Rubriek mobiliteit mei

De corona pandemie hakt er aardig in. De noodzakelijke lock-down om het er onder te krijgen levert ons een recessie op van ongekende omvang. Je kunt een economie nu eenmaal niet straffeloos nu al 2 maanden lang zo goed als stil laten staan. Dat levert een enorm verlies aan omzet op. Sommige sectoren zoals de horeca en het openbaar vervoer hebben vrijwel geen omzet meer en de kosten lopen gewoon door. Vooral de mobiliteit is aanzienlijk terug gelopen. Een overzicht hoe hard precies de mobiliteit is getroffen aan de hand van links uit de Nederlandstalige online mainstream nieuws sites;

algemeen

Europese landen laten ‘coronateugels’ iets vieren, maar het gaat stapje voor stapje

Versoepeling coronamaatregelen is kantelpunt volgens gedragsexperts: “Het wordt moeilijker om vol te houden”

Veel bedrijven gaan opnieuw aan de slag: keren ook de files op onze wegen weer?

Steeds drukker in de trein en op de weg, soms zelfs weer bijna als vanouds

Waarom wel of geen mondkapje dragen tegen het coronavirus

infrastructuur

Één op de vijf bruggen in Vlaanderen en Brussel in slechte tot zeer slechte staat: renovatie blijft vaak uit

IN KAART: welke bruggen in uw buurt zijn in (zeer) slechte staat? Bekijk het hier

Hollands BAM start bouw langste tunnel ter wereld

automobilisme

Coronacrisis doet files verdwijnen als sneeuw voor de zon

Aantal verkochte auto’s in VK in april op niveau van naoorlogs dieptepunt

‘Autoverkoop Italië in april 98 procent lager’

Autoconcerns zien effecten van coronacrisis terug in kwartaalcijfers

Benzine, diesel en stookolie fors goedkoper: vijf vragen over de ongeziene daling van de brandstofprijzen

Wat doet langdurig stilstaan met hybride auto’s en elektrische voertuigen?

Zorgt E10-benzine voor problemen na lang stilstaan?

‘Files worden na de lockdown juist veel langer’

openbaar vervoer

Minister: Tijd van volle treinen is voorbij, voorrang vitale beroepen lonkt

Openbaar vervoer uitgestorven, nog maar fractie van normale aantal reizigers

Zonder mondkapje kom je de Belgische trein niet meer in

NS en ProRail maken treinstations coronaproof

‘Verplicht mondkapjes in trein, bus en tram, anderhalve meter is onwerkbaar’

‘OV houdt 20 tot 25 procent reizigers van vóór coronatijd over’

NS test aangepaste trein: 75 procent zitplaatsen vervalt

‘Geldnood ov-bedrijven brengt klimaatakkoord in gevaar’

Ov-bedrijven willen verplichte mondkapjes voor alle reizigers

Thalys verplicht gebruik mondkapjes voor reizigers als eerste in Nederland

Bussen bekogeld door agressieve passagiers: ‘Vandaag was het weer raak’

luchtvaart

Bijna zestienduizend vluchten vanuit Nederland in maart geannuleerd

Passagiersaantallen Ryanair verdampen, KLM geeft geen cijfers

Luchtvaartbranche vreest 113 miljard omzetverlies door coronavirus

Alitalia vliegt even helemaal niet meer de oceaan over

‘Franse luchthaven Orly blijft tot najaar dicht’

Buffett: ‘Met de luchtvaart komt het de komende jaren niet goed’

Coronacrisis duwt Boeing en Airbus diep in rode cijfers

Zo ondersteunen andere Europese landen hun luchtvaartmaatschappijen

Kan luchtvaart zonder steun overleven? Kleine maatschappijen moeten zich zorgen maken

KLM krijgt steun net als Lufthansa, Alitalia en Iberia, maar Ryanair niet

KLM stelt mondkapjes verplicht, passagiers moeten ze zelf meenemen

KLM vliegt naar meer Europese steden, mondkapjes verplicht op alle vluchten

Ook luchtvaartorganisatie IATA adviseert mondkapjes in vliegtuigen

Consumentenbond en ANWB kraken voucher vliegreizen: ‘Niet eerlijk, niet sociaal’

scheepvaart

Waddenveren in financiële nood krijgen lening

Geen afstand passagiers Amsterdamse pontjes: ‘Elke dag is het raak’

‘Laatste cruiseschip op aarde’ terug in de haven na zes weken op zee

Cruisebedrijf biedt bodemprijzen om klanten terug te winnen

‘Binnenvaartschippers wordt het vel over de oren gehaald’

Nederlandse zeelieden kunnen geen kant op door corona: ‘Juist nu een knuffel nodig’

Maar er is ook goed nieuws

Ja, elektrische auto’s zijn echt schoner dan brandstofauto’s

Volkswagen start productie in grootste Europese autofabriek weer op

NS mag ProRail later betalen voor gebruik van het spoor door coronacrisis

Tweede sluis in Twentekanaal bij Eefde geopend

Onderzoek: thuiswerken gaat ons goed af en we willen ook na de crisis meer fietsen en wandelen

Gestrande leerlingen steken oceaan over op schip: ‘Iedereen is supertrots’

Met de economie gaat het alweer een héél klein beetje beter

Felle zon en stevige oostenwind brengen record groene stroom

VK breekt eigen record: ruim 438 uur zonder energie van kolencentrales

De CO2-uitstoot is flink lager, en niet alleen door coronamaatregelen

Zonnigste aprilmaand ooit gemeten

Voor zover de impact van het corona virus op onze economie en dan met name op onze mobiliteit. Door de lock-down, die nodig is en goed werkt, gaat de mobiliteit uiteraard hard onder uit. Omdat mobiliteit een belangrijk onderdeel is van onze economie gaat die ook harde klappen krijgen. Maar in West-Europa lijkt het de goede kant op te gaan. Het is nog niet voorbij. Helemaal terug naar een normaal leven kunnen we nog niet maar er is ruimte voor versoepeling. De maand mei zal vooral in het teken staan van de exit-strategie of te wel hoe te versoepelen zonder dat de epidemie terug keert.

Over Raymond Horstman

Onderzoeker, analist, schrijver. Havo B-pakket, HBO analytische chemie en propedeuse Bestuurskunde aan de Universiteit van Twente. Een brede belangstelling in algemene zaken en een bijzondere interesse in klimaatstudies. Mijn woonplaats wordt door een bekend schrijver die er gewoond heeft omschreven als het "onliefelijk stadje E.". Een bekend dichter had het over het einde van de spoorlijn. Het is een fijne stad om in te wonen. Kort samengevat: E. heeft het!
Dit bericht werd geplaatst in mobiliteit, Rubriek en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.