Rubriek mobiliteit december

Tijd voor een update voor de rubriek mobiliteit. Mobiliteit is belangrijk. Onze manier van leven zou zonder de waanzinnige toename van mobiliteit niet mogelijk zijn. Mobiliteit is een grondrecht. Maar is het nodig om zulke enorme hoeveelheden CO2 uit te stoten? Dat kan best wel wat minder zonder dat u grondrecht wordt ingekort. Een serie links uit de Nederlandstalige online mainstream media die tips en trucks opleveren hoe dit te doen;

Algemeen

Wegverkeer verantwoordelijk voor 17 procent van CO2-uitstoot in 2018

Afspraken over verbetering wegen, openbaar vervoer en woningbouw

Kabinet investeert honderden miljoenen in infrastructuur Nederland

Alle trajectcontroles op Vlaamse wegen volgend jaar weer actief

Alle salaris- en bedrijfswagens elektrisch of op waterstof tegen 2023? “Misschien iets te bruusk”

Duitsland mikt op bijna verdubbeling aantal waterstofstations

Automobiliteit

Meest vervuilende auto’s mogen Gent niet meer binnen vanaf 1 januari 2020: hoe zal het in zijn werk gaan?

Veel diesels kosten vanaf 2020 jaarlijks 225 euro extra door ‘roettaks’

Dieselauto’s in nieuwe verkoop ingehaald door elektrische voertuigen

Bewezen: mensen in dure auto’s zijn vaker narcistisch en egoïstisch

Prijs accupakketten voor elektrische auto’s per kilowattuur fors gedaald

ANWB: Meerderheid van Nederlanders wil elektrisch gaan rijden

ANWB: stekkerauto breekt door in 2020

‘Ook particulier stapt over op elektrische auto’

Dit is de goedkoopste elektrische auto ter wereld

Hyundai Motors zet ruim 46 miljard euro opzij voor elektrificatieplannen

Daimler ontslaat personeel om overstap naar elektrisch te kunnen betalen

Wat is de toekomst van het wegverkeer: waterstof of elektrisch?

Nog een paar jaar geduld voor de eerste BMW op waterstof

Consumentenbond: Een op vijf autobezitters heeft geen idee van kosten

Tesla presenteert eerste elektrische, ‘futuristische’ pick-uptruck

Musk hint in tweet dat Cybertruck een kwart miljoen keer besteld is

Vliegen

Een derde van vliegreizen niet verder dan 750 kilometer

Nederland wil dat vliegtaks op Europees niveau wordt geregeld

Schiphol-baas Benschop: verplicht bijmengen biobrandstof

Baas Schiphol: ‘Luchtvaart geen uitzondering meer bij klimaatbeleid’

Schipholbaas: Luchtvaart moet gewoon meedoen aan klimaatregels

EasyJet wil CO2-uitstoot van alle vluchten compenseren

Onderzoeksraad bekijkt incidenten met vliegtuigen bij Lelystad

WTO: Europese Unie subsidieert bouw van Airbus-toestellen nog steeds

“Er zit een naar, elitair luchtje aan het fenomeen vliegschaamte”

De schrijver van dit stukje lijdt slechts aan vliegangst. Ook een manier om niet te gaan vliegen.

Vliegschaamte: luchtvaart verantwoordelijk voor helft uitstoot transport

Eerste elektrische vliegtuig maakt geslaagde testvlucht in Canada

Openbaar vervoer

Verzoek van NS en ProRail: ‘Investeer 20,6 miljard euro in het spoor’

Overvolle spitstreinen: zo maak je er wat van als treinforens

NS wil wifi-tracking inzetten om vrije zitplaatsen makkelijker te vinden

‘Bodem moet steviger om spoor toekomstbestendig te maken’

ProRail: Ondergrond spoornetwerk nog niet geschikt voor snelle treinen

Boeken internationale trein moet simpeler

Fietsen en andere tweewielers

Zo maakt u uw fiets winterklaar: vijf tips om vlot en veilig door de kou te fietsen

Werknemer loopt warm voor nieuwe ‘fiets van de zaak’

Elektrische scooters worden steeds populairder in Nederland

Meer fietspaden: Vlaamse overheid wil uw huis of voortuin sneller kunnen onteigenen

E-bike kopen? Dit moet je weten over elektrische fietsen

Scheepvaart

Te vaak laagwater in Nederlandse rivieren, WWF verzint een planTe vaak laagwater in Nederlandse rivieren, WWF verzint een plan

D66 en ChristenUnie: ‘Verbied grote containerschepen op vaarroute Wadden’

Nog meer stikstof en CO2 besparen: is snelheidslimiet voor schepen een ‘no-brainer’?

In Nederland stoten schepen veel meer CO2 uit dan alle auto’s bij elkaar

Een paar tips hoe een goed overzicht te houden. Beperk je tot nieuws-sites en ga  niet af op vage social media sites en berichten. Zoek bevestigingen bij andere nieuws-sites in dien mogelijk. Beperk je niet tot nieuws dat welgevallig is. Neem ook die verhalen over die iets anders durven te beweren. Voorkom dat je in een feitenvrije gedachten bubbel komt die misschien een goed gevoel geeft maar een verre van correct beeld van de werkelijkheid. Het echte verhaal is altijd complexer dan gedacht. Wees kritisch maar niet te kritisch. In geval van twijfel geef mensen het voordeel van de twijfel. Met niet veel meer dan een stuk of tien Nederlandstalige mainstream nieuws-sites blijf je prima op de hoogte van wat er in de wereld speelt. Ook op klimaatgebied.

 

 

Over Raymond Horstman

Onderzoeker, analist, schrijver. Havo B-pakket, HBO analytische chemie en propedeuse Bestuurskunde aan de Universiteit van Twente. Een brede belangstelling in algemene zaken en een bijzondere interesse in klimaatstudies. Mijn woonplaats wordt door een bekend schrijver die er gewoond heeft omschreven als het "onliefelijk stadje E.". Een bekend dichter had het over het einde van de spoorlijn. Het is een fijne stad om in te wonen. Kort samengevat: E. heeft het!
Dit bericht werd geplaatst in mobiliteit, Rubriek en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.