Rubriek mobiliteit april

Deze keer zal ik het onvermijdelijk een keer moeten hebben over de impact die het corona-virus heeft op onze manier van leven. Het hakt er flink in. Ook in de economie en vooral op de mobiliteit. Als we ons min of meer houden aan de opdracht om thuis te blijven en alleen het kot uitgaan voor noodzakelijke dingen is het gevolg dat er maar heel weinig van onze mobiliteit overblijft. Dit bewijst tevens dat de meeste verplaatsingen van ons niet noodzakelijk waren en dat we ze ook voor het virus achterwege konden laten en dat na het virus opnieuw kunnen doen. Hoe gaat het leven er uit zien als het virus voorbij is? Wordt het weer business as usual of gaan we bepaalde dingen toch ander aanpakken? Geen idee, de toekomst zal het ons leren. Een serie links uit de Nederlandstalige mainstream online nieuwssites;

Algemeen

“Uitgestelde klimaatconferentie in Glasgow mag geen excuus zijn om klimaatambities te temperen”

Waarom de coronacrisis echt geen goed nieuws is voor het klimaat

Geloof geen economen, ze hebben geen idee

Kwart minder pinbetalingen en halvering geldopnames door coronacrisis

Smartphonedata Google: een derde minder gebruikers reizen naar werk

Mogelijk wordt thuiswerken eindelijk het nieuwe normaal

KNMI: Lucht boven Nederland stuk schoner door coronamaatregelen

Luchtvervuiling veroorzaakt wereldwijd meer doden dan roken

Automobilisme

Het aantal kilometers dat auto’s én vrachtwagens afleggen, blijft dalen door coronacrisis

Verkoop in grootste Europese automarkten onderuit

Autoverkoop in EU keldert, slechtste start van het jaar sinds 2013

Duitse experts: Nieuwe auto’s worden tot 50 procent goedkoper

Benzineprijs is op 2 weken tijd gekelderd tot het laagste niveau in 11 jaar: “Nog nooit meegemaakt”

Gemiddelde benzineprijs kan niet veel lager dan die nu is

Wat betekent de huidige crisis voor de doorbraak van het elektrisch rijden?

Tesla beleefde beste eerste kwartaal ooit: 88.400 nieuwe auto’s afgeleverd

‘Hoe kan het dat batterijen in elektrische auto’s veel langer meegaan dan in smartphones?’

Spectaculaire daling van het autoverkeer heeft “duidelijk positief effect op onze luchtkwaliteit”

Autobanden zorgen voor duizend keer meer fijnstof dan uitlaatgassen

Luchtvaart

’Luchtvaartreuzen kunnen het nog uitzingen tot eind mei’

Kan de Nederlandse economie zonder KLM?

‘Air France en KLM hopen op miljardenlening met staatsgarantie’

‘Gesprekken over gegarandeerde miljardenlening voor Air France-KLM’

‘Nederlandse staat wil garant staan voor miljardenlening KLM’

Air France-baas: ‘Air France en KLM snel staatssteun nodig’

KLM nationaliseren? Alleen met harde voorwaarden

CEO KLM: ‘Noodzaak voor groei Schiphol is er dit en volgend jaar niet’

Schiphol geeft winstwaarschuwing in verband met coronacrisis

Openbaar vervoer

Openbaar vervoer uitgestorven, nog maar fractie van normale aantal reizigers

Fietsen

Ook fietsenmakers passen zich aan: “Ik rijd nu rond met mijn eigen fiets voor herstellingen”

Start-up DutchFiets: op een fiets van oude plastic flessendoppen

Stoplicht op rood voor snelle elektrische fiets

Scheepvaart

’Corona-cruiseschip’ legt aan in Australië

Cruiseschepen MS Zaandam en MS Rotterdam aangemeerd in haven Florida

Waarom de corona crisis waarschijnlijk geen goed nieuws is voor het klimaat. Daarvoor wil ik de volgende grafiek met u delen. Het plaatje is afkomstig van Klimaatveranda.nl Ze hebben een extra artikel gewijd aan de corona crisis. Het plaatje geeft de CO2-emissies aan vanaf het begin van de metingen in 1958;

global_carbon_project-s66_2019_carbon_intensity_of_economy

Het is duidelijk dat de voorafgaande crises maar een heel beperkt effect hebben gehad op de CO-emissies. Er was tijdelijk een vermindering maar de economie herstelde vrij vlot. Het was al spoedig weer business as usual met de daarbij horende CO2-emissies. Maar als je kijkt naar de rechter y-as vindt je het positiefs in het verhaal. Ook tijdens business as usual vindt er een voortgaande vermindering aan van de CO2-emissie per product BNP. Het is in 50 jaar tijd ruim gehalveerd terwijl men nooit echt bezig is geweest met het terugdringen van deze emissies. Hoe was dit mogelijk? Eigenlijk heel simpel. CO2-emissie is een bijproduct van energie opwekking met behulp van fossiele brandstof. Energie is nu eenmaal niet gratis. Daar moet voor betaald worden. Dus zoeken mensen maar ook bedrijven naar wegen om er zuiniger mee om te gaan. En de resultaten zijn op termijn verbluffend. Als het mogelijk is om de CO2-emissies per product BNP omlaag te krijgen door er voor te zorgen dat energie niet gratis is, kan  men dan de emissies zelf niet op de zelfde manier omlaag krijgen door er voor te zorgen dat de CO2-emissies niet langer gratis zijn? Zorg er voor dat iedereen voortaan moet betalen en zich daar ook bewust van is door een jaarlijkse heffing over het uitstoten ervan. Dan wordt het terugdringen van de CO2-emissies een doel op zich en zou het dan niet kunnen dat over 50 jaar de CO2-emissies ook gehalveerd zijn zonder dat de hele wereldeconomie ineen hoeft te storten? Zou dat geen goed idee zijn als je Iedereen zonder uitzondering laat betalen. Zowel grote vervuilers als kleinverbruikers, rijk en arm gewoon iedereen.

Over Raymond Horstman

Onderzoeker, analist, schrijver. Havo B-pakket, HBO analytische chemie en propedeuse Bestuurskunde aan de Universiteit van Twente. Een brede belangstelling in algemene zaken en een bijzondere interesse in klimaatstudies. Mijn woonplaats wordt door een bekend schrijver die er gewoond heeft omschreven als het "onliefelijk stadje E.". Een bekend dichter had het over het einde van de spoorlijn. Het is een fijne stad om in te wonen. Kort samengevat: E. heeft het!
Dit bericht werd geplaatst in mobiliteit, Rubriek en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.