Deze keer gaan we het in deze rubriek hebben over twee dingen. Beide zaken draaien om stikstof. De eerste zaak draait om ammoniaklozingen door landbouw en veeteelt. De tweede zaak draait om fijnstof en het effect op de luchtkwaliteit en de impact op bijvoorbeeld de volksgezondheid. De Milieubeweging strijdt al jaren tegen deze zaken maar tot nu toe kreeg de Staat der Nederlanden altijd weer gelijk. Er is nu een ommekeer met het Stikstofbesluit of beter gezegd het afwijzen van het Stikstofbeleid door de Raad van State die de zaak voorlegde aan het Europees Hof. Dit Hoogste Hof bepaalde dat het stikstofbeleid van de Nederlandse overheid niet voldoet. En dat heeft een enorme impact op een reeks van bouwprojecten. De Nederlands Overheid zoekt nu wanhopig naar een een pakket noodmaatregelen om nog iets te redden. De actiegroepen die deze zaak hebben aangespannen en gewonnen ruiken nu bloed en proberen een reeks van reeds afgegeven vergunningen eveneens ongeldig te laten verklaren.
Een poging om een chronologisch overzicht te geven van de stikstof affaire in Nederland;
Het eerste dat opvalt is dat deze zaak al jaren gaande is en dat de Overheid eigenlijk alleen gekeken heeft naar de economische belangen van in eerste instantie de landbouw en veeteelt;
14-11-2017 – ‘Aanpak om natuur te beschermen tegen ammoniak deugt niet’
27-12-2017 – Milieudefensie verliest zaak over schone lucht
07-11-2018 – Vergunningen voor uitbreiding boerenbedrijven op losse schroeven
29-04-2019 – ‘Zorgen over luchtkwaliteit terecht, gezondheidseffect biomassa onderzoeken’
Er lijkt nog weinig aan de hand te zijn. Maar het was slechts een Pyrrhusoverwinning voor de Staat der Nederlanden.
08-04-2019 – Ruim 1,3 miljoen jonge Nederlanders hebben chronische aandoening
07-05-2019 – Hof: Staat neemt voldoende maatregelen om luchtkwaliteit te verbeteren
07-05-2019 – Milieudefensie verliest ‘luchtkwaliteitszaak’ opnieuw
13-05-2019 – Veehouders zijn ‘lastercampagnes’ zat
De besluiten in kwestie waar alles mee begint in de stikstof affaire in Nederland;
29-05-2019 – Besluit van de Raad van Staate over Programma Aanpak Stikstof (PAS);
29-05-2019 – PAS mag niet als toestemmingsbasis voor activiteiten worden gebruikt
29-05-2019 – Raad van State: Nederlandse aanpak stikstof deugt niet
29-05-2019 – Wim strijdt al veertig jaar tegen stikstof: ‘We hebben gelijk gekregen’
Hoe nu verder met de stikstof problematiek? De impact op de samenleving is enorm. Dit dringt pas heel langzaam door hoe groot precies. De politiek is nu aan zet;
30-05-2019 – Uitspraak stikstofbeleid: vergunning grote wegenbouwprojecten onzeker
12-06-2019 – Uitstel opening Lelystad Airport dreigt, minister erkent ‘nieuwe hobbel’
17-06-2019 – Stikstofnorm nekt verbreding A27 Utrecht en plannen vliegbasis Twenthe
19-06-2019 – Tientallen projecten dreigen te sneuvelen door stikstof-uitspraak Raad van State
20-06-2019 – Stikstofbesluit: honderden overheidsprojecten in gevaar
20-06-2019 – Rekenkamer: het mestbeleid faalt
20-06-2019 – Wat heeft stikstof te maken met een mogelijke stop op allerlei projecten?
