Rubriek mobiliteit januari 2020

Het is weer tijd om de vaste rubriek mobiliteit bij te werken. Er zijn links in overvloed. Het zijn er te veel om allemaal hier te plaatsen. Dat zou echt te veel van het goede worden. De bedoeling is ook om er een positief verhaal van te maken. Er zijn al genoeg doemscenario’s. Ik wil niet zeggen dat het allemaal wel meevalt. Dat is niet zo. Er gebeurt van alles en nog wat maar er is veel meer nodig. Maar er gebeurt wel van alles en nog wat om de CO2-emissies van mobiliteit terug te dringen. Er is ook meer dan genoeg aandacht voor het onderwerp. Het kost geen enkele moeite om iets te vinden over het onderwerp. Alle links zijn uit de mainstream online nieuwssites;

Algemeen

Leidt een snelheidsbeperking op de Brusselse Ring werkelijk tot minder CO2-uitstoot?

Overheden verwachten 6,1 miljard euro aan wegenbelasting te innen in 2020

Automobilisme

Ruim tweehonderd keer zoveel auto’s in Nederland als in 1927

Historisch lage CO2-uitstoot auto’s in ons land

Tierend tanken: gemiddelde benzine- en dieselprijs 2019 hoogst in vijf jaar

Bovag ziet run op elektrische auto’s, vooral Tesla populair

Verkoop nieuwe elektrische auto’s stijgt in 2019 verder naar 13 procent

Autofabrikanten zetten in op (iets) goedkopere elektrische auto

Tesla levert meer auto’s dan verwacht, aandeel stijgt verder

‘Auto’s worden veel duurder, veel merken zullen verdwijnen’

Zoveel capaciteit verliezen accu’s van elektrische auto’s ieder jaar

Vanaf vandaag (strengere) lage-emissiezones in Gent, Antwerpen en Brussel: met welke wagen mag je waar nog binnen?

“Er komt geen zelfrijdende auto”

‘Mitsubishi stopt met diesel: geen nieuwe motoren vanaf eind 2021’

Hyundai zet in op 700.000 waterstofauto’s per jaar

Vliegen

2019 was een van de veiligste jaren ooit voor de commerciële luchtvaart

Airbus stoot Boeing van troon en wordt grootste vliegtuigmaker

Lelystad Airport mag door met bouw zonder natuurvergunning

Rekenkamer onderzoekt aandelenkoop Air France-KLM door Hoekstra

KLM stuurt Tikkie naar passagiers om CO2-uitstoot te compenseren

Openbaar vervoer

Plan om Noord/Zuidlijn door te trekken naar Schiphol

Eerste ritten van Utrechtse Uithoflijn, ter vervanging van ‘sardientjesbus’

OV-bedrijf RET stapt over op elektrische bussen

ProRail: spoor niet berekend op klimaatverandering

Ook met de trein naar de zon: meer internationale treintickets verkocht

NS wil naar vijf dagelijkse treinen tussen Amsterdam en Londen in 2021

Fietsen

Run op e-bikes: leasefiets in 2020 goedkoper dan Netflix-abonnement

Uit de auto, op de fiets: bedrijven klaar voor leasefietsregeling

Fietsenstallingen op stations overvol door bakfietsen en e-bikes

Scheepvaart

Antwerpse haven groeit voor zevende jaar op rij, transport van staal lijdt onder Amerikaanse heffingen

Initiatief zeevaartsector voor snelle verduurzaming schepen

Zeescheepvaart moet schoner, maar koers veranderen gaat traag

Hiermee besluit ik de rubriek mobiliteit voor januari. Veel plezier met het lezen van het nieuws. Het is elke keer weer een plezier om de links bij elkaar te verzamelen en te proberen om er een verhaal met een moraal van de maken. De moraal is dat het einde van de Wereld wel eens verder weg zou kunnen zijn dan doemdenkers denken. Het is als met de jongen die iedere keer wolf riep terwijl er nooit een wolf te zien was. Op een gegeven moment let niemand meer op de jongen tot dat de wolf er is en toeslaat. Hetzelfde heb je met doemscenario’s. Natuurlijk is er wat aan de hand en natuurlijk moet er meer gebeuren dan er plaatsvindt. Maar het is niet het einde van de wereld. het is slechts het einde van de wereld zoals wij die kennen. Het is als in het liedje van REM –

Its the End of the World as We Know it

 

 

 

 

Over Raymond Horstman

Onderzoeker, analist, schrijver. Havo B-pakket, HBO analytische chemie en propedeuse Bestuurskunde aan de Universiteit van Twente. Een brede belangstelling in algemene zaken en een bijzondere interesse in klimaatstudies. Mijn woonplaats wordt door een bekend schrijver die er gewoond heeft omschreven als het "onliefelijk stadje E.". Een bekend dichter had het over het einde van de spoorlijn. Het is een fijne stad om in te wonen. Kort samengevat: E. heeft het!
Dit bericht werd geplaatst in mobiliteit, Rubriek en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.