Rubriek mobiliteit februari

Deze keer concentreer ik me op elektrisch rijden. Er zijn mensen die dit het einde vinden. Vooral onze minister van klimaat vond dit geweldig. Miljarden aan subsidies en vrijstellingen werden en worden nu in iets mindere mate er tegen aan gegooid. Daar is iets voor te zeggen. Deze categorie van auto’s is emissievrij. Er zijn een reeks van onderzoek resultaten gepubliceerd over autotypen en welke het beste voor het klimaat zouden zijn. Daarbij is gekeken naar de bouw van de auto’s. Hier is geen enkel verschil gevonden. Het verschil zit hem eigenlijk uitsluitend in het verbruik. Een grafisch overzicht van de resultaten zegt meer dan 1000 woorden;

827954a8-3230-11ea-aae0-02b7b76bf47f

Elektrische auto’s en auto’s op waterstof zouden de minste CO2-emissies te hebben over hun totale levenscyclus. Auto’s op waterstof hebben het voordeel dat het veel sneller is om hun tank vol te gooien dan bij elektrische auto’s de batterijen op te laden. Het lijkt een simpel gegeven en een gelopen race. Kies voor auto’s op batterijen en of waterstof en verbied auto’s op diesel, benzine en CNG(aardgas). Dat is het echter niet! Dit plaatje geeft alleen maar een beperkt aantal mogelijkheden weer en laat andere mogelijkheden buiten beschouwing. De gunstige resultaten voor elektrisch en waterstof zijn alleen maar waar bij gebruik van echt groene stroom en beslist niet waar bij sjoemelstroom(grijze stroom met een certificaat) of grijze stroom. En de slechte resultaten voor diesel, benzine en CNG(aardgas) zijn ook alleen maar waar als deze brandstoffen van fossiele oorsprong is. Ook dit hoeft niet noodzakelijk waar te zijn. Er bestaat ook nog zoiets als biobrandstof. Als dit uit eenjarig gewas wordt gemaakt als mais of rietsuiker wordt gemaakt vervalt de CO2-emissie uit verbruik volledig. Dat wil zeggen deze uitstoot is er nog wel maar telt niet mee want deze is uit biomassa gemaakt. Dus zelfs dit op het eerste gezicht heel simpel plaatje vertelt niet alleen meer dan duizend woorden maar weet minstens zoveel woorden niet te vertellen. Namelijk dat de werkelijkheid nu eenmaal altijd gecompliceerder is dan de voorstelling van zaken van ook wetenschappers.

Het volgende plaatje geeft dit op een andere manier weer;

e5ae3978-32f8-11ea-aae0-02b7b76bf47f

Met steenkool, de laatste optie bedoelt men uiteraard elektrisch rijden op stroom uit de steenkoolcentrale. Een groot deel van de  stroom in Nederland komt uit dit type centrales.

Een serie links uit de Nederlandstalige mainstream online media over elektrisch rijden en wat daar bij komt kijken. Eerst de reeks artikelen waar deze grafiek vandaan kwam;

Hoe proper zijn onze auto’s echt? Antwoorden op 5 vragen die u zich stelde over ons onderzoek

Welke auto is de properste voor het milieu? De verschillen zijn klein en diesel is zeker niet de slechtste

Elektrische wagen op batterijen is beste voor het klimaat, veel vragen bij aardgas

Elektrische auto is de allerproperste, maar kijk uit: “De ene stroom is de andere niet”

Na slechte score: minister Diependaele bekijkt of belasting­voordeel voor aardgasauto moet worden geschrapt

Methaan, de onzichtbare bedreiging van ons klimaat

Deze auto’s zijn het meest en minst schadelijk voor mens en milieu, aldus de VRT

Plus ander nieuws over elektrisch rijden en wat daar verder bij komt kijken;

Tesla Model Y komt verder met volle accu dan gedacht

‘Tempo plaatsing laadpalen elektrische auto’s moet omhoog’

Nieuwe dag, nieuw record: aandeel Tesla schiet opnieuw omhoog

Hierom staan er geen elektrische auto’s in de top tien van januari

Mag de Birò-stadsauto straks toch weer overal parkeren?

VK doet auto’s op fossiele brandstof vijf jaar eerder[2035] dan gepland in ban

Duizenden euro’s subsidie voor elektrische auto’s

Kun je een elektrische auto aan een gewoon stopcontact hangen?

Peugeot en oliegigant Total gaan batterijen voor elektrische auto’s maken

Zo groen is de Nederlander: verkoop Tesla stort volledig in

Nieuwe twijfels rond groen imago van moderne diesels

Kwart Nederlandse sjoemeldiesels heeft nog verboden software

Mercedes ontkent lagere elektrische productie door batterijentekort

Ontwikkelen merken elektrische auto’s voor zichzelf of vanwege regels?

Nog niet genoeg schone auto’s verkocht, forse boetes dreigen voor automakers

‘Auto’s worden veel duurder, veel merken zullen verdwijnen’

Duitse autoproductie naar laagste niveau in 23 jaar

Provincies bestellen 20.000 extra laadpunten elektrische auto’s

Kia wil half miljoen elektrische auto’s per jaar verkopen

Zoveel CO2 stoten elektrische auto’s uit per kilometer

Tankstations gaan indicatie van brandstofkosten per 100 kilometer geven

Toezichthouder: ‘Duidelijke prijs op openbare laadpaal’

Het vraagstuk van de mobiliteit is toch wat complexer dan alleen maar de vraag hoeveel subsidie er nodig is om automobilisten elektrisch te laten rijden. Je hebt een heleboel nodig waaronder een overvloed aan groene stroom. Anders kom je nergens en heb je voor je het weet een lege schatkist en geen geld meer om de infrastructuur te onderhouden.

 

 

 

Over Raymond Horstman

Onderzoeker, analist, schrijver. Havo B-pakket, HBO analytische chemie en propedeuse Bestuurskunde aan de Universiteit van Twente. Een brede belangstelling in algemene zaken en een bijzondere interesse in klimaatstudies. Mijn woonplaats wordt door een bekend schrijver die er gewoond heeft omschreven als het "onliefelijk stadje E.". Een bekend dichter had het over het einde van de spoorlijn. Het is een fijne stad om in te wonen. Kort samengevat: E. heeft het!
Dit bericht werd geplaatst in mobiliteit, Rubriek en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Rubriek mobiliteit februari

  1. natuurfreak2 zegt:

    Het is me wat tegenwoordig.De mensen zien de bomen niet meer door het bos en er zitten ook zoveel valkuilen tussen.Ik vraag me af wat tijd gaat brengen. Elektrische wagens moeten opgeladen worden en er is nu op sommige momenten geen elektriciteit genoeg.Wordt een wagen alleen mogelijk voor de elite van super rijke burgers?Ik zie de toekomst niet rooskeurig in.

    Geliked door 2 people

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.