Natuur Monumenten: Stikstof en PAS
21-06-2019 – Minister tempert verwachtingen voor snelle oplossing voor stikstof
21-06-2019 – Stikstofuitspraak: Gevolgen voor GP Zandvoort en bouw windmolens
21-06-2019 – Gevolgen stikstof-uitspraak verdelen coalitie
06-07-2019 – 1500 bouwprojecten op losse schroeven door stikstofuitspraak
17-07-2019 – ‘Oplossing stikstofprobleem is heel simpel: de veestapel inkrimpen’
07-08-2019 – Vervuiling is slecht voor je longen, hart, huid, lever, voor alles
08-08-2019 – Met slimme aanpassingen kan landbouwgrond juist veel CO2 opnemen
20-08-2019 – Chemiebedrijven begingen duizenden overtredingen
22-08-2019 – ‘Bouwsector loopt miljarden mis door inperking stikstofuitstoot’
24-08-2019 – LTO: natuur zit de landbouw in de weg. Dit is ook een oplossing. Hef de natuur op. Een mening die ook de VNO en de VVD aanhangen. Economie voor alles.
27-08-2019 – Kampvuren verdwijnen mogelijk uit Winter Efteling vanwege stikstof
29-08-2019 – NUcheckt: Rundvlees heeft wel een negatieve impact op het klimaat
01-09-2019 – De tweede helft van Rutte III: ‘Stikstof mogelijke splijtzwam’
02-09-2019 – Maximumsnelheden op meerdere snelwegen omlaag door stikstofuitspraak
02-09-2019 – Maximumsnelheid snelwegen omlaag door stikstofuitspraak
05-09-2019 – ‘Stikstofuitspraak heeft gevolgen voor 18.000 projecten in Nederland’
06-09-2019 – Randstad bij vuilste gebieden Europa: ‘Ik zou wonen in Amsterdam zeker niet aanraden’
06-09-2019 – Vieze lucht in je omgeving? ‘Ga niet langs de weg hardlopen’
06-09-2019 – Stikstofuitspraak raakt veel meer projecten
06-09-2019 – Stikstofuitspraak heeft gevolgen voor 18.000 projecten. ‘Het land staat in principe stil
06-09-2019 – Aannemers willen kabinetsactie stikstofproblematiek: ‘Bouw komt stil te liggen’
09-09-2019 – D66 wil aantal kippen en varkens halveren voor lagere stikstofuitstoot
09-09-2019 – De veestapel halveren: hoeveel stikstof scheelt dat nu echt?
09-09-2019 – Minister en coalitiegenoten: D66-plan voor halvering veestapel onrealistisch
10-09-2019 – Uitlaatgassen oorzaak van helft alle astma bij kinderen in grote steden
10-09-2019 – Longfonds: luchtvervuiling kost duizenden levens, dat moet anders
11-09-2019 – Werkgeversorganisaties pleiten voor vrijstelling van ‘stikstofslot’
13-09-2019 – Milieuorganisatie richt ‘stikstofvizier’ nu ook op bestaande vergunningen
13-09-2019 – Ook projecten met vergunning lopen risico na stikstofuitspraak
13-09-2019 – Mogelijke oplossing voor stikstofrem op kleine bouwprojecten
Het advies van oud-minister Johannes Remkes;
21-09-2019 – ‘Stikstofcrisis is het snelst op te lossen door maximumsnelheid te verlagen’
21-09-2019 – Maximumsnelheid omlaag en veestapel fors inkrimpen
21-09-2019 – ‘Maximumsnelheid moet omlaag vanwege stikstofprobleem’
21-09-2019 – ‘Maximumsnelheid omlaag vanwege stikstofcrisis’
Het besluit van minister Bruno Bruins op wat inmiddels al tot een crisis is uitgeroepen;
22-09-2019 – Bruins: ‘Formule 1 moet niet dupe worden van stikstofbesluit’
22-09-2019 – Kabinet wil Formule 1 redden ondanks stikstofcrisis
23-09-2019 – Begroting van gemeente Zandvoort voor Grand Prix ‘staat onder spanning’
23-09-2019 – VVD ziet niets in lagere maximumsnelheid, CU vindt Formule 1 onbelangrijk
24-09-2019 – Milieuorganisaties naar rechter om F1-vergunning Zandvoort aan te vechten
25-09-2019 – Werkzaamheden circuit Zandvoort mede door stikstofprobleem vertraagd
Gaan we het feestje om Max Verstappen in eigen land zien te winnen verpesten om een beetje stikstof? Zo mag je dat niet zien. Er zijn nu een regels en wetten. Voor zo’n evenement heb je vergunningen nodig en heel veel geld. Gemeenschapsgeld en waarom moet de overheid op draaien voor een puur commercieel gebeuren?
