Rubriek mobiliteit oktober

Deze keer gaat het over de auto. De meeste kilometers en personen worden verplaatst en gemaakt per auto. Dit vervoersmiddel is niet weg te denken uit ons straatbeeld. Het zal nog decennia zo blijven. Er is nu eenmaal geen alternatief. Trein, metro en bus zitten in de spits overvol. Daar kan niemand meer bij en de fiets is leuk en aardig voor korte afstanden en bij mooi weer. Maar voor de rest van de verplaatsingen is het toch een stuk minder geschikt. Al dit autoverkeer heeft een schaduwkant. Het maakt lawaai, het emitteert kooldioxide maar ook fijnstof en dat laatste is niet fijn maar schadelijk voor de gezondheid. Tal van initiatieven vinden plaats om als het autogebruik al niet omlaag te krijgen is dan in elk geval de negatieve effecten te verminderen. Vandaag een serie links uit de Nederlandstalige mainstream media:

Toyota roept 2,4 miljoen hybrideauto’s terug wegens kans op stroomuitval

Aantal files in zomer flink toegenomen door hoge temperaturen

Vrachtwagens testen rijden in treintjes

VS wil zelfrijdende auto’s zonder stuur, pedalen en spiegels toestaan

Duitse inruilactie voor vieze diesels, maar wat doet Nederland?

Autoproductie Tesla in derde kwartaal fors hoger

Tesla-auto in semi-zelfrijdende stand bij fatale botsing

We hebben meer auto’s, maar rijden er iets minder mee

‘Er is een hetze tegen dieselauto’s ontstaan’

‘Jaguar Land Rover schrapt duizend banen na terugloop vraag dieselauto’s’

‘Inzet op emissieloos vervoer biedt Nederlandse bedrijven kansen in China’

Eerste kwartaal ruim twee keer meer elektrische auto’s verkocht dan jaar ervoor

Elektrische auto veel vaker gestolen

Voorlopig geen elektrische Ford-modellen uit Europa

Er is nog een lange weg te gaan voor vervoer en transport zelfs maar in de buurt kan komen van begrippen als duurzaam, groen, emissieloos, klimaatneutraal enz. Het zit er gewoon weg niet in. Mensen mogen auto’s kopen en dus ook gebruiken. Zo vaak als ze willen en waar en wanneer. Er is geen enkel draagvlak om een “”War on cars”” te beginnen.

Over Raymond Horstman

Onderzoeker, analist, schrijver. Havo B-pakket, HBO analytische chemie en propedeuse Bestuurskunde aan de Universiteit van Twente. Een brede belangstelling in algemene zaken en een bijzondere interesse in klimaatstudies. Mijn woonplaats wordt door een bekend schrijver die er gewoond heeft omschreven als het "onliefelijk stadje E.". Een bekend dichter had het over het einde van de spoorlijn. Het is een fijne stad om in te wonen. Kort samengevat: E. heeft het!
Dit bericht werd geplaatst in Rubriek en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Rubriek mobiliteit oktober

  1. Rob Alberts zegt:

    Met een andere Ruimtelijke Ordening kan woon-werkverkeer terug gebracht worden.

    Maar daar hoor ik niemand over ….

    Duurzame groet,

    Like

  2. natuurfreak zegt:

    Ik geef toe dat ik mijn auto niet missen kan.Ik ben een wandelaar maar wil niet altijd naar dezelfde plek gaan.Bij natuurgebieden geraak je bijna nooit met openbaar vervoer dat me steeds weer ontgoocheld.Ik gebruik mijn auto meestal alleen in het weekend.Door een zwaar ongeval jaren geleden kan ik niet meer fietsen en de keren dat ik de bus of trein neem ,loopt alles in het honderd.Om 18 km met openbaar vervoer te doen zit ik een uur op tram en bus..Ik ben naar Bokrijk geweest dit weekend een 15o km heen en weer en dit koste ons ieder 5 euro en we waren op 45 min terug thuis.Wil ik dat met openbaar vervoer doen dan kost me dat een pak meer geld en ook heel veel tijd meer..Ik wil inspanningen doen maar wil geen uur rechtstaan in tram of bus op mijn leeftijd en maak geen verre buitenlandse reizen meer wat mijn voetafdruk op de planeet dus veel verkleind.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.