Impact van de corona pandemie

De corona pandemie heeft een enorme impact op ons bestaan maar ook op de economie en vooral op bepaalde bedrijven zoals luchtvaartmaatschappijen zoals KLM onze nationale trots. Door vliegverboden naar zo’n beetje de halve wereld staat een goot deel van de vliegtuigen aan de grond. Het bedrijf heeft nauwelijks meer inkomsten terwijl de uitgaven gewoon doorgaan. dat houd je niet zo heel lang vol. Het bedrijf heeft dringend geld nodig maar zonder overheidsgaranties zullen de banken niet bereidt zijn om geld te lenen. Aan overheidssteun zijn echter allerlei voorwaarden en eisen verbonden. Een serie links uit de Nederlandstalige online mainstream nieuws sites die laten zien hoe onze nationale trots zo vreselijk en zo vreselijk snel in grote problemen kwam;

De goede oude tijd toen er nog geen vuiltje aan de lucht was

19/6/2019 – Nederland wil Europese kerosineheffing invoeren

3/1 – BBC News: China pneumonia outbreak: Mystery virus probed in Wuhan

9/1 – Recordaantal passagiers voor KLM in 2019

9/1 – KLM groeit tot 35 miljoen passagiers op overvol Schiphol

9/1 – BBC News: Wuhan pneumonia outbreak: Mystery illness ‘caused by coronavirus’

13/1 – Vliegtuigstoelen zijn in dertig jaar tijd een stuk kleiner geworden

15/1 – Vliegschaamte of niet, vliegtuig haalt auto in bij reizen naar buitenland

17/1 – Tweede dode door raadselachtig nieuw virus in China

17/1 – Nu.nl: Tijdlijn va het Corona virus

21/1 – ‘Air France-KLM wil groot belang kopen in Malaysia Airlines’

30/1 – Vliegschaamte? Recordaantal passagiers op vijf Nederlandse luchthavens

3/2 – Ryanair bereikt 200 miljoen passagiers ‘pas’ in 2025 door MAX 737-probleem

5/2 – Ryanair bestraft voor misleiding: niet bewezen de groenste vliegmaatschappij

11/2 – D66 en ChristenUnie willen nieuw onderzoek naar veiligheid groeiend Schiphol

28/2 – ‘Veel mensen met vliegangst hebben nog nooit gevlogen’

2/3 – Deze KLM-verbinding per spoor gaat deze maand van start

3/3 – Nederland komt met bijmengverplichting voor luchtvaart

Voor het eerst dring het besef door dat Corona ellende betekent;

11/3 – Vliegtaks gaat door, ondanks oproep sector om uitstel vanwege corona

7/4 – KLM blijft bij voucherregeling voor geannuleerde vluchten, negeert Brussel

8/4 – Franse overheid belooft Air France-KLM ‘koste wat kost’ veel steun

10/4 – Luchtvaart wil ook nog overheidssteun als vliegen weer mag

12/4 – ‘Franse staat 75 procent garant voor leningen Air France-KLM’

13/4 – ‘Air France-KLM wil steunbedrag van 10 miljard om crisis te overleven’

14/4 – IATA: ‘Vliegverkeer halveert dit jaar vergeleken met vorig jaar’

15/4 – Schiphol zag aantal vluchten in tweede helft van maart in elkaar storten

15/4 – VS steunt noodlijdende luchtvaart met noodpakket van 25 miljard dollar

16/4 – Milieuorganisaties willen voorwaarden aan steun aan KLM

17/4 – KLM wil 2 miljard steun én een hoger salaris voor de directeur

Maar aan staatssteun zijn voorwaarden verbonden

17/4 – Financiën: bonus KLM-baas nu niet verhogen, voorwaarden aan staatssteun

18/4 – KLM ziet toch af van bonus topman Elbers

18/4 – Schiphol-topman: op z’n vroegst in 2023 terug op het oude niveau

20/4 – Luchtvaartbedrijf United Airlines diep in rode cijfers door corona

20/4 – Brussels Airlines heeft zijn 48 vliegtuigen op luchthaven van Zaventem ingepakt

20/4 – Schiphol gebruikt rustige periode door corona voor onderhoud

20/4 – Schiphol schuift nieuwe terminal op de lange baan

21/4 – Topman Pieter Elbers: ‘KLM komt sterker uit deze crisis’

22/4 – Transavia houdt toestellen tot zeker eind mei aan de grond

22/4 – ‘Staatsgarantie voor miljardensteun Air France-KLM bijna rond’

22/4 – Ondernemingsraad KLM ‘verbijsterd’ over bonus Franse topman

23/4 – Topman Air France-KLM maakt ondanks crisis toch kans op bonus

23/4 – Minister Hoekstra: bonus Air France-topman maakt steun onmogelijk

23/4 – Hoekstra: Bonus voor topman Air-France moet van tafel, anders geen steun

23/4 – Topman Air France-KLM ziet af van bonus

24/4 – KLM gered door overheid met steunpakket van 2 tot 4 miljard, Fransen redden Air France

24/4 – KLM krijgt 2 tot 4 miljard, moet in ruil CO2-uitstoot beperken

Dat is voorlopig geen enkel probleem. De toestellen staan aan de grond

25/4 – Reddingsboei voor KLM valt goed, Kamer steunt voorwaarden

25/4 – Vakbonden en werkgevers positief over miljardensteun aan noodlijdend KLM

25/4 – Miljardensteun voor KLM, maar hoe belangrijk is de luchtvaartmaatschappij?