23-09-2019 – Ergernis in coalitie om stikstofprobleem
25-09-2019 – Stikstofcrisis: driekwart varkensboeren vindt stoppen ‘bespreekbaar’
25-09-2019 – Onduidelijkheid rond stikstofuitspraak: Wat wil jij nog weten?
25-09-2019 – Stikstofactivist ziet te weinig actie, boeren en automobilisten juist te veel
25-09-2019 – Advies commissie: Snelheidsverlaging nodig om uitstoot stikstof te beperken
Verlagen van de maximum snelheid heeft natuurlijk ook aanvullende voordelen; Minder CO2-emissies en minder ongelukken en minder doden en gewonden. Je zou ook minder last hebben van files. Dus wat let ons om deze maatregel te nemen?
26-09-2019 – Ranglijst verkeersveiligheid Europa: Nederland zakt ver weg
27-09-2019 – Verkeerskundigen: ‘Sneller thuis bij verlaging maximumsnelheid’
Er schijnt een draagvlak te zijn onder het publiek. Althans dat zeggen sommige media, anderen plaatsen hier toch wel wat kanttekeningen.
26-09-2019 – ‘Verlaag maximumsnelheid naar 100, maar dan wel overal’
27-09-2019 – Hoe reageert coalitie op stikstofadvies? ‘Het is een megaclusterfuck’
Voor de term en waar het vandaan komt: Urban dictionary
29-09-2019 – Meerderheid voor verlagen maximumsnelheid
29-09-2019 – Nederlanders tegen 100 op alle snelwegen
Ook hier een update;
30-09-2019 – Stikstofcrisis: oplossing nog ver weg, onvrede in coalitie over Schouten
01-10-2019 – Geen 130 km/u meer op deze snelwegen
Een fel protest van de boeren tegen het voornemen om hun veestapel te halveren. Maar ook tegen het negatieve imago dat de boeren hebben in media, politiek en samenleving;
01-10-2019 – Nederlands boerenprotest tegen “onterecht negatief imago” veroorzaakte drukste ochtendspits ooit: 1.100 km file
01-10-2019 – Klaver(Groen Links) tegen boeren: ’Bio-industrie is failliet’
01-10-2019 – Meeste Nederlanders willen boeren ontzien bij terugdringen stikstof
01-10-2019 – Boerenprotest Den Haag voorbij, 2200 trekkers terug naar huis
02-10-2019 – ‘Boeren moeten boos zijn op boerenorganisaties, supermarkten en Rabobank’
01-10-2019 – Boeren demonstreren: ‘We worden in eigen land zwartgemaakt’
01-10-2019 – Waarom boeren dinsdag met hun trekker naar Den Haag kwamen
02-10-2019 – Minister Schouten liet cruciaal woordje weg in speech voor boeren
02-10-2019 – NUcheckt: Opnieuw misleidende foto verspreid na klimaat- en boerenprotest
Het is de zoveelste Nederlaag van de Staat der Nederlanden nadat ze ook al keer op keer ongelijk kreeg in de Urgenda-zaak. Men is in de politiek heel hardleers en men is alleen maar bezig om op te treden als facilitair bedrijf richting de ondernemers. Andere belangen dan de economie tellen niet. Het klimaat, de natuur, het milieu maar ook de gezondheid van miljoenen mensen worden op het spel gezet voor geld en niets anders. Voor de Staat der Neerlanden geldt blijkbaar; Geld is alles wat er is. Daar betaalt men nu een hoge prijs voor.
Vreselijk dat deze eindconclusie te trekken is.
Bezorgde groet,
LikeGeliked door 1 persoon
dat was zo
is zo en zal altijd zo blijven
het groot kapitaal wint 😦
LikeGeliked door 1 persoon
Pingback: Rubriek mobiliteit – september 2022 | Raymond FANTASTische Horstman