Vandaag het tweede deel van de rubriek duurzaamheid. Er waren zoveel links over de stikstofcrisis dat het te veel werd om in een keer te doen. Vandaar de opdeling in twee stukken. De stikstofcrisis komt net als de vorige crises voort uit het gegeven dat de overheid zich in de eerste plaats niet ziet als behartiger van het algemeen belang maar als facilitair bedrijf richting de ondernemers. Economische overwegingen komen op de eerste en laatste plaats. Milieu, natuur en klimaat maar ook volksgezondheid zijn leuk en aardig en je kunt er niet helemaal om heen maar het blijft toch vooral bij mooie woorden. Het is toegestaan maar alleen op voorwaarde dat je er geen last van hebt in het najagen van economische belangen.
Opnieuw een reeks links uit de Nederlandstalige online mainstream media;
06/11 – Kabinet verwacht deze week nog geen stikstofpakket
07/11 – ‘Emissie-arme stallen mogelijk minder effectief’, onbegrip bij boeren
07/11 – CDA: Nederland hoeft niet heel grote voedselexporteur te blijven
07/11 – Onrust onder boeren om mogelijke stalbezettingen
07/11 – ‘Veertig procent minder nieuwe huizen door stikstof’
08/11 – ‘Bouwers werken goedkoper door stikstofbesluit’
08/11 – Boeren werken aan collectieve stikstofclaim
09/11 – De boeren zullen de komende weken nog veel meer protestacties houden
09/11 – Van ‘spielerei’ naar hardere acties: boerenprotest nog lang niet voorbij
09/11 – CDA-gedeputeerden Noord-Brabant stappen op vanwege stikstofkwestie
09/11 – Stikstof centraal op CDA-congres, bij D66 ‘zien ze al hun wensen in vervulling gaan’
09/11 – D66-leden willen maximumsnelheid van 90 kilometer per uur
10/11 – Grond in Verzet: we zijn nog geen stap verder
10/11 – Geert Wilders komt met noodwet voor stikstofproblematiek
11/11 – Boeren zorgen voor file op A9
11/11 – 35 trekkers na protest bij provinciehuis langs Schiphol
12/11 – Rutte spreekt met bouwers over stikstofcrisis
13/11 – Boeren mogen aan tafel met Rutte, maar demonstratie gaat door
13/11 – Grote opkomst boeren bij het Catshuis: Rutte laat zich zien
Hier zou de discussie eigenlijk over moeten gaan maar gaat het dus niet: volksgezondheid!
12/11 – Levensverwachting met 6 jaar omhoog door afname luchtvervuiling
12/11 – Maximaal 100 op de snelweg? Deze mensen zien het wel zitten
12/11 – Onderzoek RIVM: We leven zes jaar langer dankzij schonere lucht
21/11 – Mensen in de Randstad leven gemiddeld vijf jaar korter
Maar daar gaat het zoals gezegd dus helemaal niet om. Het gaat er om dat bouwers blijven bouwen aan huizen en wegen en de boeren kunnen blijven boeren. Grote economische belangen staan op het spel en krijgen absolute voorrang in de maatregelen van het kabinet;
12/11 – Coalitie eens over stikstofmaatregelen, maximumsnelheid naar 100 km/u
12/11 – Nederland verlaagt maximumsnelheid op de snelweg naar 100 km per uur
13/11 – Dit zijn de stikstofplannen van het kabinet
13/11 – Schrappen natuurgebieden lijkt onhaalbaar
12/11 – 100 in plaats van 130: meer woningbouw, maar niet dé oplossing
13/11 – Rutte: verlaging maximumsnelheid rotmaatregel, maar er speelt een groter
13/11 – Rutte noemt stikstofprobleem ’grootste crisis in mijn 9 jaar als premier’
Er is een en al begrip voor de overheidsmaatregelen maar business gaat voor;
13/11 – Begrip bij organisaties voor stikstofmaatregelen, maar ‘de tijd dringt’
13/11 – Werkgevers claimen schade bij overheid vanwege bouwstop
13/11 – Linkse oppositie vindt stikstofmaatregelen ‘te weinig, te laat’
14/11 – Duitsers gniffelen om nieuwe Nederlandse maximumsnelheid
14/11 – Ludiek protest: 100 km/u in de derde versnelling voor extra uitstoot
Men gaat serieus aan de slag met de crisis. Het zijn voorstellen voor dingen die men al jaren geleden had kunnen doen. Nu opeens kan het want het moet;
17/11 – GroenLinks: trajectcontrole op alle snelwegen
18/11 – Kabinet naar Brussel om aanpassingen natuurgebieden, maar heeft dat nut?
18/11 – Expert Wageningen: Halvering veestapel niet nodig
20/11 – Landbouwcollectief komt met eigen stikstofplannen
20/11 – Boeren: koe vaker in de wei scheelt stikstof
21/11 – Plan boeren: koeien vaker in de wei en minder eiwitrijk voer
21/11 – Dit is wat een varkensboer krijgt als hij stopt
22/11 – 600 kilo graszaad moet het Malieveld er weer bovenop helpen
24/11 – Opkoopregeling voor varkensboeren van start
Men is heel tevreden over zich zelf maar dat is een Hollandse ziekte;
23/11 – Dijkhoff: veel om trots op te zijn ondanks schrappen 130 km/uur
23/11 – Dijkhoff ‘ergert’ zich aan overactieve rechter
Niet iedereen is overtuigd;
24/11 – Nieuw protest tegen kabinetsplannen: #MijnNatuurBlijft
24/11 – Boeren én bouwers voeren in heel Nederland actie bij opritten snelwegen
26/11 – Stemmers VVD woedend: partij maakt duikvlucht
27/11 – Peilingwijzer: VVD verliest terrein, maar blijft verreweg de grootste
27/11 – Waterschap zwicht voor boze boeren en draait belastingverhoging deels terug
Ook in het buitenland protesteren de boeren. Ook al gaat het daar niet om stikstof men vindt toch altijd wel een reden om ontevreden, boos of bang te zijn;
26/11 – Duitse boeren leggen met tractoren Berlijns verkeer deels lam
26/11 – Duitse boeren demonstreren in hartje Berlijn tegen milieumaatregelen
27/11 – Boerenprotest Frankrijk leidt tot files in Parijs
27/11 – Franse boeren houden dag lang ring rond Parijs bezet: “Onze toekomst staat op het spel”
27/11 – Enorme files door boerenprotest Parijs
Voor zo ver de stikstofcrisis. Het zal niet snel voorbij zijn. In december zullen er vast wel weer genoeg links zijn voor een update. We houden U op de hoogte van de stikstofproblematiek.