Rubriek Mobiliteit juli

Tijd voor een update voor de rubriek mobiliteit

Een korte lijst van links die te maken hebben met mobiliteit en dan met name de link naar het klimaat en het milieu. Het thema is deze maand het vliegverkeer. Het zijn allemaal links naar de Nederlandstalige mainstream media. De overgang naar een duurzame Wereld is geen eenvoudige opgave. Tijdens de verbouwing raast het verkeer vrolijk verder. Zolang groei de norm is zal het niet of nauwelijks mogelijk zijn om de CO2-emissies terug te brengen. Volgens de economen is het vooral een kwestie om externe kosten (kosten waar anderen voor op draaien) in de prijzen op te nemen. Als de extra kosten hoog genoeg worden moet de omslag een keer plaats vinden. Maar wie wil er nu meer betalen? En voor wat? Zoals gezegd  lijkt er geen eenvoudig oplossing te zijn op wat een complex probleem is.

Geen dubbele petten meer voor ‘Schiphol-ambtenaren’

Linksom of rechtsom: de vliegtaks komt er

Landelijk protest tegen groei luchthavens

‘Belasting op vliegen heeft geen effect op aantal vluchten’

Groei aantal passagiers Nederlandse luchthavens zet door

Heathrow mag uitbreiden, maar zelfs grootste klant is sceptisch

Nationale vliegtaks moet schatkist spekken

Zo slecht is vliegen voor de aarde

‘Aantal vliegreizigers verdubbelt in komende twintig jaar’

Schiphol stapt over op elektrische bussen

Met een paar simpele ingrepen duurt vliegen een uur korter

‘Ministerie rommelde met geluidsnorm Schiphol om groei te faciliteren’

Actievoerders protesteren tegen uitbreiding Lelystad Airport

‘Miljardenbesparing door pilootloos vliegen’

‘Pilootloos vliegen niet per se goedkoper dan vluchten met piloten’

Dit was het voor deze maand wat betreft de rubriek mobiliteit.

Over Raymond Horstman

Onderzoeker, analist, schrijver. Havo B-pakket, HBO analytische chemie en propedeuse Bestuurskunde aan de Universiteit van Twente. Een brede belangstelling in algemene zaken en een bijzondere interesse in klimaatstudies. Mijn woonplaats wordt door een bekend schrijver die er gewoond heeft omschreven als het "onliefelijk stadje E.". Een bekend dichter had het over het einde van de spoorlijn. Het is een fijne stad om in te wonen. Kort samengevat: E. heeft het!
Dit bericht werd geplaatst in Rubriek en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Rubriek Mobiliteit juli

  1. joke_dev zegt:

    Vrees ook dat de oplossing moeilijk gaat zijn. Bus of trein duurder dan een vliegtuig ticket.

    Geliked door 1 persoon

  2. natuurfreak zegt:

    Als die milieu taxen voor het milieu gebruikt worden kan ik het een beetje begrijpen maar vrees dat ze gewoon in de schatkist van de landen zullen verdwijnen en niet aangewend voor het milieu

    Geliked door 1 persoon

    • Het is helaas heel aannemelijk dat het geld in de schatkist verdwijnt. Gelukkig wordt het ook weer ergens aan uitgegeven. Regeringen hebben nu eenmaal de gewoonte om meer uit te geven dan er inkomsten zijn.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.