25/4 – Positieve reacties op steunpakket KLM, veel vragen over uitwerking

25/4 – Reddingsboei KLM komt met prijs: politiek krijgt het voor het zeggen

25/4 – Topman Ryanair: “Wij gaan niet vliegen als middelste stoelen leeg moeten blijven”

26/4 – Zo ondersteunen andere Europese landen hun luchtvaartmaatschappijen

26/4 – Branson zet Virgin Atlantic te koop na mislopen overheidsgeld

27/4 – ‘KLM-top houdt rekening met mogelijk eind aan samenwerking met Air France’

27/4 – KLM: scheiding van Air France serieuze optie

28/4 – D66 wil bij staatssteun KLM af van overbodige zonbestemmingen

28/4 – Vliegvakantie? Deze zomer nog niet, verwacht de toerismesector

29/4 – Minister waarschuwt: consument is geld kwijt bij faillissement luchtvaartmaatschappij

29/4 – Minister wil Europees garantiefonds voor honderdduizenden vliegvouchers

30/4 – KLM houdt grootste deel vloot in ieder geval tot begin juli aan de grond

In slechts een paar maanden is een groeidiamant verandert in een probleemgeval dat slechts met massieve staatssteun overeind kan worden gehouden. Wat deden we fout? Eigenlijk heel weinig. We zagen het gewoon niet aankomen. Wilden het ook niet zien aankomen. Nu zitten we midden in de ellende en dit gaat nog wel even duren. Het is heel naïef om te denken dat eind mei het normale leven weer op gang is gekomen en we weer massaal op vliegvakantie naar het zonnige zuiden kunnen maken. Dit jaar zal het wel Costa Balconia of Rund um Haussen worden of zo iets.

Over Raymond Horstman

Onderzoeker, analist, schrijver. Havo B-pakket, HBO analytische chemie en propedeuse Bestuurskunde aan de Universiteit van Twente. Een brede belangstelling in algemene zaken en een bijzondere interesse in klimaatstudies. Mijn woonplaats wordt door een bekend schrijver die er gewoond heeft omschreven als het "onliefelijk stadje E.". Een bekend dichter had het over het einde van de spoorlijn. Het is een fijne stad om in te wonen. Kort samengevat: E. heeft het!
Dit bericht werd geplaatst in Rubriek en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Impact van de corona pandemie

  1. joke_dev zegt:

    Neen het leven wordt ook in B niet normaal na 18 mei. We weten nog niet eens of we dan wel of niet onze familie mogen zien en eens een ritje met de auto maken. Laat staan dat we al zouden de wereld afreizen naar verre oorden. Balconia vakantie zal het worden bij mij 🙂

    Geliked door 1 persoon

    • Wat er nog het meest in hakt is de menselijke kant van het geheel. De isolatie en de beperkingen om bijvoorbeeld je familie en vrienden te bezoeken. Dit zal ons denk ik nog het meest bijblijven van de corona crisis.

      Like

  2. Wat we nu beleven is nog nooit eerder geweest. Niemand weet hoe we eruit kunnen geraken. Feit is dat de toegenomen globalisering echt wel een verkeerde weg is. Het falen van onze Europese unie komt nu wel heel pijnlijk in beeld. Ook lokaal in Belgie, is het falen van onze noodregering (mét volmachten) tot een kafka soap opera geworden.
    Waar ik wel dankbaar voor ben is het feit dat we op de boerenbuiten wonen in een huis mét tuin… We kennen vrienden die op een appartement in de stad leven… die zijn er veel erger aan toe.
    Ik hoop echt dat ik mijn kinderen en kleinkind terug kan zien, want dat gemis begint zwaar te wegen…
    Je logje is weer top !

    Geliked door 1 persoon

  3. Het virus reisde heel comfortabel en snel per vliegtuig de wereld rond. Zonder controles aan de gateway kunnen we niet. We waren te naïef om te denken dat we geen grenscontroles meer nodig hebben. De maand mei zal in het teken staan van versoepeling en dat zal gaan via het bedenken van exit-strategieën. Het nieuwe normaal zal nooit meer helemaal het zelfde zijn maar net zo min helemaal anders zijn. Nederland, België maar ook de grote buur Duitsland lijken op de goede weg te zijn. Het zal een keer over gaan maar dat kan nog wel de hele zomer duren voor het zover is.

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.