Op zich was de politiek best wel bereid om dit paradepaardje te redden maar alleen op voorwaarde dat het personeel een fors loonoffer zou brengen. Daartoe waren de bonden bereid maar toen vroeg de minister om nog veel meer loonoffers over een veel langere periode. Daar hadden de vakbonden moeite mee. Vandaar dat het even spannend was of het wel zou lukken om KLM en daarmee Schiphol te redden. Uiteindelijk wel. De vakbonden gaven toe en het zijn al sinds decennia de lievelingen van de overheid en de politiek. Natuurlijk worden ze gered. En wel tegen een heel hoge prijs. Maat tegen deze prijs blijft ons het drama van de stervende zwaan bespaard. Voor dit drama verwijs ik u graag naar het online gebeuren.

Een serie links uit de Nederlandstalige mainstream online nieuwssites;

07/10 – FNV beschuldigt Schiphol van liegen over aantal besmettingen

09/10 – KLM koopt piloten om met tickets voor familie en upgrades naar businessclass

10/10 – Hoeveel is een groot Schiphol ons waard?

16/10 – KLM neemt op 25 oktober definitief afscheid van de Boeing 747

16/10 – Schiphol ziet aantal passagiers in september weer teruglopen na korte opleving

19/10 – KLM stelt nieuwe vrijwillige vertrekregeling open

20/10 – Cabinebond VNC verliest zaak tegen KLM over ontslag personeel

23/10 – Banendrama bij Schiphol

23/10 – ‘Voor alle bedrijven rondom Schiphol is toekomst somber’

28/10 – Inhalige goedbetaalde KLM-piloten krijgen vermoedelijk hun zin

30/10 – Dramatisch kwartaal Air France-KLM: verlies van 1,7 miljard

30/10 – Miljardensteun KLM op losse schroeven: crisisoverleg tussen KLM en bonden

30/10 – Kabinet krijgt genoeg van inhaligheid KLM-personeel

30/10 – Miljardensteun overheid voor KLM staat nog op losse schroeven

30/10 – Air France-KLM in de knel: ’10 miljard euro extra nodig’

30/10 – KLM: zaterdag meer duidelijkheid over loonoffers personeel

31/10 – Kabinet weigert KLM steun als personeel niet 5 jaar loon inlevert

31/10 – Piloten KLM weigeren voor lange loonmatiging te tekenen

31/10 – Grote onzekerheid over werk op en rond Schiphol: ‘Iedereen vreest voor zijn baan’

01/11 – Dit is waarom KLM voorlopig geen staatssteun krijgt

01/11 – KLM-piloten grootverdieners van Europa: dit verdien je bij de concurrent

02/11 – Klap op beurs voor Air France-KLM na staatssteunproblemen KLM

02/11 – Ryanair vervoerde afgelopen half jaar 80 procent minder passagiers

02/11 – Passagiersaantallen op luchthavens op nog geen kwart van vorig jaar

02/11 – KLM-piloten toch bereid over lager loon voor lange tijd te praten

02/11 – Piloten zeggen met KLM in gesprek te zijn, Parijs doet er het zwijgen toe

02/11 – FNV akkoord met KLM over coronapakket, Hoekstra wacht op piloten

02/11 – KLM-piloten staan niet alleen: ook in andere landen wordt om offers gevraagd

02/11 – Waar ging het mis tussen KLM, de vakbonden en Hoekstra?

02/11 – Hoekstra blij met akkoord KLM en FNV: ‘Nu de piloten nog’

03/11 – Kamer heeft het gehad met KLM-piloten: ‘Middelvinger naar belastingbetaler’

03/11 – Piloten zijn ook overstag en tekenen overeenkomst met KLM

04/11 – Ook kabinet stemt in met plannen KLM: 3,4 miljard toegezegd

04/11 – Kabinet stemt in met herstructureringsplan KLM

04/11 – Overheidssteun van 2,2 miljard euro aan ov-bedrijven mag van Brussel

05/11 – Lufthansa ziet tot 350 miljoen euro per maand wegsijpelen

06/11 – KLM-personeel kan zich ook dit weekend nog aanmelden voor vertrekregeling

06/11 – Piloten pissig: luchtverkeersleiders houden wél hun tot 10 keer modale salaris

De vakbonden en het personeel hebben verloren. KLM en de overheid en de politiek lijken voor het moment te hebben gewonnen. Maar er zijn volgend jaar maart verkiezingen voor de Tweede Kamer. En dan geldt misschien dat wie het laats lacht het best lacht. We zullen zien en u op de hoogte houden van verdere ontwikkelingen rond om Schiphol en KLM.

Over Raymond Horstman

Onderzoeker, analist, schrijver. Havo B-pakket, HBO analytische chemie en propedeuse Bestuurskunde aan de Universiteit van Twente. Een brede belangstelling in algemene zaken en een bijzondere interesse in klimaatstudies. Mijn woonplaats wordt door een bekend schrijver die er gewoond heeft omschreven als het "onliefelijk stadje E.". Een bekend dichter had het over het einde van de spoorlijn. Het is een fijne stad om in te wonen. Kort samengevat: E. heeft het!
Dit bericht werd geplaatst in mobiliteit, Rubriek en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Rubriek Mobiliteit november

  1. Blewbird zegt:

    Vliegen moet veel duurder en dat zal over niet al te lang ook wel gebeuren. Waarom zouden we vakantie moeten houden aan de andere kant van de wereld? Het aantal verplaatsingen kan omlaag en ook de afgelegde afstand. Luchthavens kunnen kleiner. Dan geven ze ook minder overlast en milieuschade.

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.