Rubriek mobiliteit september

Het wordt weer eens tijd om de rubriek mobiliteit bij te werken. Om de klimaatdoelen te bereiken komt men er niet omheen dat ook de mobiliteit een bijdrage dient te leveren in het terugdringen van de CO2-emissies. Het is niet anders. Dat wil niet zeggen dat er een einde zou dienen te komen aan ons recht om zo mobiel te zijn als we maar willen en kunnen betalen. Verre van dit. We leven in een vrij land en bepalen dat zelf wel. Maar er zijn nu eenmaal tal van manieren om de CO2-emissies te reduceren zonder dat dit ten koste gaat van onze vrijheid. De CO2-emissies zullen echt omlaag moeten. Volgens het IPCC is maar liefst een derde van de opwarming van de aarde toe te schrijven aan de stijging van het CO2-gehalte in de atmosfeer. Zie de volgende tabel van het IPCC;

ipcc_rad_forc_ar5

De forcing van CO2 is 1,68 W/m2 . Maar omdat het oppervlakte van de Aarde gemiddeld met 1°C is gestegen van 14°C naar 15°C , straalt het 5 W/m2 extra uit. Deze extra energie dient nu eenmaal ergens vandaan te komen. Wel nu 1,68/5 = 34% met een bandbreedte van plus minus 7%, dat geeft dus een uitkomst tussen de 27% en 41%. De VH(level of confidence) wil zeggen dat men hier heel erg zeker van is. Dit draagt de stijging van het CO2-gehalte bij aan de opwarming van de Aarde. Althans dat was de uitkomst in 2011. Er komt binnenkort een nieuw rapport uit van het IPCC. Het is waarschijnlijk dat het dan nog iets hoger uitvalt. We doen op globale schaal nu eenmaal niet genoeg moeite om de emissies terug te dringen. Dat wil niet zeggen dat we helemaal niets doen. Dat is zeker niet waar. Er gebeurd al heel veel maar het is een feit dat er meer nodig is dan we nu doen.

Hierbij een lijst van links uit de Nederlandstalige online mainstream media;

Automobilisme

Maximumsnelheden op meerdere snelwegen omlaag door stikstofuitspraak

Je diesel ombouwen om de lage-emissiezone binnen te rijden? Het kan, maar overheid erkent auto’s nog niet

Securex: “Zes op de tien werknemers stappen op als ze geen bedrijfswagen meer krijgen”

Volkswagen stelt nieuw logo en elektrische auto ID.3 voor in Frankfurt

Help! de betaalbare auto verdwijnt

‘Renault werkt aan elektrische auto van 10.000 euro’

Een dag op pad met een Tesla-monteur

Hoe ver kan de Tesla Model 3 echt rijden?

Slimme laadpalen in 21 Nederlandse steden

Politie gaat elektrische auto’s testen

Nu kan de onderwereld niet achterblijven en ook aan het testen gaan. Tesla bezitters (en bezitters van andere snelle elektrische auto’s) wees gewaarschuwd!

Vliegen

Eindhoven Airport mag twee jaar niet verder groeien

VVD en D66: Nederland moet koploper elektrisch vliegen worden

‘Brussel akkoord met verdeling vluchten tussen Schiphol en Lelystad Airport’

Ultrafijn stof op luchthaven baart vakbonden zorgen: “Voer ernstig onderzoek”

Meerderheid Nederlanders: Schiphol hoeft niet te krimpen

Passagiersgroei Schiphol vlakt flink af

Treinen en openbaar vervoer

ProRail analyseert alle stations vanwege drukte

NS wil al jaren een minder drukke ochtendspits, waarom gaat dat zo moeilijk?

ProRail: tekort aan stroom op spoor gaat problemen geven

Ov-prijzen in tien jaar harder gestegen dan kosten voor autorijden

Meer mensen op vakantie met de trein, maar gaan we ook minder vliegen?

Fietsen

Duits voorstel: beloon fietsforens met extra vakantiedag

Aantal fietsvergoedingen voor woon-werkverplaatsingen stijgt, maar het kan nog beter

Is er een toekomst voor de deelfiets? Zeker wel!

Populariteit extra snelle elektrische fiets neemt in hoog tempo toe

Europese Commissie verlengt antidumpingheffing op Chinese fietsen

Scheepvaart

Toerisme Vlaanderen: “Zeecruises bieden weinig meerwaarde voor onze regio”

Grootste containerschip ter wereld aangekomen in Rotterdam

Voor zover de rubriek mobiliteit. Het streven is om iedere maand en up-date van de rubriek te brengen. Er is genoeg te vinden op het internet over mobiliteit en het klimaat en milieu vraagstuk.

Over Raymond Horstman

Onderzoeker, analist, schrijver. Havo B-pakket, HBO analytische chemie en propedeuse Bestuurskunde aan de Universiteit van Twente. Een brede belangstelling in algemene zaken en een bijzondere interesse in klimaatstudies. Mijn woonplaats wordt door een bekend schrijver die er gewoond heeft omschreven als het "onliefelijk stadje E.". Een bekend dichter had het over het einde van de spoorlijn. Het is een fijne stad om in te wonen. Kort samengevat: E. heeft het!
Dit bericht werd geplaatst in Rubriek en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.